شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۹۲۴۷

اوج چقدر بودجه می‌گیرد؟ با بودجه‌اش چه می کند؟

اوج چقدر بودجه می‌گیرد؟ با بودجه‌اش چه می کند؟
«یک تشکل مردم نهاد که هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد»؛ این را احسان محمدحسنی، مدیرعامل سازمان اوج در معرفی آن می گوید. سازمانی که بودجه ۱۰۰ میلیاردی پیشنهاد شده برای آن چند روزی است پرحاشیه شده است. اما سازمان اوج در سال چقدر خروجی دارد و حمایت های صورت گرفته در آن تا چند اندازه بازگشت سرمایه و توجیه اقتصادی دارد؟!

برای آشنایی با سابقه سازمان هنری رسانه ای اوج، نه به سال ٩۴ که باید به سال ٩٢ برگردیم. درست در بحبوحه روزهایی که تیم مذاکره کننده ایران مشغول بحث با کشورهای مختلف بود، ابتدا شهروندان تهرانی و در ادامه شهروندان سایر استان ها، بیلبوردهایی را در سطح شهر مشاهده کردند با طرح هایی که معمولی نبود. به فاصله چند روز تصاویر این بیلبورد ها در فضای مجازی دست به دست و رسانه ها و مطبوعات را متوجه خود ساخت. بیلبوردهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» که با موضوع مذاکرات ایران و مسئله ۵+۱ جنجال به پا کردند. تلفن‌هایی که در این خصوص به شهرداری می شد اما، بیش از یک پاسخ تیتروار و تکراری دریافت نمی کردند که این بیلبوردها در اجاره نهادهای خصوصی هستند. آن نهاد «خصوصی» که آن سال‌ها مخالف مذاکرات هسته‌ای قلمداد می شد، همان سازمان هنری رسانه ای اوج بود که این روزها در حوزه سینما و تلویزیون پرنام و پرحاشیه می تازد! سازمانی که به لحاظ ماهیت، منبع درآمد و سیاست گذاری سال هاست که به یکی از مهم ترین سوژه‌های مطبوعاتی و حتی رسانه ای بدل شده است.

 

حامیان مالی اوج

 

سازمان هنری رسانه‌ای اوج به عنوان یک سازمان غیردولتی کار خود را آغاز کرد! بنا به گفته احسان محمد حسنی مدیرعامل موسسه فرهنگی اوج با اینکه منبع تامین بودجه آن به درستی از سوی او عنوان نشده است، اما این سازمان یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تامین می‌شود و مسوولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد و یک سازمان غیردولتی است. هر چند با فلاش بک به ماجرای بیلبورد ها، صحبت های آشنایی در خاطر دنبال کنندگان آن اخبار زنده می شود. همان سال هایی که منبع مالی اوج بر همگان پوشیده و روابط عمومی اوج نیز کم حرف بود و تنها با ذکر این که موسسه‌های مختلف مردم نهاد که عقاید مشابهی داشته اند، سرمایه اولیه این سازمان را تامین کرده اند، بسنده می کرد.

تا اینکه در  آبان ۹۳ ، سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در یک نشست خبری گفت: «موسسه اوج از همان آغاز جهت گیری معینی را برای فعالیت در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی اعلام کرد که هر سه حوزه چسبندگی خاصی با حوزه فعالیت های سپاه پاسداران دارد.از این منظر بدون همکاری تنگاتنگ و حمایت های نهادهایی مانند سپاه و ارتش این فعالیت به ثمر نمی رسید!» اگرچه مسئول روابط عمومی سپاه در ادامه تاکید کرد که با توجه به رویکرد حمایتی سپاه از مجموعه اوج، تولیدات این مرکز را نمی‌توان الزاما خروجی و محصول رسمی مجموعه سپاه دانست، بعدها هم مدیرعامل «اوج» در نشست خبری اش تاکید کرد که «افتخار سازمان اوج این است که از هیچ سفارتخانه خارجی پول نمی گیرد و با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می‌گیرد.»

 

سینما روی موجِ اوج!

