جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۶۵۳۱

اعتراضات گسترده علیه بیت‌کوین در السالوادور

اعتراضات گسترده علیه بیت‌کوین در السالوادور
در حالی که نایب بوکله، رییس جمهور السالوادور خود را برای قانون اجباری شدن پذیرش بیت کوین آماده می‌کند، اعتراضات علیه این قانون در حال بیشتر شدن است.

اوضاع سیاسی در السالوادور با نزدیک شدن به روزی که بیت کوین به عنوان پول قانونی در این کشور شناخته می‌شود، در حال بدترشدن است. روز هفتم سپتامبر، دوره انتظار برای اجباری شدن قانون بیت کوین به پایان می‌رسد. بر اساس متن این قانون، همه عوامل اقتصادی باید بیت کوین را در کنار دلار به عنوان روشی برای پرداخت بپذیرند.

 

بوکله گفته که این اقدام به نفع مردم است، زیرا باعث صرفه جویی ۴۰۰ میلیون دلاری حق کمیسیون حواله‌ها می‌شود و تراکنش‌های مالی سریع و مطمئن را تضمین خواهد کرد. اما مردم السالوادور با این تصمیم بوکله موافق نیستند.طی چند روز گذشته، آزردگی و ترس از اعمال قریب‌الوقوع این قانون باعث تشدید روحیه السالوادوری‌ها شده است و تظاهرات درخیابان‌ها علیه بیت کوین در حال برگزاری است. صدها نفر از معترضین به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام کنند. در میان گروه‌های معترض، کارگران، کهنه سربازان و مستمری بگیران نیز حضور دارند.

 

مهم‌ترین نگرانی این افراد ناپایداری و بی ثباتی بیت کوین است. استنلی کوینتروس، عضو اتحادیه کارگران دیوان عالی دادگستریالسالوادور به رویترز گفت که پذیرش اجباری بیت کوین می‌تواند به امور مالی السالوادوری‌ها آسیب برساند زیرا در صورت پذیرش، راهیبرای کنترل یا تثبیت قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. معترضان می‌گویند که تقریبا هیچ کس بیت کوین را نمی‌خواهد و همه موافق این موضوع هستند که استفاده از آن می‌تواند فساد را درکشوری که به دلیل سیاست‌های اقتدارگرا و غیر شفاف خود معروف است، تسهیل کند.

 

همین هفته، انجمن حمل و نقل بین‌المللی السالوادور نیز اعتراضات گسترده‌ای را ترتیب داد و خواستار اصلاح ماده ۷ قانون بیت کوین شدکه در آن به پذیرش اجباری بیت کوین اشاره شده است. در بیانیه رسمی این انجمن آمده است:هیچ شرکتی از آمریکای مرکزی که توسط یک نهاد اقتصادی قرارداد بسته است، بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت نمی‌پذیرد واین موضوع باعث ایجاد تفرقه در بخش پرداخت دلاری به خارجی‌ها و تعهد به پرداخت با این رمز ارز در داخل می‌شود. آنها اطمینان داده‌اند که اگر پاسخی به درخواستشان دریافت نکنند، از کسانی که با بیت کوین پرداخت می‌کنند ۲۰ درصد هزینه اضافیدریافت می‌کنند تا خود را در برابر نوسانات این رمز ارز محافظ کنند.

 

به همین منوال، در ماه گذشته گروهی از دانش آموزان و اتحادیه‌ها در مقابل کنگره این کشور تجمع کردند و خواستار حذف این قانونشدند. استدلال آنها بر این بود که این قانون بدون هیچگونه مشورتی معرفی و تصویب شده است و می‌تواند به منافع مردم آسیب برساند. این گروه یک بیانیه کتبی منتشر کردند که در آن توضیح داده‌اند، مضرات تمرکز زدایی بیت کوین از منافع آن برای مردم بیشتر است.

 

در نتیجه به عقیده تظاهر کنندگان، بیت کوین فساد عمومی، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان، اخاذی و فرار مالیاتی را تسهیل می‌کند. این موضوع همچنین می‌تواند باعث ایحاد هرج و مرج شود و حقوق بازنشستگی و پس انداز مردم را تحت تاثیر قرار دهد. همچنینمی‌تواند بسیاری از MSMEها را از بین ببرد و خانواده‌های روستایی و قشر متوسط را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

اما با همه این موارد به نظر نمی‌رسد که این دلایل برای نایب بوکله کافی باشد، چرا که او کاملا از تصمیم خود مطمئن است و اعتقاد دارد این تصمیم برای مردم کشورش بهترین است. او همچنین معتقد است بیشترین ضرر در این موضوع شامل حال دشمنان السالوادورخواهد شد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!