پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۴۲۲۶

‏افزایش میلیونرهای ایرانی در میان تحریم‌ها، کرونا و یک انتخابات

‏افزایش میلیونرهای ایرانی در میان تحریم‌ها، کرونا و یک انتخابات
تعداد میلیونرها در ایران علی رغم اینکه این کشور از تحریم‌های ایالات متحده و بیماری همه‌گیر کووید۱۹ رنج می‌برد، شاهد رشدی انفجاری بوده است.
نویسنده :
زهرا غفوری

‌در سال ۲۰۲۰  تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران ۲۱.۶ درصد رشد کرده در حالی که میانگین جهانی این آمار در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۳ درصد بوده است؛ همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز طی همین سال بیش از ۲۴.۳ درصد رشد داشته است و بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

‌طبق گزارش «کپ جمینی» افزایش سریع میلیونرها در ایران، این کشور را به لحاظ تعداد میلیونرها در مقام چهاردهم جهان و نخست خاورمیانه قرار داده است. ایران اکنون حتی از بزرگترین رقیب خود یعنی عربستان سعودی که با ۲۱۰ هزار میلیونر در رده ۱۷  جهانی قرار دارد، پیش افتاده است.

‌ به علت دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی که به علت تحریم‌ها محدود شده است، بسیاری از طبقات ثروتمند ایران پول خود را وارد سهام می‌کنند.  بازار سهام منجر به میلیونر شدن آنها شده است.  به گفته کپ‌جمینی، اکنون ۲۵۰۰۰۰  میلیونر در ایران وجود دارد.  بیشتر آنها در تهران زندگی می‌کنند.

‌ رمزارزها منبع دیگری از بودجه میلیونرهای جدید ایران را تأمین کرده است.  برق ارزان در این کشور  منجر به استخراج بیت کوین شده است.

‌ یکی از استخراج کنندگان بیت کوین ایرانی، که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت که این روش "دیوانه‌وار سودآور" است و او درآمد بیشتری از استخراج بیت کوین از وکالت، که شغل اصلی اوست، دارد.  وی می‌گوید: این درست است که برخی از مردم با استخراج بیت کوین در واقع میلیون‌ها دلار کسب کرده‌اند. اشتیاق برای استخراج رمزارها چنان شدید شد که در ماه مه دولت ممنوعیت چهار ماهه این عمل را اعلام کرد. برق مورد نیاز برای استخراج رمزارزها، بسیار زیاد است و این باعث خاموشی در سایر نقاط کشور می‌شد.

‌ طبق گزارش کپ‌جمینی، حدود ۷۲ درصد میلیونر‌های ایرانی ها در رمزارزها سرمایه گذاری کرده‌اند. افزایش سریع میلیونرها، طبق برآوردهای کپ‌جمینی، ایران را به ۱۴ کشور ثروتمند جهان و ثروتمندترین خاورمیانه تبدیل می‌کند. ایران اکنون حتی از بزرگترین رقیب خود، عربستان سعودی که با ۲۱۰ هزار میلیونر در رده ۱۷ قرار دارد، ثروتمندتر است.

‌ ثروت شدید در ایران چیز جدیدی نیست.  در دهه ۱۹۹۰ به فرزندان ثروتمندان به دلیل سبک زندگی عجیب و غریب اصطلاحات "آقازاده" داده شد.  امروز، تصاویر اتومبیل و تعطیلات آنها اغلب در اینستاگرام به چشم می‌خورد، بسیاری از آنها توسط کانال بچه های پولدار تهران ساپورت می‌شوند. در این میان نام فرزندان دولتمردان کشور نیز به چشم می‌خورد.

‌ثروت میلیونرهای ایران کاملاً در تضاد با اقتصاد ضعیف آن کشور است.  شورای اسلامی کار می‌گوید، بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران به دلیل هزینه‌ها‌ی بالای زندگی در فقر نسبی زندگی می‌کنند. 

‌ به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم ها، قیمت اقلام روزمره افزایش یافت. این قیمت‌ها با افزایش ۵۰ درصدی تورم، باز هم بیشتر شده‌اند. بیماری همه گیر کرونا که بیش از بسیاری از مناطق اروپا یا آمریکا به ایران ضربه زده بود، باعث بیکاری و فقر بیشتر شده است.

‌ اخبار ثروتمندتر شدن ثروتمندان ایران می تواند مشکلاتی برای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور آینده ایران ایجاد کند که در ماه آگوست روی کار خواهد آمد.

‌ مجید رفیع زاده، دانشمند سیاسی ایرانی-آمریکایی می‌گوید: بسیاری از ایرانیان از دولت انتقاد می کنند و به طور فزاینده‌ای از اختلاف شدید بین فقیر و ثروتمند و نابرابری اقتصادی ابراز خشم می کنند. رفیع زاده می‌افزاید: کم سابقه بودن مشارکت در انتخابات اخیر نشانه ناامیدی مردم از دولت است. به گفته رفیع زاده رفع تحریم‌ها به نظر می‌رسد یک راه حل سریع باشد.  دولتمردان ایران اغلب فقر گسترده در کشورشان را به عوامل خارجی نسبت می دهند، مانند تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای و سیستم بانکی ایران. اما باید فساد مالی گسترده و رانت  به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش سطح فقر تلقی شود.

 

منبع خبر : فوربس
منبع: فوربس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!