پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۱۶۱۰
سیسمونی گیت نتیجه نداد

چرا قالیباف رئیس ماند؟

چرا قالیباف رئیس ماند؟
همه این رای گیری‌ها هرساله فارغ از روند کاهشی سال جاری در آرا ماخوذه به نفع قالیباف، تغییری در نتیجه ندارد و تنها حکم پارافی را دارد بر یک اراده سیاسی.
نویسنده :
مهسا جزینی

 

برای سومین بار رئیس مجلس شد. این یک قرار از پیش تعیین شده است و بنایی بر تغییرش نیست. قرار و مداری در ساختار قدرت اصولگرایی مربوط به زمستان سال ۹۸ شاید هم زودتر. همان وقت که آمدن قالیباف به کارزار انتخابات مجلس یازدهم قطعی شد، نشستن چهارساله او برصندلی مجلس از نگاه خودش «حق مسلم» و «سهم تعیین شده» او از قدرت بعد از آن هم شکست انتخاباتی بود. همه این رای گیری‌ها هرساله هم فارغ از روند کاهشی سال جاری در آرا ماخوذه به نفع قالیباف، تغییری در نتیجه ندارد و تنها حکم پارافی را دارد بر یک اراده سیاسی. در واقع اتفاقات داخلی مجلس و جدل‌های درون اصولگرایی و جنگ قدرت بین طیف و تیم قالیباف و طیف مخالفش یعنی جبهه پایداری تنها تاثیرش در همین شکل ظاهری ماجرا یا همان کم شدن درصدی از آرا قالیباف است. حرف اصلی چیزی بود که در فایل صوتی طائب -حتی به ادعای خودش تقطیع شده- زده شد.فحوای کلام این که ریاست مجلس سهم قالیباف است.

 

 

مجلس+شورای+اسلامی

 

جبهه پایداری ناکام

 

محمدباقر قالیباف امروز با ۱۹۴ رای موافق از مجموع ۲۸۱ رای اخذ شده برای سومین سال بر کرسی ریاست تکیه زد.مرتضی آقا تهرانی دبیرکل سابق جبهه پایداری۵۳ رای، الیاس نادران از منتقدان دیگر قالیباف ۲۳ رای و فریدون عباسی ۳ رای کسب کردند، در این انتخابات ۱۰ رای به عنوان باطله اعلام شد. مجلسیان یازدهم سال اول و هشتم خرداد ۹۹ «محمدباقر قالیباف» را با ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی مأخوذه به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرده بودند.پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس هم قالیباف در رقابت با فریدون عباسی با ۲۳۰ رای در برابر ۱۸ رای پیروز و برای دومین بار رییس مجلس شد.مجلس یازدهم تنها یک انتخابات هیات رئیسه دیگر در پیش دارد. بسیار بعید است که این روند یعنی ریاست قالیباف بر مجلس در انتخابات سال بعد تغییر کند. در نهایت و در خوش بینانه‌ترین وضعیت شاید آرا آقاتهرانی دبیرکل سابق جبهه پایداری و ظاهراسرسخت‌ترین منتقد و مخالف قالیباف چند عددی بیشتر شود.

4637364

 

هدف‌گیری سیسمونی گیت

 

برخی پیش‌بینی‌ها می‌گفتند که احتمالا ماجرای سیسمونی‌‌ گیت درست یکماه پیش از انتخابات هیات رئیسه مجلس عمدا از سوی طیفی از جریان اصولگرایی ( جبهه پایداری و عدالت طلبان نزدیک به سعید جلیلی) عمدا با هدف شکست دادن قالیباف طراحی شده بود اما واکنش‌هایی که از درون خود جریان اصولگرایی، نمایندگان مجلس، امامان جمعه و. . به نفع قالیباف ابراز می‌شد، نشان می‌داد حتی اگر هدف هم این بوده نتوانسته چندان زلزله‌ای درون خود جریان اصولگرایی به راه اندازد. اگرچه توانست موقعیت قالیباف-اصولگرایی را در جامعه و بین مردم یک پله دیگر پایین ببرد اما درون خود این جریان حداقل در کوتاه مدت، نشان داده که تاثیری در جایگاه قدرت قالیباف نداشته است. سردبیر سابق  روزنامه جوان و سردبیر فعلی روزنامه همشهری یعی عبدالله گنجی هم  در توییتی  انتخاب مجدد قالیباف را به همین بلااثر بودن تخریب‌ها علیه او نسبت داده است. حرف او درست است اما در بلند مدت البته ماجرا متفاوت است. اگر چشم‌انداز افشاگران ماجرای سیسمونی گیت، انتخابات 1404 بوده احتمالا درست به هدف زده‌اند چون آنجا قالیباف نه با نمایندگان اصولگرای خارج شده از فیلتر شورای نگهبان بلکه با افکار عمومی و بدنه جریان اصولگرایی در جامعه روبه روست. تجربه و تاریخ هم ثابت کرده که شعارهای ضد اشرافی‌گری و تظاهرات ساده زیستی و نمادهای آن جذابیت زیادی بین حامیان این جریان سیاسی دارد و معمولا برنده انتخابات جریان اصولگرایی چهره‌هایی بوده‌اند که بدنه مردمی‌شان این شعارها را درباره‌شان باور کرده‌اند چیزی که قالیباف حالا فاقد آن است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!