پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۹۵۷۰
معین الدین سعیدی در گفت و گو با فراز:

۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم
افزایش بودجه نهادهای غیرمهم ایراد مهم بودجه ۱۴۰۱ است/بودجه ۱۴۰۱ برای مناطق محروم مطلوب نیست/کاهش بودجه باید شامل نهاد ریاست‌جمهوری و صداوسیما نیز می‌شد/چرا میرکاظمی در زمان حذف سازمان برنامه و بودجه اعتراض نکرد؟/انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان چه شد؟

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه امسال مشکلات مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان و همچنین استان خوزستان را مدنظر قرار داده است؟ به خبرنگار فراز گفت:  امسال با توجه به شرایط خاص کشور و کمبود درآمدهای نفتی، لایحه بودجه امسال نیز به صورت انقباضی بسته شده است. یک سری پارامترهای مثبتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد مثل بحث افزایش پلکانی حقوق که بیشتر شامل دهک‌های پایین شده است. از این رو کسانی که بیشترین درآمد را دارد از کمترین افزایش حقوق بهره مند شدند.

 

افزایش بودجه نهادهای غیرمهم ایراد مهم بودجه ۱۴۰۱ است

 

او افزود: بنابراین از نگاه بنده این رویکرد، رویکرد مناسبی است. در ارتباط با میزان فروش نفت به میزان یک میلیون و دویست هزار بشکه هم تلاش شده که به نسبت، واقعی باشد. امیدواریم کسری بودجه ما نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کند. منتهی یکی از اشکالات مهم لایحه بودجه امسال، این است که در شرایطی که قرار است بودجه انقباضی بسته شود طبیعتا نهادهایی که وجودشان ضرورت است اما در شرایط فعلی کشور در الویت نیستند باید شامل کاهش ردیف‌های اعتباری می‌شدند که عملا در بسیاری از حوزه‌ها، چنین اتفاقاتی رخ نداده است.

 

بودجه ۱۴۰۱ برای مناطق محروم مطلوب نیست

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: متاسفانه در حوزه مناطق محروم، اتفاق خاصی رخ نداده است. در واقع فاصله شاخص‌های مناطق محروم کشور با مناطق برخوردار بسیار زیاد است و در حال حاضر آن افزایش اعتباری که در منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۱ برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است، از کمترین افزایش برخوردار شده است. متاسفانه بسیاری از ردیف‌های سال گذشته حذف شدند. در نتیجه امیدواریم با همت و تلاش مجلس و نگاه ویژه‌ای که آقای قالیباف و اعضای کمیسیون تلفیق دارند این ردیف‌ها در روند بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق احیاء شوند حال اگر این اتفاق رخ ندهد کماکان همان فاصله معناداری که در حوزه شاخص‌های توسعه انسانی، بین مناطق محروم و مناطق برخوردار وجود دارد، افزایش پیدا می‌کند.

 

کاهش بودجه باید شامل نهاد ریاست‌جمهوری و صداوسیما نیز می‌شد

 

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: اتفاق دیگری که تا حدودی موجب نگرانی شده است سن بازنشستگی است که دو سال افزایش پیدا کرده که طبیعتا باعث نگرانی مردم است. در چنین شرایطی، ما انتظار داشتیم که بودجه انقباضی بیشتر شامل نهادهای مهم از جمله نهاد ریاست جمهوری می شد یا درباره صداوسیما، بودجه افزایش پیدا کرده است. بنابراین در چنین شرایطی با این بودجه انقباضی، این افزایش بودجه ها قابل توجیه نیست.

 

چرا میرکاظمی در زمان حذف سازمان برنامه و بودجه اعتراض نکرد؟!

 

سعیدی اضافه کرد: شخص آقای میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در دولتی که سازمان برنامه و بودجه در آن حذف شد، وزیر بود اما هیچ اعتراضی به حذف سازمان برنامه و بودجه در آن زمان نداشت. الان طبیعتا با این رویه این نگرانی وجود دارد که مناطق محروم، کماکان فاصله‌هایشان با مناطق برخوردار بیشتر و بیشتر شود.

 

انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان چه شد؟

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان به کجا رسیده و آیا  بودجه‌ای برای  این موضوع در نظر گرفته شده است یا خیر؟ تصریح کرد: اخیرا بحث انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در رابطه با مشکلات آبی داشتیم اما سازوکار اجرایی و ردیف اعتباری مشخص برای این موضوع پیش بینی نشده است بلکه تنها قرار شده بسترهای کار برای سرمایه گذاری توسط وزارت نیرو و وزارت صمت، فراهم شود. مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، اقدامی که انجام داد این بود که ردیف محرومیت زدایی را در مناطق محروم افزایش داد و عمدتا پروژه‌های آب نیز در ذیل این ردیف پیش بینی شدند. اتفاقات خوبی طی یک سال اخیر در حوزه آبرسانی رخ داده است اما همچنان بر این باوریم که این امور باید سرعت بیشتری بگیرد.

