جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۷۹۰۲
قیمت لپ تاپ و خودرو پیشگام از نرخ ارز بالا می‌رود

لپ تاپ و خودرو؛ رقیبان تازه در گرانی!

لپ تاپ و خودرو؛ رقیبان تازه در گرانی!
دورانِ همه گیری کرونا در ایران در حالِ ورود به سالِ دوم است. دورانی طاقت فرسا و طولانی که بسیاری از مشاغل را در کنار سیستم آموزشی به مجازی شدن سوق داد. روندی که آرام آرام، انواع لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه را به اقلامی ضروری در سبد مصرفی خانوارها تبدیل کرد. با توجه به افزایش تقاضا طبعا انتظار افزایش قیمت نیز از این اقلام می رفت. انتظاری که اقتصاد کشور نیز ما را نسبت به تحقق آن ناامید نکرد!

دورانِ همه گیری کرونا در ایران در حالِ ورود به سالِ دوم است. دورانی طاقت‌فرسا و طولانی که بسیاری از مشاغل را در کنار سیستم آموزشی به سمت مجازی شدن سوق داد. روندی که آرام آرام، انواع لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه را به اقلامی ضروری در سبد مصرفی خانوارها تبدیل کرد. با توجه به افزایش تقاضا طبعا انتظار افزایش قیمت لپ‌تاپ و سایر این اقلام نیز می‌رفت. انتظاری که اقتصاد کشور نیز ما را نسبت به تحقق آن ناامید نکرد و در نهایت به روزی رسیدیم که قیمت لپ‌تاپ با خودرویی مثل پراید برابری ‌کرده ولو گران‌تر هم باشد!در حالی که چند ماهی است قیمت‌ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی تومانیِ برخی برند‌های  لوازم‌الکترونیکی از جمله «نوت بوک» در میان اخبار جولان می دهد، هنوز در کمال ناباوری وضعیت موجود را به تماشا نشسته ایم!

 

لپ‌تاپ‌هایی که با قیمت خودرو برابرند!

این روزها برای خرید یک لپ‌تاپ با حداقل امکانات مورد نیاز، باید از ۱۰ تا بیش از ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. این آماری است که همشهری ارائه می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لپ‌تاپ‌های پیشرفته و به روز مانند برند «اچ پی» در بازار، حدود ۲۰۲ میلیون‌ تومان قیمت دارند. بازاری که مثال‌های متنوع دیگری نیز در آن به چشم می‌خورد. مانند برند «مک‌بوک پرو» که قیمت آن از ۷۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در نوسان است تا لپ‌تاپ «DELLPrecision17» که قیمت آن بیش از ۱۸۰ میلیون تومان است. البته سایت آمازون قیمت این برند از لپ‌تاپ را حدود ۵۰۰ هزار دلار درج کرده است که یعنی یک فرد آمریکایی می‌تواند با ۲ ماه حقوق خود آن را تهیه کند! اما در ایران چطور؟ شما برای خرید همین برند باید  معادل ۷۰ ماه یا حدود ۶ سال از حقوق خود را پس انداز کنید. البته اگر حقوقتان از  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمتر نباشد!

 

نرخ بی تاثیر ارز بر بازار لپ تاپ

شاید با خود بگویید که می توان از این ضیافتِ میلیونی برندها خارج شد و لپ‌تاپی با امکانات نسبی خرید اما باید گفت که این تنها خیالی بیهوده است. چون علاوه بر لپ‌تاپ‌های سطح پایین‌تر، قیمت انواع تبلت و گوشی هوشمند موبایل نیز همزمان با افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین و واردات و سودجویی برخی فروشندگان در بازار همچنان در حال افزایش است. حتی سیر نزولی نرخ ارز در بهمن سال گذشته نیز موجب بازگشت یا تثبیت قیمت انواع لپ‌تاپ ، تبلت و گوشی تلفن همراه در بازار نشد. طبعا بخش بزرگی از متقاضیان خرید این‌گونه محصولات، توانایی مالی لازم برای خرید این اقلام گران قیمت را نخواهند داشت. اینجاست که بازارِ فروشندگانِ دست دوم و تعمیراتی‌ها داغ می‌شود. چه بسا تعمیرات لپ‌تاپ‌های دست‌دوم طبق اخبار، با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی روبه‌رو شده است. البته بازارِ سومی هم در این رقابتِ داغ وجود دارد.

 

افزایش واردات قاچاق لپ‌تاپ‌ دست دوم

رئیس اتحادیه‌ فناوران رایانه تهران، پیشتر نیز از رونق ‌گرفتن واردات غیرقانونی لپ‌تاپ، از عراق و امارات متحده عربی خبر داده و اعلام کرده بود؛ بازار معمولا ‌به‌ صورت ماهانه به ۱۵ هزار لپ‌تاپ نیاز دارد. طبعا در دوران کرونا و بالا رفتن نیاز جامعه به این محصول، این عدد نیز دو برابر شده است. وضعیتی که بازارِ قاچاق فروشانِ لوازم الکترونیکی که لپ‌تاپ‌های دست‌دوم را از عراق و امارات متحده‌ عربی وارد و اکثرا از طریق کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام می فروشند، داغ تر کرده است.

 

در نهایت باید گفت که گرانی قیمت گوشی همراه، لپ‌تاپ و حتی لوازم جانبی داستان امروز نیست. در اوایل سال ۹۷ هم با افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی در قسمت لوازم جانبی و سخت‌افزار‌ها روبه‌رو بودیم. تمام این اتفاقات درحالی است که به‌ گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در اردیبهشت ٩٩، قرار بود به‌ زودی قیمت لپ‌تاپ و مودم کاهش پیدا کند. او مشخصا گفت که دست ‌کم تا ۲۰ روز آینده با ترخیص کالا‌ها از گمرک و توزیع آن در بازار با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم بود؛ پس از گذشت یک سال و ۵ ماه، هنوز منتظر رسیدن موعد این ادعا هستیم...!

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!