شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۵۱۹۹۳
با وجود فروش بلیت

«وچند داستان دیگر» توقیف شد

«وچند داستان دیگر» توقیف شد
نمایش « وچند داستان دیگر» پس از فروش بلیت در سایت تیوال، چند ساعت پیش از اجرا توقیف شد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که بنا به مدارک ارسال شده به «فراز» این نمایشنامه مجوزهای لازم برای اجرا را اخذ کرده بود و قرار بود از دوم تیرماه به مدت ۱۵ روز در سالن نمایش انتظار کرمانشاه روی صحنه نمایش برود.
نویسنده :
شهریار کریمی

چند ساعت قبل از اجرای نمایش در حالی که بلیط های این نمایش در سایت تیوال به فروش رفته بود و عوامل گروه اجرایی خود را برای یک اجرای خوب اماده می کردند، اجرای آنها با دستور شورای نظارت و ارزشیابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه توقیف شد. «فاطمه اسدی» تهیه کننده این نمایش در گفتگو با فراز در خصوص توقیف اجرای نمایش گفت: «شهریور ماه سال ۱۴۰۰ متن نمایشنامه برای گرفتن مجوز به شورای ارزشیابی و نظارت ارسال شد. بعد از ۲۰ روز در مرحله بازخوانی، متن به صورت مشروط پذیرفته شد که با پذیرش شرایط اعلام شده مجوز شروع به کار گرفتیم و تمرینات خود را آغاز کردیم. پس از حدود ۹ ماه تمرین مستمر، نمایش جهت بازبینی مجدد توسط شورای نظارت مورد بازبینی قرار گرفت و دوباره مشروط به اعمال اصلاحات. با پذیرش شرط اعمال اصلاحات با عوامل و بازیگران قرارداد منعقد کردیم و شروع به ساخت دکورو تهیه تیزر تبلیغاتی، بنر و آفیش و بروشور کردیم و ۴۰ میلیون تومان را به این کاراختصاص دادیم؛ اما چند ساعت قبل از اجرا نمایش توقیف شد.»

 

کارگردان این نمایش، زهرا طیوری که خودش پیش از این اتفاق ۲ سال عضو شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه بود نیزدر گفتگو با رسانه ها از عملکرد سلیقه ای اداره ارشاد اسلامی کرمانشاه سخن گفت و در این خصوص گفت: «توقیف این نمایش بدون هیچ توضیحی انجام شده و تا این لحظه نامه مکتوبی در این زمینه به من ارائه نشده است و شورای نظارت به جای حمایت، پس از طی مراحل قانونی برای اجرای عمومی، رای به توقیف اجرای نمایش داده است و هیچکس پاسخگوی خسارتهای مادی و معنوی وارد شده به گروه نیست.» طیوری بر این اعتقاد است که طی یکی 2 سال اخیر کارهای ضعیفی در استان کرمانشاه ارائه شده و دلیل آن را دو دستگی ایجاد شده در تئاتر استان و ایجاد یک انجمن نمایش انتصابی می داند که با رای هنرمندان تئاتر انتخاب نشده اند. این کارگردان تئاتر ادعا دارد که نمایشنامه «و چند داستان دیگر» بارها در تهران و سایر استان های دیگر به اجرا درآمده است و متن آن نیزهیچ مشکلی نداشته است. 

                                                                                                                                               

تکذیب و تایید ارشاد

                                                                                                              

با پیگیری خبرنگار فرازو تماس با جمال برفی رئیس اداره امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه این مقام مسئول در نهایت تعجب اعلام کرد که دلیل موضوع را نمی داند و این موضوع باید از طریق روابط عمومی اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان کرمانشاه پیگیری شود. پس از آن مسئول روابط عمومی این ارگان نیز در پاسخ به خبرنگار فراز اعلام کرد: «توقیف این نمایش با نظر اعضای شورای ارزشیابی و نظارت اداره ارشاد اسلامی کرمانشاه صورت گرفته و باید دلیل آن را از خود آن ها جویا شوید.»

 

هواس پلوک، رئیس شورای ارزشیابی متون نمایشی ارسال شده به دبیرخانه اداره ارشاد اسلامی شهرستان کرمانشاه در خصوص توقیف اجرای این نمایش به فراز گفت: «متن این نمایشنامه در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ مشروط به اعمال اصلاحات پذیرفته شد، اما پس از بازبینی نه تنها شرایط اعلام شده از طرف شورای ارزشیابی اعمال نشده بود؛ بلکه موارد دیگری نیز به آن اضافه شده بود که مغایر با بند ۶ مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بود. بر طبق این بند هر چیزی که باعث اشاعه و ترویج فحشاء و مغایر با رعایت عفت عمومی باشد باید تا زمان اصلاح از اجرای آن در معرض عموم جلوگیری کرد و ما هم چون مطلع شدیم اصلاحیه های اعلام شده انجام نشده بود از اجرای این نمایش جلوگیری کردیم اینکه خانم طیوری کارگردان این نمایش می گوید این نمایش در چند استان انجام شده است درست است، اما تحقیق کنید که آن اجراها تحت چه شرایط و چه اصلاحیه هایی به روی صحنه رفته است. طیوری خودش به مدت دو سال عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره ارشاد اسلامی کرمانشاه بوده است من تعجب می کنم که ایشان چطور به این قوانین آگاهی ندارد. این نمایش در پنج اپیزود به مسائلی همچون خیانت درون خانوادگی، روابط نامتعارف زن و شوهر، اعتیاد و همجنسگرایی می پردازد، اما این پرداختن بدون رسیدن به نتیجه مطلوب و ایجاد آموزش در رفع معضل بوده است. قرار است طی جلسه ای با تهیه کننده و کارگردان گروه در جهت رفع مشکلات اجرایی این نمایش صحبت کنیم و پس از اعمال اصلاحات مجوز اجرای عمومی آنها مجددا صادر شود.»     

                                                                                                       

پیگیری خبرنگار فراز در خصوص ادعای طیوری مبنی بر انحلال انجمن نمایش قانونی و تشکیل یک انجمن نمایش انتصابی نیز با طفره رفتن از طرف مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه بی پاسخ ماند. بر اساس گزارش های رسیده به فراز، مدت  دو سال پیش به دلایل نامعلوم انجمن نمایش قانونی شهرستان کرمانشاه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه منحل و یک انجمن انتصابی از سوی اداره مذکور تشکیل و تا کنون نسبت به رای گیری مجدد اقدامی نشده است. همچنین هیچ توضیحی در خصوص جمع آوری بنرهای تبلیغی در سطح شهر کرمانشاه که گروه نمایش مجوزهای نصب و تبلیغ را  از مراجع قانونی اخذ کرده بود و همچنین توضیح درخصوص جبران خسارت و حمایت مالی از گروه نمایش مذکور جهت تبلیغات مجدد از سوی روابط عمومی این اداره داده نشد.                                                                 

 

حجم ویدیو: 9.90M | مدت زمان ویدیو: 00:01:32 دانلود ویدیو
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!