 

این سازمان، که برای بسیاری از  اهالی سینما، یادآور یک تشکیلات مشابه در دهه شصت یعنی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، به تدریج با رونمایی از بخش های مختلف خود از جمله خانه طراحان انقلاب اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی، خانه مستند انقلاب اسلامی، خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی، خانه انیمیشن انقلاب اسلامی و خانه سرود انقلاب اسلامی محدوده کاری خود را گسترش دادند به گونه ای که به گفته احسان محمدحسنی، مدیر عامل این سازمان، طی هشت سالی که از فعالیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌گذرد ۸۰ موسسه به عنوان زیرمجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند. بیش از ۲۶۰۰ هنرمند در این مدت اثر تولید کرده‌اند و ۷۰۰ مستند در طول هر سال توسط خانه طراحان مستند ساخته می‌شود.

 

تا به امروز که به طور متمرکز در حوزه سینما و تلویزیون دستی در تهیه دارند. اما تولیدات سینمایی سازمان اوج از سال  ۱۳۹۴ و با پروژه ای از ابراهیم حاتمی کیا یعنی «بادیگارد» آغاز شد؛ آغازی که به دنبال آن دو فیلم «ایستاده در غبار» و «هیهات» هم تولید شد. اولی را محمد حسین مهدویان ساخته بود و اپیزود های دومی را کارگردان های جوانی مثل روح الله حجازی، دانش اقباشاوی، هادی مقدم دوست و هادی نائیجی  کارگردانی کردند.

این یک شروع برای «اوج» بود؛ او موفق شده بود سه فیلم متفاوت را تولید کند، روندی که طی چند سال اخیر ادامه پیدا کرده و فیلم هایی مثل «سوءتفاهم»، «به وقت شام» ، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی، «فهرست مقدس»، «خروج»، «منصور» و ... تولید شدند.

 

سهم اوج از فروش سالانه سینما

سال ٩۵: همانگونه که در سطرهای قبل اشاره کردیم، اولین محصول سینمایی سازمان اوج، «بادیگارد» بود که در سال ٩۴ ساخته و در سال ٩۵ اکران شد. «هیهات» نیز دیگر اثر اوج بود که وضعیتی مانند  «بادیگارد» داشت. از مجموع ۶۵ اثری که در سال ٩۵ در سینماهای کشور اکران شدند، ۱۶۴,۰۴۱,٣۰۰,۰۰۰ میلیارد تومان فروش حاصل شد که «هیهات» پس از ٣٣ روز نمایش به فروش ۱٣۵ میلیون تومان و «بادیگارد» پس از ۱۵ هفته اکران، به فروشی معادل ٧,۰۵۵,۶۰۰,۰۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین فیلم  «ایستاده در غبار» پس از ٩۴ روز اکران به فروش ۱ میلیارد و ۸۱۹ میلیون تومان رسید. یعنی از  کل میزان فروش سینمای ایران که ۱۶۴ میلیارد تومان بود چیزی حدود ٩ میلیارد سهم آثار سینمایی منتصب به سازمان رسانی اوج است. یعنی چیزی حدود ۵ صدم درصد سهم از فروش و ٣ صدم درصد سهم از کل جدول اکران!

 

سال ٩۶ اما چندان سال پرفروشی برای مجموعه اوج نبود و اکران سه فیلم  ساخته شده در این سال مانند، «سوءتفاهم»، «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» به سال بعد موکول شد. تنها انیمیشن «فهرست مقدس» اکران شد که پس از ۶ هفته ،   با ۳۱۲ میلیون تومان فروش تنها توانست در میان ٨۰ اثر اکران شده در این سال با فروشی معادل ۱۸۵ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان، یک هزارم درصد سهم از کل فروش و یک صدم درصد سهم از جدول اکران داشته باشد.

 

سال ٩٧: ٧٧ عنوان فیلم سینمایی در کشور اکران شدند که ۲۴۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان فروش داشتند. اوج اما با سه فیلم «سوءتفاهم» با ۳۳۰ میلیون تومان، «تنگه ابوقریب» با ۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان و «به وقت شام» با ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش و مجموع ۱۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان، سهم هفت صدم درصد از کل فروش و ۳ صدم درصد از کل جدول اکران در این سال داشته است.

