چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۴۹۵۰۶

مرد عنکبوتی کرونا را شکست داد؛ حالا نوبت «بت‌من» است!

مرد عنکبوتی کرونا را شکست داد؛ حالا نوبت «بت‌من» است!
مرد عنکبوتی در برابر سویه امیکرون بیماری کرونا پیروز شده است. حالا صنعت سینما و هالیوود آماده می‌شوند تا تقویم را به سمت سال ۲۰۲۲ برگردانند؛ آنها منتظر ابرقهرمان بعدی خود هستند.

به گزارش سی ان‌ان،  «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» اولین فیلمی است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته است و رکورد قبلی مجموعه کتاب های مصور را تحت الشعاع قرار داده است. اما یک فیلم به تنهایی برای احیای صنعت سینما کافی نیست. اکنون پرسش این است که «مرد عنکبوتی» تا چه حد ممکن است «فقط یک استثنا» باشد و صنعت سینما چه چیزی از ضرباتی که در دو سال گذشته بر پیکر این صنعت وارد آمده آموخته‌اند. 

 

چرا «مرد عنکبوتی» زمانی که فیلم‌های دیگر شکست خوردند موفق شد؟

 

آخرین قسمت مرد عنکبوتی از تقاضای سرکوب شده برای تجربه دیدن یک فیلم سینمایی در سالن سینما بهره‌مند شد. طرفداران سینما، از مدت‌ها پیش، هفته گذشته را در تقویم خود علامت زده بودند تا زمان اکران این فیلم فرابرسد، البته این اشتیاق تا حدی زیادی به لطف افتتاحیه باشکوه فیلم و نمایش انحصاری آن در سالن‌های سینما رقم خورد. برعکس، برخی از فیلم‌ها همچنان با مشکل مواجه هستند، زیرا تماشای خانگی به یک عادت تبدیل شده است. این یک سیستم دو لایه را ایجاد کرده است که تنها گروه منتخبی از فیلم‌های پرفروش جدول اکران سینماها را پر می‌کنند. قبلاً بین فیلم‌های مهم و فیلم‌هایی که بیشتر در خانه تماشا می‌شدند فاصله وجود داشت. اما این شکاف به لطف کرونا پر شده است.

 

صاحبان سالن‌های سینما معتقدند که نمایش انحصاری فیلم در سالن‌های نمایش در ابتدای اکران،  برای صنعت سینما حیاتی است حتی اگر طول مدت این نمایش انحصاری به نصف مدت رایج در پیش از همه‌گیری کاهش یافته باشد. گفتنی است، زمانی که فیلم «بیوه سیاه» کمپانی دیزنی، پس از پخش همزمان و اکران در سینماها در ماه ژوئیه، کمتر از انتظارات فروش کرد، انجمن ملی صاحبان سالن‌های نمایش، بیانیه‌ای صادر کرد و دلیل شکست این فیلم را «فروپاشی خیره کننده» این فیلم دانست و مدعی شد که «یک اکران انحصاری سینما به معنای درآمد بیشتر برای همه سهامداران در هر دوره از زندگی فیلم {هم اکران در سالن سینما و هم نمایش خانگی} است.»

 

تک شاخ یا شروع یک روند؟

 

اینکه «مرد عنکبوتی» نشان دهنده یک پیشرفت مهم است یا یک استثنا باید به زودی مورد توجه قرار گیرد. پس از آغاز سال جدید، به طور سنتی روندی کند برای تجارت سینما در پی خواهد داشت. نسخه تازه «بتمن» قرار است هفته اول مارس اکران شود. پل درگارابدیان، تحلیلگر ارشد رسانه‌ای می‌گوید: «وقتی «بتمن» اکران شود، متوجه خواهیم شد که آیا «مرد عنکبوتی» یک «تک‌شاخ» {استثنا} بوده است یا خیر»

 

چالش پیش روی سینماها که با موفقیت «مرد عنکبوتی» امیدوار شده‌اند این است که تماشاگران سینما به بازگشت به سالن‌ها ادامه می‌دهند یا نه؟ صنعت سینما برای بهبود یافتن از ضربات کرونا نیازمند یک جریان ثابت از بازگشت تماشاگران به سالن‌هاست نه فقط فروش خوب یک فیلم. درگرابدیان می‌گوید: «مخاطبان برای رفتن به سالن‌های سینما و تئاتر، بسیار گزینش‌گرتر شده‌اند.»

سالن‌ها امیدوارند کسانی که «مرد عنکبوتی: راه برگشتی به خانه نیست» را در سینماها دیده‌اند برا یدیدن فیلم‌های آینده نیز بازگردند. درگرابدیان معتقد است: «سینما رفتن، باعث دوباره سینما رفتن می شود!»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!