جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۴۷۳۸
بیش از یک قرن حاکمیت مردانه در شهرداری تهران

«بهشت» از آن زنان نیست؟

«بهشت» از آن زنان نیست؟
شهرداری تهران در بیش از یک قرن گذشته چهره مردانه‌ای داشته است. در این سالیان دراز، هیچ زنی بر صندلی شهرداری تکیه نزده است تا شاید بتواند کمی از شلختگی‌های تهران کم کند.
نویسنده :
هانیه احمدی

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با نام شانا یک جبههٔ ائتلافی وابسته به  جناح اصولگرایان است که در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با فهرست انتخاباتی با نام، ایران سربلند شرکت کردند. این فهرست مورد حمایت محمدباقر قالیباف قرار گرفت؛ فهرستی که در میان رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و قهر مردم با صندوق‌های رای توانست شورای شهر پایتخت را در سیطره خود بگیرد . اصولگرایان بر اساس قانون جدید و هماهنگی با وزارت کشور، ۱۴ مرداد رسما سکان اداره شهر تهران را به دست خواهند گرفت.

 

حالا که تب و تاب انتخابات فروکش کرده، وقت تعیین رییس شورا و پس از شهرداری است که باید در ۴ سال آینده فرمان مدیریت بزرگترین کلان‌شهر کشور را در  دست داشته باشند. به نظر می‌رسد که مهدی چمران، ریش‌سفید اصول‌گرایان، مانع جدی تا نشستن روی صندلی ریاست شورا پیش روی خود نداشته باشد. در همین راستا بود که پرویز سروری، منتخب دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به تازگی: «مهدی چمران را بهترین گزینه برای ریاست شورا» بر شمرده است. اما داستان انتخاب شهردار، به این سادگی‌ها به نظر نمی‌رسد.

 

دوشنبه شب، در جلسه شورای ایتلاف فعل و انفعالاتی رخ داد که مهدی چمران، خروجی آن را اینگونه بیان کرد: «ده نفر از گزینه های پیشنهادی برای شهرداری تهران به لحاظ برخی از مسئولیت‌ها و یا حکم از رهبری، جهت حضور در شهرداری تهران منصرف شده‌اند و بابت این موضوع عذرخواهی کردند.» به گفته چمران «پرویز فتاح،‌ مخبر دزفولی، سعید محمد، سردار حاجی‌زاده،‌ فرهاد رهبر، لطف‌الله فروزنده، سردار وحیدی و مهدی مسکنی از گزینه‌هایی هستند که تاکنون انصراف داده‌اند»  به این ترتیب به نظر می‌رسد شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های اصولگرا که از نگاه ناظران بخت بیشتری برای رفتن به خیابان «بهشت» را داشتند، در نخستین گام از دور خارج شده‌اند و اکنون باید در انتظار یک شگفتی به عنوان گزینه شهرداری تهران باشیم.

 

راه بسته زنان به «بهشت»

 

در خصوص تاریخ دقیق تأسیس شهرداری تهران و نیز اولین شهردار تهران، اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. از آغازین روزهای این تشکیلات، افراد زیادی مصدر امور احتسابیه بوده‌اند، نظیر کنت دومونت فرت، لطفعلی خان اردلان، محمدحسن اعتمادالسلطنه، میرزا آقا اصفهانی، مختارالسلطنه و… اعتماد السلطنه در سوم صفر ۱۲۹۹ قمری، درباره حوزه مسئولیتش در احتسابیه تهران می‌نویسد: «... به واسطه کثافات خیابان‌ها، ناصرالدین‌شاه مرا معزول گردانید. شهرداران تهران در این مدت طولانی از گرایش‌ها و نحله‌های فکری- سیاسی گونتگون و گاه متضاد بوده‌اند اما یک ویژگی در میان تمامی آنان مشترک بوده است؛ همه آنان مرد بوده‌اند! حتی اطلاح‌طلبان نیز که در دوره پیشین همه کرسی‌های شورای شهر پایتخت را از آن خود کرده بودند هرگز یک زن را به عنوان گزینه جدی تصدی سمت شهردار مطرح نکردند. اکنون اما بر خلاف انتظار، زمزمه‌هایی از احتمال انتخاب یک شهردار زن از سوی شورای اصول‌گرا به گوش می‌رسد.

 

علی اصغرقائمی، منتخب شورای ششم در همین پیوند به «فراز» می‌گوید: «در لیستی که شورای ائتلاف برای انتخاب شهردار تهران منتشر کردند دو خانم (مرضیه وحید دستجردی، معصومه آباد) در لیست حضور دارند.» او در پاسخ به این پرسش که تا چه حد این گزینه‌ها جدی هستند می‌افزاید: «زمانی که کاندید خانم در لیست حضور دارد یعنی این ایده وجود دارد که یک خانم شهردار تهران شود.»

 

محمد آقامیری، دیگر منتخب شورای شهر تهران اما به فراز می‌گوید: «۳۰نفر برای تصدی سمت شهرداری اعلام آمادگی کرده‌ و خود را در معرض انتخاب اعضای شورای شهر تهران قرار داده‌اند. همه این گزینه‌ها باید بررسی شوند به همین دلیل در حال حاضر نمی‌شود روی شخص خاصی نظر داد.» او می‌افزاید: «پس از انجام بررسی‌های اولیه،  ۱۰نفر در مرحله پایانی انتخاب می‌شوند و سپس با آنها مصاحبه حضوری خواهیم داشت و برنامه‌های‌شان را بررسی خواهیم کرد. سپس ما از میان آنها فردی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کنیم.»     

 

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا مطرح شدن نام چند خانم به عنوان گزینه شهرداری، تنها یک ترفند تبلیغاتی است یا اینکه طلسم راهیابی زنان به «بهشت» واقعا شکسته می‌شود؟!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!