جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۹۱۷۱
خاطرات تلخ رییس جمهوری روسیه از فروپاشی شوروی

زمانی که پوتین مسافرکشی می‌کرد!

زمانی که پوتین مسافرکشی می‌کرد!
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سه دهه پیش به‌عنوان فروپاشی آنچه او «روسیه تاریخی» می‌خواند ابراز تاسف کرد و گفت که بحران اقتصادی پس از آن آنقدر بد بود که برای مدتی مجبور شد به عنوان شغل دوم، راننده تاکسی شود.

به گزارش سی‌ان‌ان اظهارات پوتین که روز یکشنبه توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، به گمانه‌زنی‌ها در مورد اهداف توسعه‌طلبانه او در سیاست خارجی دامن می‌زند چرا که منتقدان او را به برنامه‌ریزی برای بازسازی اتحاد جماهیر شوروی - از جمله حمله به اوکراین- متهم می‌کنند. کرملین این اتهام را تلاش برای دهشت‌افکنی توصیف کرده و رد می‌کند.

 

سخنان پوتین که از تلویزویون دولتی روسیه پخش شده بخشی از یک فیلم مستند به نام «روسیه؛ تاریخ جدید» است. او د راین مستند درباره فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ گفت: «این تجزیه روسیه تاریخی تحت نام اتحاد جماهیر شوروی بود. ما به کشوری کاملاً متفاوت تبدیل شدیم و آنچه در طول هزار سال ساخته شده بود تا حد زیادی از دست رفت. این یک تراژدی بزرگ انسانی بود»

 

پوتین همچنین برای اولین بار توضیح داد که چگونه شخصاً تحت تأثیر دوران سخت اقتصادی پس از فروپاشی شوروی قرار گرفت، زمانی که روسیه از تورم دو رقمی رنج برد. رئیس جمهوری روسیه گفت: «گاهی (من) مجبور می‌شدم به عنوان شغل دوم {قاچاقی} تاکسی برانم. صحبت در این مورد برایم ناخوشایند است اما متأسفانه این اتفاق رخ داد.»

 

پوتین که در دوران شوروی به عنوان افسر «کا گ ب»خدمت می کرد. او پیش از این فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را «بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم» خوانده بود، اما اظهارات جدید او نشان می‌دهد که او این رخداد در ضمیر او چه ویژه‌ای دارد و چگونه به آن به عنوان «یک شکست برای اقتدار روسیه» می‌نگرد.

 

اوکراین یکی از ۱۵جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بود و پوتین از مقاله طولانی منتشر شده در وب سایت کرملین در سال جاری استفاده کرد تا توضیح دهد چرا معتقد است همسایه جنوبی روسیه و مردم آن بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و فرهنگ روسیه هستند. این دیدگاه توسط کیف به عنوان نسخه‌ای با انگیزه سیاسی و بیش از حد ساده شده از تاریخ رد شده است.

 

غرب روسیه را متهم می‌کند که ده ها هزار نیرو در نزدیکی اوکراین متمرکز کرده است و خود را برای حمله به این کشور  در ماه ژانویه آماده می‌کند. سران هفت کشور صنعتی جهان (آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن) روز یکشنبه به مسکو درباره عواقب و هزینه‌های سنگین حمله احتمالی به اوکراین هشدار دادند. کرملین می‌گوید روسیه برنامه‌ای برای حمله جدید به اوکراین ندارد.

 

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا و ضمیمه خاک خود کرد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!