جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۴۹۷۶۴
تاکید نماینده بافق و مهریز بر افزایش کیفیت و تولید رقابتی

توصیه کالای بی‌کیفیت داخلی، ظلم به مردم و کشور است

توصیه کالای بی‌کیفیت داخلی، ظلم به مردم و کشور است
اینکه ما شعار دهیم استفاده از تولیدات داخل، پاسخگو نیست/نمی‌توانیم خودمان را در جزیره‌ای محصور کنیم و بگوییم هر گونه کالایی در داخل تولید شد ما باید مصرف کنیم/توصیه‌ اینکه مردم برخی کالاهای بی‌کیفیت داخلی را مصرف کنند هم ظلم به مردم و پول آنها و در عین حال ظلم به کشور است چراکه ما در رقابت عقب می‌مانیم.

مهرداد صباغیان نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نمایندگان چه نوع کالایی (خارجی و داخلی) مصرف می کنند؟ به خبرنگار فراز گفت: در ارتباط با استفاده از تولیدات داخلی باید گفت که این مسئله به اصطلاح اظهر من الشمس است. ما در ابتدای کار باید تاکید و اولویتمان، تولیدات داخلی باشد و امروز به هر میزان که از تولیدات خارجی مصرف می کنیم به همان میزان هم اشتغال را از دست می دهیم. این یک اصل مسلم است.  در زمینه گوشی تلفن همراه، در ماشین و تجهیزات و ... ممکن است چنین چیزی رخ دهد. 

 

او افزود: نکته ای که نباید فراموش کرد این است که ما باید کیفیت محصولاتمان را افزایش دهیم. اینکه ما شعار دهیم استفاده از تولیدات داخل، پاسخگو نیست. تولیداتی که ایران خودرو ارائه می دهد از لحاظ کیفیت بسیار پایین است از این رو بسیاری از افراد ناراضی هستند. بنابراین همزمان با مطرح کردن شعار حمایت از تولیدات داخل، بر کیفیت آن هم باید تاکید کرد. در واقع یک زمانی است که ما باید رقابت در بازار ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم خودمان را در جزیره‌ای محصور کنیم و بگوییم هر گونه کالایی در داخل تولید شد ما باید مصرف کنیم. دنیای امروز یک دهکده جهانی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم کیفیت تولیداتمان را افزایش ندهیم از لحاظ توسعه عقب خواهیم ماند.

 

صباغیان ادامه داد: بنابراین ما باید دو نگاه داشته باشیم نخست نگاه به داخل و توجه به تولیدات داخلی و دوم نگاه به بیرون، تا عقب نمانیم. فکر می‌کنم این دو نگاه باید با یکدیگر ترکیب شود چراکه نگاه یک طرفه ما را به مقصد نمی رساند اینکه ما فقط به تولیدات داخل توجه کنیم اما به تولیدات خارجی با هر کیفیتی، توجه نکنیم درست نیست.

 

او عنوان کرد: متاسفانه بخشی از تولیدات داخلی ما از جمله تولیدات ایران خودرو و بسیاری از محصولات دیگر با این نگاه تولید می شود و دیرزمانی است که قابل رقابت با کالاهای خارجی نیست چراکه کیفیت آنها پایین است. البته ممکن است برخی کالاهای داخلی ممکن است از نوع خارجی تولیدات هم باکیفیت‌تر باشند.  این نماینده مجلس در ادامه افزود: در مجموع باید گفت که اولویت با تولیدات است اما با اولویت بهتر، کیفیت بهتر و تولید بهتر نسبت به محصولات خارجی است.

 

صباغیان در پاسخ به این سوال که شخص شما چه نوع کالایی مصرف می کند و یا ترجیح شما در این زمینه چیست؟ تلفن همراه شما خارجی است یا داخلی؟ گفت: محور کار ما باید با تولیدات داخلی باشد اما تولیداتی که کیفیت داشته باشد نه اینکه درباره خودرویی که ایران خودرو تولید کرده، شخصی بگوید کالایی را ۲۰ روز است خریداری کرده اما برخی قطعات آن دچار مشکل است. توصیه‌هایی مبنی بر اینکه مردم چنین کالاهایی را مصرف کنند هم ظلم به مردم و پول آنها و در عین حال ظلم به کشور است چراکه ما در رقابت عقب می‌مانیم. در واقع تا یک جایی، کشور ممکن است لوازم داخلی با کیفیت پایین را مصرف کند اما از مرحله ای به بعد دیگر این امکان وجود ندارد. 

 

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: هر کالایی که کیفیت داشته باشد در اولویت است ما هم با این نگاه مصرف می کنیم و با جامعه فرقی نداریم اما این موضوع نباید بهانه‌ای شود تا روی کیفیت محصولاتمان کار نکنیم و چون محدودیت و یا ممانعت واردات داریم تولیدات داخلی به هر شیوه ای تولید شوند و مردم مصرف کنند. 

 

نماینده بافق و مهریز در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا محصولاتی چون گوشی جی ال ایکس که مورد تاکید برخی مسوولان برای مصرف داخلی است توسط آنها و فرزندانشان مورد استفاده قرار نمی گیرد؟ این دوگانگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ داد: در واقع وقتی مردم ببینند ما مسوولان رفتار دوگانه ای داشته باشیم طبیعتا برای آنها سوال ایجاد می‌شود. مسوول و غیر مسوول تفاوتی ندارند اما از مسوولان انتظارات بیشتری وجود دارد. 

 

او اضافه کرد: تلفن همراه بنده سامسونگ است نمی دانم سایر دوستان از چه نوع برندی استفاده می کنند. نکته مهم این است که اگر ما کیفیت تولیدات داخل را افزایش دهیم نه تنها داخلی ها، بلکه خارجی ها هم در صف ایستاده و مشتری محصولاتمان می شوند. 

 

گوشی «جی‌ال‌ایکس» داشتم اما بی‌کیفیت بود

 

او در پاسخ به این سوال که مجلس در این باره چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟ بیان کرد: مجلس با قانونگذاری و ریل گذاری می تواند این مسیرها را باز کند و همه را مکلف کند که در این مسیر گام بردارند. متاسفانه مجلس آن وظایفی را که باید انجام دهد را به درستی انجام نمی دهد یعنی همان گونه تولیدکنندگان ما کیفیت محصولی خوبی ندارند تولیدات کانونی و نظارت ما نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستند. در نتیجه آثار آن را در جامعه می بینیم.

 

صباغیان با تاکید بر واردات عنوان کرد: ما باید یک مدیریتی را در نظر بگیریم یعنی اگر مشاهده کردیم کیفیت کالاهایمان مطلوب است واردات ما باید طبیعتا تغییر کند اگر کیفیت بسیار پایین است طبیعتا یک سری محصولات بای وارد شود تا تولیدکننده ما متوجه شود جامعه داخلی به تولیدات وی چه نگاهی دارند و به تولیدات خارجی چه نگاهی دارند. در نتیجه همین عاملی برای تغییر رویکرد و کار وی شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!