جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۵۲۲۵۰
تعلیق در مذاکرات هسته ای

فرانسه ضرب الاجل گذاشت، آمریکا رد کرد

[...]همین مقام ارشد امریکایی که خواسته نامش فاش نشود، اذعان کرد که شانس دست‌یابی به توافق در حال کاهش است. او گفت که واشنگتن از زمان مذاکرات غیر‎مستقیم در دوحه، هیچ سیگنال مثبتی از سوی تهران دریافت نکرده است.[...]

وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه گفت که تنها چندهفته فرصت برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران باقی مانده است؛ اما یک مقام ارشد امریکایی به صراحت اعلام کرده که واشنگتن چنین ضرب‌الاجلی را تعیین نکرده است.

 

کاترین کولونا، به قانون‌گذاران گفت که این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست. او ایران را متهم کرد که از تاکتیک‌های به تعویق‌اندازی استفاده می‌کند.

 

او برای اثبات ادعای خویش به مذاکرات دو هفته پیش در دوحه اشاره کرد که ایران در آن مذاکرات، در عین عقب‌نشینی از مواضع توافق‌شده پیشین، در حال ادامه‌ی برنامه غنی‌سازی خود نیز بوده است.

 

کولونا گفت: «هنوز فرصتی وجود دارد که ایران تصمیم بگیرد بالاخره توافق خواهد کرد یا خیر... اما زمان دارد می‌گذرد.» او هشدار داد که در صورت ادامه این وضعیت، در آینده‌ای نزدیک ایران به کشوری مجهز به تسلیحات هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

 

او گفت: «زمان در گذر است و ایران باید این موضوع را درک کند.» او افزود: «انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده، امضای توافق را دشوارتر خواهد کرد.»

 

او در ادامه گفته است: «بیشتر از چند هفته فرصت برای احیای این توافق باقی نمانده است. و توافقی بهتر از آنچه حالا روی میز است، وجود ندارد.»

 

از سوی دیگر، یک مقام ارشد امریکایی، در پاسخ به این سؤال که آیا ایالات‌متحده نیز با دیدگاه کولونا موافق است یا خیر، به اظهاراتِ روز دو‎شنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبر‎نگاران اشاره کرد: «ما تاریخی را در تقویم معلوم نکرده‌ایم.»

 

همین مقام ارشد امریکایی که خواسته نامش فاش نشود، اذعان کرد که شانس دست‌یابی به توافق در حال کاهش است. او گفت که واشنگتن از زمان مذاکرات غیر‎مستقیم در دوحه، هیچ سیگنال مثبتی از سوی تهران دریافت نکرده است.

 

این مقام گفت: «هر روزی که بدون توافق بگذرد، شانس دست‌یابی به آن را کمتر می‌کند. ما از بعد از مذاکرات دوحه، هیچ صحبت تازه‌ای از تهران نشنیده‌ایم.»

 

طرفی که بله نگفته، ایران است

 

هفته گذشته، نماینده امریکا در مذاکرات گفت که ایران در آخرین گفتگوهای غیر‎مستقیم خود، مطالباتی نامرتبط را اضافه کرده و پیشرفت نگران‌کننده‌ای نیز در زمینه غنی‌سازی اورانیوم داشته است.

 

بر‎اساس پیمان هسته‌ای ۲۰۱۵، ایران برنامه‌های غنی‌سازی خود را (که مسیری بالقوه برای تولید سلاح‌های هسته‌ای بود) محدود کرد... البته تهران همیشه تأکید داشته که از فعالیت‌های غنی‌سازی خود تنها به دنبال اهدافی غیر‎نظامی و صلح‌آمیز است... و آن فعالیت‌ها را هم تنها در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی متوقف خواهد کرد.

 

خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، منجر به آن شد که تهران یک‌سال بعد، محدودیت‌های هسته‌ای برجام را زیر پا بگذارد.

 

مقامات غربی بارها گفته‌اند که برای مذاکرات میان قدرت‌های جهانی و ایران، تنها چند هفته فرصت باقی مانده است. و ژان ایو لودریان، سلف کولونا، نیز در ماه فوریه گفت که این فرصت، نه «چندهفته‌ای»، بلکه «چندروزه» است.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!