جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۷۴۹۳
بدهی ٢۰۰ میلیاردی ٨٧ سینمای متخلف، امکان اکران فیلم های تازه را از آن ها گرفت

برخورد ضربتی با سینماداران بدهکار!

برخورد ضربتی با سینماداران بدهکار!
طبق ادعای رئیس شورای صنفی نمایش، بین ۱۶۰ تا ٢۰۰ میلیارد تومان تنها مبلغ بدهی سینماداران به شرکت های پخش و توزیع کنندگان ثبت شده که با وعده وام ، روز به روز بر مبلغ آن افزوده نیز می شود.

حال دیگر از موعد پرداخت بدهی ها گذشته است ؛ این بحران تازه سینماداران کشور در روزگار آشوب کروناست. آن ها که به امید فروش با پخش کنندگان قرارداد بسته و برای هزینه های جاری وام گرفته بودند،  به خصوص در سینماهای قدیمی تر و خصوصی، مانند سینماهای حوالی میدان انقلاب، حتی هزینه آب و برق شان را نیز نتوانستند تامین کنند و علنا تعطیل شدند . از طرف دیگر چند دوره توقف تولید پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی، تعطیلی طولانی‌مدت سالن‌های سینما طی دو سال، تعدیل و اخراج برخی پرسنل ناوگان نمایشی کشور، بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی تعداد زیادی از سینماگران و خسارات مالی فراوان و چندین میلیادری به صنعت سینما، از جمله بحران‌هایی است که سینمای ایران با آن مواجه است و حتی تصمیمات و حمایت‌های مالی سازمان سینمایی در قالب اعطای وام و پرداخت بدهی سینماداران به صاحبان آثار سینمایی و تمهیداتی از این قبیل نیز جبران کامل خسارات را نمی‌کند؛ در همین راستا و طبق ادعای رئیس شورای صنفی نمایش، بین ۱۶۰ تا ٢۰۰ میلیارد تومان تنها مبلغ بدهی سینماداران به شرکت های پخش و توزیع کنندگان ثبت شده که با وعده وام ، روز به روز بر مبلغ آن افزوده نیز می شود. لازم به ذکر است که این مبلغ ٢۰۰ میلیاردی تنها مربوط به ٨٧ سینما در سراسر ایران است!

 

روزهای بیم و ناامیدی برای سینماداران

 

بدهی نجومیِ سینماداران، آن هم درست در روزهایی که روند واکسیناسیون سرعت گرفته و شانس گیشه بالاتر رفته به ضرر سینماداران بدهکار خواهد بود چراکه طبق اعلام شورای صنفی نمایش، امکان اکران فیلم های جدید و شانس گیشه از این سینماها گرفته خواهد شد. با توجه به در راه بودن اکران چند فیلم کمدی بفروش  از جمله «چپ راست»، «شیشلیک» و «گشت۳» به نظر می‌رسد سینماداران، اگر بدهی خود را ندهند ضرری سنگین را بابت عدم اکران چنین آثاری متحمل خواهند شد. در این میان بسیاری از سینماداران معترض شده اند که اگر  فیلم جدیدی برای اکران نداشته باشند، نخواهند توانست نسبت به پرداخت بدهی ها اقدام کنند. البته در پاسخ به این ادعا باید گفت این بدهی ها مربوط به فیلم‌هایی است که در گذشته اکران و روی هم جمع شده است!

 

اوضاع سینماداران، از درآمد تا ضررها!

 

در حال حاضر ۲۵۷ سینما در کشور فعال است که ۱۹۲ تای آن‌ها خصوصی است و سهم سینمادار از فروش هر فیلم حدود ۴۵ درصد است؛ یعنی حدود ۲۷۰ میلیون تومان درآمد روزانه (و نه ۳۰۰ میلیون تومان). برخی هم به اشتباه تصور کرده‌اند یک سینما در وضعیت عادی روزانه ۳۰۰ میلیون درآمد دارد، این در حالی است که هر سالن به طور متوسط روزی ۶۷۰ هزار تومان درآمد دارد (با اتکا به عدد ۶۰۰ میلیون و احتساب درصد فروش ۴۵ درصدی). بنابراین هر سالن در ماه ۲۰ میلیون تومان فروش دارد. البته برخی سالن های خصوصی شاخص هستند و درآمد بالایی دارند که درآمد یکی از این سالن ها به طور میانگین در یک ماه ٨ میلیارد تومان برآورد شده است؛ درآمد هایی از دست رفته که حال تغییر مسیر داده و با ادامه بحران کرونا روز به روز بیشتر بار ضرر سینماداران را سنگین می کنند.

 

سینماداران چه می گویند؟

 

پیشنهادی که «محمد قاصد اشرفی»، رییس انجمن سینماداران به دولت، می دهد عدم حمایت وزارت ارشاد به مدت یک سال نسبت به پروسه تولید فیلم‌هاست! به گفته قاصد اشرفی، در حال حاضر چیزی نزدیک به ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند پس دلیلی ندارد که دولت باز برای تولید، بودجه بگذارد. به نظر می رسد مقصود قاصد اشرفی این است که بودجه ذکر شده، به بخش های آسیب‌دیده سینما و به ویژه سالن‌های سینما تعلق بگیرد! با این حساب عواید فروش فیلم های سینمایی در سال ٩٨ و قبل از بحران کرونا چگونه قسم شده، سوالی است بدون پاسخ!

حال باید دید که با اعلام خبرهایی مبنی بر کنترل شدن نسبی کرونا آیا این برخورد ضربتی با سینماداران، به نفع صنعت سینمای ایران تمام خواهد شد یا سینما کماکان باید در کابوس خواب آلودگی و رکود باقی بماند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!