 

مجلس اعتبارات سیستان و بلوچستان را افزایش دهد

 

سعیدی عنوان کرد: در واقع قابل پذیرش نیست که شاخص برخورداری ما در حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان، در زمینه آب شرب، ۱۹ درصد بوده که الان با اقداماتی که انجام شده به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این مقدار هم الان قابل قبول نیست چراکه عمده روستاهای ما کماکان به صورت سقایی، آبرسانی می شوند. البته بنده ردیف های خوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در این رابطه مشاهده کردم که این میزان هم کافی نیست. امیدواریم مجلس شورای اسلامی، اعتبارات فصل آب به ویژه استان سیستان و بلوچستان را افزایش دهد.

 

نبود گازرسانی در جنوب سیستان و بلوچستان

 

نماینده مردم چابهار در مجلس ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که ممکن است در برخی مناطق کشور به ویژه در روستاها گاز وجود نداشته باشد اما در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه در چابهار حتی یک متر لوله گاز وجود ندارد. طبیعتا بودجه گازرسانی باید به این منطقه تعلق گیرد. شاخص های حوزه سلامت مثلا تخت بیمارستانی و یا تجهیزات بیمارستانی و تعداد پزشک و ... در مناطق محروم، یک تفاوت معنادار و حتی نجومی با مناطق برخوردار کشور دارد که در بودجه ۱۴۰۱، بسیاری از این ردیف ها برای آن بودجه ای پیش‌بینی نشده است.سعیدی بیان کرد: با وجود این بودجه، استانهایی که توانمند هستند توانمندتر خواهند شد و محرومیت استانهای محروم کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

 

۲۵۹ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که از نظر شما کسری بودجه امسال چه میزان است؟ و این کسری بودجه قرار است چگونه جبران شود؟ اظهار کرد: کسری بودجه امسال بیش از میزان اعلامی است. براساس برخی برآوردها، این کسری بودجه چیزی در حدود بین 250 تا 300 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. ما هم انتظار داشتیم امسال اصلاح ساختار بودجه، اتفاق بیفتد که این شرایط میسر نشد. البته دولت تلاش کرده راهکارهایی را پیش‌بینی کند.

 

عمده درآمدهای کشور از خوزستان است اما...

 

او با اشاره به مشکلات استان خوزستان نیز گفت: درباره خوزستان باید گفت عمده درآمدهای کشور از خوزستان تأمین می‌شود. البته امسال خوزستان رشد اعتبارات خوبی را به نسبت ادوار گذشته داشته است اما اینها کافی نیست و تمام مشکلات را حل نخواهد کرد. طبیعتا انتظار دارم در کمیسیون تلفیق به مناطق محروم بیشتر توجه شود. موضوع بسیار مهمی که الان در حوزه بودجه مطرح است بحث حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی است. البته قبول داریم که ارز ۴۲۰۰ تومانی طبق واقعیت های اقتصادی نبوده و منبع رانت و فساد شده است اما در چنین شرایطی در این باره اقناع عمومی وجود ندارد طبیعتا این موضوع نیز تبعات بسیاری ایجاد می‌کند. هر چند دولت اعلام کرده که مابه التفاوت آن را به صورت یارانه به مردم پرداخت می‌کند اما تجربه موفق در این زمینه نداشتیم. در سال ۱۳۸۷ که لایحه هدفمندشدن یارانه‌ها مطرح شد و یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم داده شد این مبلغ در آن زمان چیزی در حدود ۵۰ دلار بود اما الان با این مبلغ نمی‌توان یک دبه ماست خرید.

 

دولت باید به مردم کالاهای اساسی بدهد

 

سعیدی تصریح کرد: بنابراین اگر دولت بنای حمایت از اقشار و دهک‌های پایین جامعه و قشر مستضعف دارد طبیعتا اگر اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد جهت جبران شوک تورمی ناشی از این موضوع، حتما باید کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار دهد. در حال حاضر سران مصرف گوشت و مواد پروتئینی پایین آمده است. بنابراین دست بردن به چنین جراحی بزرگ اقتصادی، بدون رعایت لوازم آن، مسلما می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!