 

سال ٩٨ : سازمان رسانه‌ای «اوج» تولید ۱۰ فیلم سینمایی را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در دستور کار قرار داد. که از این تعداد چهار اثر «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور، «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی شاخص هستند. البته «خروج» به شیوع کرونا در ایران و اکران آنلاین رسید و علیرغم هزینه بیش از ۷ میلیاردی، به فروش  ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دست پیدا کرد. «روز بلوا» نیز در سه اپیزود به صورت اختصاصی از نماوا پخش شد و اقبال چندانی نداشت.

 

سال ۹۹: شاخص ترین محصول سینمایی اوج در سال ۹۹، فیلم سینمایی «منصور» است که البته از اواسط آبان سال جاری اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد. فیلمی که اصلی ترین حاشیه آن بازآفرینی تصویر مرحوم هاشمی رفسنجانی، اعتراض خانواده ایشان و حذف کامل فریم هاست. این فیلم تاکنون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته که باز هم با وجود هزینه بر بودن تولید، مانند دیگر آثار اوج چندان موفق عمل نکرده است.

 

اوج در سریال سازی

اوج پس از حضور موثر در سینما به فکر ساخت سریال افتاد. یکی از شکارهای این موسسه ثروتمند سریال موفق «پایتخت» بود. قسمت سوم پایتخت که نوروز ٩٣ از تلویزیون پخش شد، ساخته اوج است.

«آسمان من» محصول سال ٩۴ ساخته حمیدرضا آهنج نیز ساخته و پرداخته اوج بود. همچنین سریال «آشوب» محصول سال ٩۶ که در شبکه خانگی عرضه می‌شد با بودجه این سازمان ساخته شد. سیروس مقدم کارگردان پرکار تلویزیون بعد از ساخت پایتخت به سراغ سریال دیگری با نام «هنگام بیداری» رفت که باز هم سرمایه‌گذارش اوج بود. «گیله‌وا»، «در میان خاکستر»، «سردلبران» و «مینو» از دیگر تولیدات این سازمان است. سریال‌هایی که عمدتا به موضوعات تاریخی پرداخته و به عنوان سریال‌های «الف ویژه» شناخته شده اند که هزینه های ویژه و نجومی داشتند. البته شاید بتوان شاخص ترین سریال ساخته شده توسط اوج را «آقازاده» دانست. سریالی با جهت گیری های مستقیم علیه دولت سابق که پرحاشیه آغاز و پرحاشیه به اتمام رسید.

 

سایر فعالیت ها

در این میان جدا از سینما، تلویزیون و مستند، مرکز ماوا زیر مجموعه سازمان اوج نیز با ساخت کلیپ‌های تصویری فعالیت خود را گسترش داده است.

در حوزه موسیقی نیز جدا از همکاری جنجالی با امیر تتلو روی ناو جنگی ارتش ایران، نام های آشنای دیگری از حامد زمانی تا رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری و محسن چاووشی دیده می‌شود که با این مجموعه همکاری داشته اند. حتی پرویز پرستویی هم چند دکلمه برای «خانه ماوا» تهیه کرده و در بین ترانه‌سرایان نام‌هایی مانند روزبه بمانی و یغما گلرویی دیده می‌شود. خانه انیمیشن وابسته به موسسه اوج نیز فعالیت گسترده‌ای دارد و توانسته تا امروز تولیداتی را وارد بازار کند که مهم‌ترینش «فهرست مقدس» است که در سال ٩۶ اکران شد. حال باید دید آیا واکنش ها به رسانه ای شدن بودجه ۱۰۰ میلیاردی پیشنهاد شده برای اوج می تواند این سازمان را در مسیر مردمی تر شدن و شفاف سازی عملکردهای مالی‌شان قرار دهد یا اینکه اوج کماکان می خواهد در سایه از بیت المال تغذیه کند!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!