سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۹۷۴۲

توسل به آخرین حربه برای افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه

توسل به آخرین حربه برای افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه
چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه مخالفت کردند، در چنین شرایطی، طرح رد شده، تا ۶ ماه دیگر نمی‌تواند مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد مگر این‌که ۵۰ نماینده به صورت کتبی بررسی طرح را درخواست کنند. بر این اساس، ۵۰ نماینده طی نامه‌ای به هیات رئیسه خواستار در دستور قرار گرفتن مجدد طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه شدند.
نویسنده :
آذر فخری

کارکنان دستگاه قضا و مشکلات معیشتی

تمام تلاش قوه قضائیه در طی دو ماه گذشته، بر این بوده تا هم در نشست با اصحاب رسانه و هم در جلسه با نمایندگان مجلس، با آنان به این نقطه تفاهم برسد که مشکلات معیتشی کارکنان این دستگاه باید حل شود؛ آنهم با توجه به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و انتظارات از قضات و مسئولان و کارکنان که برای جلوگیری از رسوب و انباشت پرونده‌های معوق، ساعت‌های متمادی از شبانه روز در محل کار حضور دارند تا رسیدگی به امور قضایی مردم به تأخیر نیفتد. معاونت نیروی انسانی قوه قضائیه، در هر دو نشست، خواستار این بود که علاوه بر افزایش سالانه‌ای که دولت بر دستمزدها اعمال می‌کند، کارکنان قوه قضائیه، با افزایش دستمزد مضاعف، برخوردار شوند. اما طرحی که بر مبنای این درخواست تنظیم و به مجلس ارائه شد، با رای ۱۹۷ نماینده، تصویب نشد. عدم تصویب این طرح، موجب شد برخی کارکنان این قوه، دست از کار کشیده و اعتصاب کنند.

 

عدم تصویب طرح و اعتراض و اعتصاب کارکنان دستگاه قضا

 

با عدم تصویب طرح افزایش دستمزد کارکنان قوه قضائیه، کارکنان این قوه در تهران و در برخی شهرها، به عنوان اعتراض دست از کار کشیدند و با این که در محل کار خود حضور داشتند از ارائه خدمات به مردم خودداری کردند. روز ۱۸ دیماه همزمان عده‌ای از این کارکنان معترض در مقابل ساختمان مجلس دست به تجمع زدند. همزمان تصویر نامه استعفا دسته‌جمعی کارمندان دادگستری اصفهان در اعتراض به مشکلات معیشتی و پائین بودن حقوق‌هایشان نیز در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.

 

روایت علی مجتهدزاده، از اعتصاب روز شنبه کارمندان مجتمع‌های قضایی

 

توسل به آخرین حربه برای بازگشت طرح به مجلس

برای بررسی دوباره یک طرح در مجلس باید ۶ ماه از زمان اولین ارائه آن گذشته باشد، اما اگر همین طرح دوباره توسط ۵۰ نماینده برای بررسی مجدد مطرح شود، مجلس می‌تواند دوباره طرح وارده را در صحن بررسی کند. به همین دلیل، ۵۰ نماینده برای بررسی مجدد این طرح نامه‌ای تقدیم هیات رئیسه مجلس نمودند.

 

افزایش دستمزد کارکنان قوه قضائیه مهم است

 

به گفته رئیس قوه قضائیه، افزایش دستمزد کارکنان این قوه، به ویژه قضات، برای بهبودی در روند بررسی پرونده‌ها و نشاندن عدالت درجای خود و رساندن حق به صاحب حق، مهم است. وی می‌گوید: همواره تأکید ما این بوده است که انجام مأموریت‌های قضایی به‌صورت دقیق، سریع و کامل نیازمند امکانات، بودجه و نیروی انسانی بیشتری می‌باشد؛ نیروی انسانی‌ که دغدغه‌ای جز پیشبرد سریع امور قضایی مردم نداشته باشد؛ لذا از چندین سال قبل با تلاش‌های صورت گرفته بویژه از ناحیه معاونت راهبردی وقت، بودجه ثابتی از بودجه عمومی کل کشور به دستگاه قضایی تخصیص یافت.

 

 تخصیص بودجه برای افزایش دستمزد کارکنان قوه قضائیه، در صورت عملی شدن،ممکن است بر روند رسیدگی مناسب به پرونده‌های پرتعداد در دادسراها و دادگستری‌ها، تاثیر مثبت بگذارد. ضمن این‌که افزایش دستمزد، می‌تواند شائبه هر نوع دخالت فراقانونی و نفوذ و تاثیر مالی بر پرونده‌ها را از بین ببرد. اما از سوی دیگر، طبعا انتظار مردم را از این قوه نسبت به قبل افزایش خواهد داد و مردم همچنان‌که رئیس قوه قضائیه اشاره کرده، انتظار سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها را خواهند داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!