پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۴۹۶۹۲

آیفون‌ها چطور وارد کشور می‌شوند؟

آیفون‌ها چطور وارد کشور می‌شوند؟
انتشار و وایرال شدن عکسی از زینب سلیمانی که گوشی آیفون در دست داشت، واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی برانگیخت. البته استفاده از گوشی آیفون، در بین برخی مسئولان و نمایندگان مجلس هم رواج دارد؛ گوشی که به نظر می‌رسد به دلیل مبداء سازنده‌اش-آمریکا- از نظر ایمنی، چندان قابل اعتماد نیست، به‌ویژه برای مسئولان کشوری و خانواده آنان. اما چرا و چگونه، استفاده از گوشی آیفون تا این حد در کشور ما، رواج دارد؟ آن‌هم با توجه به قیمت بسیار گران این گوشی. نکته دوم این است که این گوشی، چگونه و از کدام مبادی وارد کشور می‌شود؟

 

وارد کردن گوشی آیفون مجاز است!

 

شاید اینطور به نظر برسد که چون کشورما تحت تحریم قرار دارد، پس ورود برخی کالاهای به ویژه آمریکایی به کشور یا ناممکن است و یا ممنوع. اما نکته جالب توجه در مورد گوشی آیفون این است که حدود ۲۳ شرکت، با مجوز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، می‌توانند آیفون وارد کنند و خدمات پس از فروش ارائه دهند. البته بدیهی است که این گوشی‌ها، از مبادی کشورهای واسطی مانند دبی وارد کشور می‌شوند، اما ورود آن‌ها توسط این ۲۳ شرکت، کاملا قانونی است.

 

شرکت‌های واردکننده آیفون به کجا وابسته‌اند؟

 

شعبه اصلی این ۲۳ شرکتی که می‌توانند گوشی آیفون وارد کنند، اغلب در قشم، کیش و چابهار قرار دارد، یعنی در مناطق آزاد اقتصادی. «فراز» تلاش کرد با بررسی‌های فراوان، به صاحبان و یا سهامداران این شرکت‌ها دسترسی پیدا کند، اما البته، تعداد معدودی از این شرکت‌ها، اطلاعات خود را در سایت مربوطه گذاشته‌اند. اما در نهایت، مشخص شد تعدادی از این شرکت‌ها، تحت هلدینگ برخی از بانک‌ها قرار دارند؛ در واقع برخی بانک‌های کشور، علاوه بر بنگاه‌داری-خرید و انباشت ملک و زمین- در زمینه واردات چنین کالاهای پرسودی نیز فعال هستند.

 

آیفون در ایران چند؟

 

قیمت گوشی آیفون در ایران، بستگی به چند آیتم دارد، از قیمت دلار در داخل کشور گرفته تا هزینه گمرک و مالیات، هزینه صراف، هزینه پروفورما، جابه‌جایی در دبی و...، بنابراین وقتی این گوشی در نهایت وارد بازار می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد، به شدت گران شده است. قیمت آخرین مدل این گوشی یعنی آیفون پرومکس ۱۳ در آمریکا، چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار است(که نشان می‌دهد این گوشی در آمریکا هم گران است). اما تا آیفون به ایران برسد، باید ضرایب مختلفی که در بالا بدان اشاره کردیم، به قیمت آن افزوده شود، اینجاست که ناگهان در بدو ورود، گوشی آیفون در ایران با قیمتی ۸۰  تا ۹۰ میلیونی مواجه می‌شود.

 

چرا آیفونِ تا این حد گران، مهم است؟

 

آیفون یا هر برند خاص دیگری در دنیای اقتصاد، گران است نه به خاطر ویژگی‌های خیلی خاصی که دارد. حتی ممکن است آیفون از یک گوشی معمولی دیگر، امکانات کمتری داشته باشد، یا حتی به واسطه تحریم، نتوان با این گوشی به یک سری از امکانات دست یافت. اما«آیفون» برند است و در دنیایی که بازار«برند» تولید می‌کند تا به افراد، تشخص اجتماعی و منزلت اقتصادی ببخشد،«آیفون» حتی اگر از سامسونگ هم امکانات کمتری داشته باشد، اما داشتنش، موجب تمایز و تشخص افرادی که این برند و دیگر برندهای خاص را می‌خرند، می‌شود. در واقع پول کلانی که برای خرید یک گوشی آخرین مدل «آیفون» پرداخت می‎‌شود، هزینه‌ای است برای به‌دست آوردن آن تشخص و منزلت اقتصادی و اجتماعی.

 

آیا آیفون امن است؟  

 

برای یک فرد عادی و شهروند معمولی، فرقی نمی‌کند که آیفون تا چه حد امن است و تا میزان از داده‌های فردی دارنده‌اش، محافظت می‌کند. البته که ممکن است این گوشی یا هر نوع گوشی دیگری، باگ‌هایی داشته و در مقابل هک شدن، آسیب‌پذیر باشند. اما لو رفتن اطلاعات شخصی یک شهروند معمولی، یک مسئله است، لو رفتن مکالمات و اطلاعات محرمانه یک مسئول در بدنه دولت یا مجلس و خانواده‌اشان، یک مسئله دیگر. «آیفون» زمانی اعتبار خود را از نظر ایمنی از دست داد که مکالمات آنگلا مرکل، توسط گوشی آیفونش از سوی سازمان سیا شنود شد. شاید به ذهن برخی خطور کند که فلان مسئول یا خانواده‌اش، که به واسطه پست و مقامی که به دست آورده، هرحال به نوعی منزلت اجتماعی و حتی اقتصادی هم رسیده و داشتن آیفون یا نداشتن آن چه فرقی برای وی می‌کند؟ در این مورد احتمالا باید نظر خود این افراد را جویا شد. اما شاید یهتر باشد با توجه به ماجرای مرکل، مسئولان و خانواده‌های‌شان در رده‌های مختلف، نسبت به امنیت گوشی که در دست دارند، اطمینان حاصل کنند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!