شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۰۸

مشاور انتخاب رشته لازمه؟

مشاور انتخاب رشته لازمه؟
آیا واقعا نیاز هست که والدین و دانشجویان به موسسات انتخاب رشته اعتمادکنند و یا خود به تنهایی می‌توانند از عهده این کار بر بیایند؟
نویسنده :
هانیه احمدی

«برای هر فرد کنکوری از نان شب هم واجب‌تر است و می‌تواند به وی بسیار کمک کند. اینجاست که تمامی افراد به داشتن بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در کنار خود برای انتخاب رشته ای هر چه حرفه ای تر و بهتر نیاز دارند. فردی که بتواند تمام راهنمایی های لازم را برای داشتن بهترین و کامل ترین انتخاب رشته کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها چه در رشته انسانی و چه در رشته علوم تجربی و ریاضی خدمت وی ارائه کند.» این جملات تبلیغاتی یک موسسه انتخاب رشته است. اما آیا واقعا نیاز هست که والدین و دانشجویان به این موسسات اعتمادکنند و یا خود می‌توانند برای فرزندان خود انتخاب رشته کنند؟

 

«محمدرضا نیک‌نژاد » - کارشناس آموزشی- در این خصوص به خبرنگار «فراز » می‌گوید: «این موسسات به صورت نابجایی جزء عرف جامعه شده‌اند. متاسفانه هم ساختار و هم فرهنگ آموزشی در خصوص این موسسات مانور زیادی می‌دهند. صدا وسیما ، مدارس، معلمان به والدین و فرزندانشان می‌گویند این یک کار تخصصی است. در صورتی که این اصلا درست نیست.»

 

اگر برای انتخاب رشته نیازی به مشاوره با این موسسات نیست، راه حل جایگزین چه باید باشد؟ «نیک‌نژاد» در این مورد می‌گوید: «در این  ۱۶سال اخیر آنقدر منابع زیاد شده است که والدین با یک مطالعه کوتاه و در نظر گرفتن علایق فرزندان خود می‌توانند در منزل انتخاب رشته کنند. ولی این تبلیغات تا حدودی دروغین باعث شده تا خانواده‌ها به خاطر آگاهی کم، از انتخاب رشته در خانه بترسند»

 

این کارشناس آموزشی دلیل تبلیغات پرحجم و گسترده موسسات انتخاب رشته را «گردش مالی بالا و پول‌های هنگفتی که در این بازار  جابجا می‌شود» می‌داند و می‌افزاید: «متاسفانه در حال حاضر هیچ ارگان و سازمانی نمی‌توانند این افراد را حذف کنند. به همین دلیل خانواده‌ها و خودِ دانش‌آموزان باید با افزایش آگاهی، با تپجه به علایق‌شان مسیر درست و مناسب را انتخاب کنند.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!