جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۵۰۲۵۶
برقرار دوباره بخشی از معافیت‌های تحریمی ایران

گام مهم آمریکا برای توافق هسته‌ای

گام مهم آمریکا برای توافق هسته‌ای
دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی ایران در مورد پروژه‌های همکاری هسته‌ای بین‌المللی را دوباره برقرار کرد.

رویترز می‌گوید این اقدام به آن دلیل صورت گرفته که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام وارد مرحله نهایی شده است.

 

این معافیت‌ها - پیش از آنکه با خروج ترامپ از برجام لغو شود- به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه داده بود در زمینه توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران همکاری کنند. این فعالیت‌ها شامل طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک، آماده‌سازی و اصلاح تأسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ پایدار، عملیات، آموزش و خدمات مرتبط با نیروگاه اتمی بوشهر و چندین مورد دیگر است.

 

وزارت امور خارجه آمریکا در همین پیوند گزارشی را با امضای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به کنگره ارسال کرده است که در آن توضیح داده شده است که بازگرداندن معافیت ها به پیشرفت مذاکرات میان ایران و کشورهای ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) کمک خواهد کرد. بر اساس این گزارش، برقراری دوباره این معافیت برای تسهیل بحث‌هایی طراحی شده است که به بستن توافق در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌کند. 

 

ایالات متحده و ایران از ماه آوریل هشت دور گفتگوی غیرمستقیم در وین با هدف بازگرداندن توافقی که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آن لغو می‌کرد، برگزار کرده‌اند. هیچ اعلام رسمی در مورد زمان شروع دور نهم وجود ندارد، اما انتظارات افزایش یافته است که ممکن است هفته آینده برگزار شود. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفته: آخرین مذاکرات در وین «از فشرده ترین مذاکراتی بود که تا به امروز داشته‌ایم.» این مقام افزود: در کاهش لیست اختلافات، پیشرفت‌هایی حاصل شده است و اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!