پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۱۳۳۸
گزارش میدانی خبرنگار «فراز»

روغن در فروشگاه‌های شهر وجود ندارد؟!

روغن در فروشگاه‌های شهر  وجود ندارد؟!
درحالی که حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و افزایش ناگهانی قیمت آرد، موجی از بهت و نارضایتی را در افکار عمومی پدید آورده و توجهات را به خود جلب کرده است، گزارش میدانی خبرنگار «فراز» نشان می‌دهد که یک قلم کالای اساسی دیگر نیز در بازار نایاب شده است.

 

بر اساس گزارش خبرنگار فراز، همزمان با افزایش قیمت شدید مواد اولیه ماکارونی و آرد در بازارها، روغن نیز در بیش‌تر فروشگاه‌های پایتخت و شهرستان‌های حاشیه آن کمیاب شده است.

 

دیده‌های خبرنگار فراز نشان می دهد که در اکثر فروشگاه های بزرگ (جانبو، رفاه، شهروند) و  مغازه های کوچک در محله های صادقیه، آریاشهر، جوادیه تهران و محله نسیم شهر بهارستان، روغن خوراکی موجو نیست و تمام قفسه ها خالی است. تنها روغن موجود در فروشگاه‌ها، روغن ذرت و روغن جامد ۵ کیلیویی است.

 

آخرین بار در بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که روغن خوراکی در نتیجه کاهش تولید این کالای اساسی در فروشگاه‌های پایتخت کمیاب شد و مردم به مشکلات زیادی مواجه شدند. حالا با گذشت حدودی سه ماه از این رخداد و همسو با حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، افزایش قیمت آرد، ماکارونی و نان، دوباره شاهد کمیاب شدن این محصول در فروشگاه‌های برخی از مناطق پایتخت و شهرستان‌ها هستیم.

 

فروشنده‌ها در جریان گفتگو با خبرنگار فراز، از نبود روغن در فروشگاه‌ها و چشم انداز مبهم در مورد قیمت ها و وضعیت بازار سخن گفته و  اظهار داشتند که هنوز نمی دانند کی و با چه قیمتی می‌توانند روغن دریافت کنند. عده دیگری از فروشنده‌ها  نیز به خبرنگار فراز گفتند که برخی از عمده‌فروشی‌ها ارسال روغن را منوط به دریافت اقلام دیگر از جمله کیک کرده‌اند!

 

با اینکه گزارش‌های میدانی حکایت از  نبود روغن و افزایش قیمت آن در فروشگاه‌ها دارد اما معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه در یک گفتگوی تلویزوینی گفته است: کمبود روغن تا یک هفته آینده رفع می‌شود. عسگرزاده افزود: «بر اساس توافق صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی با تولید کنندگان، کمبود موجود در بازار روغن برطرف می‌شود. دولت هزینه‌های سربار تولید کنندگان را جبران می‌کند و به طور مستقیم یارانه ای به خود کارخانه دار داده می شود تا فشاری به قیمت مصرف کننده وارد نشود.

 

رسانه‌های رسمی و کارشناسان همسو با دولت، اختلاف قیمت روغن در بازار داخلی و کشورهای همسایه را منشا قاچاق این کالای اساسی خانوارها می‌دانند. از جمله گفته شده  «سال گذشته ٢میلیون و ٢٣٠هزار تن روغن در کشور تولید و توزیع شده که حدود ٧٠٠هزار تن آن به‌دلیل این اختلاف قیمت قاچاق شده است.»

 

مقامات دولتی همچنین از جنگ اوکراین به عنوان دلیل دیگر افزایش قیمت کالاهای اساسی یاد می‌کنند اما مردم و فروشنده‌ها نه به تاثیر جدی جنگ اوکراین و نه قاچاق به خارج باور دارند بلکه ناکارآمدی دولت را عامل اصلی  این گرانی و افزایش قیمت‌ها می دانند.

 

اهمیت موضوع از آنجاست که روغن از مهمترین اقلام غذایی ضروری در کنار نان و ماکارونی برای یک خانواده متوسط و فرودست است.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!