جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۸۰۴۹
خرید نیوکاسل، تلاش برای فراموشی گناهان خاندان سعودی

گل به خودی بن سلمان!

گل به خودی بن سلمان!
اثر استرایسند (Streisand effect) پدیده‌ای است که در آن تلاش برای حذف، پنهان کردن یا سانسور برخی اطلاعات، منجر به انتشار و دیده شدن بیشتر آن از سوی عموم می‌شود. این پدیده معمولاً از طریق اینترنت تسهیل می‌شود.

به نظر می‌رسد عربستان دچار اثرات این پدیده شده باشد. عربستان با خرید تیم فوتبال نیوکاسل سعی داشت پیشینه تاریک سیاسی خود را محو کند. اما خرید این تیم دقیقا نقطه عکس این اتفاق بود. مقامات سعودی خرید باشگاه انگلیسی را نقابی برای مخفی کردن اقدامات غیرانسانی این رژیم می‌دیدند، اما ماجرا برعکس شد.

 

پیش از آغاز نخستین بازی نیوکاسل تحت مالکیت جدید عربستان، هواداران این تیم با نصب پوستر جمال خاشقجی- روزنامه نگارسعودی که به طرز فجیعی در سفارت عربستان در ترکیه- به قتل رسید، دیگربار، اعمال غیرانسانی عربستان را بر جهانیان گوشزد کردند. اینجاست که می‌گوییم عربستان قربانی اثر استرایسند شد.

 

خرید باشگاه نیوکاسل به جای اینکه افکار جهانیان را نسبت به عربستان تطهیر کند، یاد و خاطره‌ی جنایات این رژیم را پررنگ‌تر کرد. هرجا که نیوکاسل بازی دارد، طرفداران و رسانه‌ها همه کار‌هایی را که عربستان طی ۵۰ سال گذشته انجام داده است، از قتل خاشقجی گرفته تا رفتار بی رحمانه اش با زنان مطرح خواهند کرد.

 

جمال خاشقچی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. پس از مدتی، جسد تکه تکه شده وی پیدا شد. یک سال بعد از این حادثه، بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا، ضمن قبول کردن مسئولیت قتل خاشقجی گفت که این قتل توسط مجموعه زیر نظر وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد. اما در عین حال ادعا کرد که قتل وی با اطلاع قبلی او انجام نشده ‌است. مجله تایم در سال ۲۰۱۸ به خاشقجی لقب «نگهبان حقیقت» را داد و از فعالیت‌های وی تشکرکرد.

 

چندی پیش، عربستان با خرید باشگاه انگلیسی نیوکاسل، رسما مالکیت این باشگاه را به عهده گرفت؛ اقدامی که از نظر بسیاری ازکارشناسان به منظور تطهیر جنایات عربستان صورت گرفت. هواداران این تیم ضمن انتقاد از این کار، در نخستین بازی این تیم پس ازمالکیت جدید آن، عکس خاشقجی را با هشتگ «عدالت برای جمال» بر روی خودرویی نصب کردند و در خیابان‌های اطراف به حرکت درآوردند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!