سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۳۳۲۱
حسین راغفر با اشاره به قیمت دلار هشدار داد

دولت بعدی منتظر بحران در دی یا بهمن باشد

دولت بعدی منتظر بحران در دی یا بهمن باشد
فرض ناگفته‌ای که در لابلای صحبت‌های همه نامزدها مستتر بود و کسی متوجه آن نشد این بود که همه‌ وعده‌های انتخاباتی نامزدها، برپایه دلار حداقل ۲۵ هزار تومانی تعیین شده است. اگر این چنین شود دولت آینده در دی یا بهمن آینده باید منتظر حاد شدن مشکلات اقتصادی، اعتراضات و ناآرامی‌ها‎‌ در کف جامعه باشد.

باوجود خوشبینی‌های نخستین، خبرهایی که این روزها از وین، محل مذاکرات هسته‌ای برای زنده کردن برجام به گوش می‌رسد، چندان امیدوار کننده نیست. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران، رسیدن به توافق در دور جدید مذاکرات را هم بعید دانسته است. این درحالی است که در پایان دور پنجم مذاکرات که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار می‌شود، نماینده اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده بود در این دور طرف‌ها به نتیجه خواهند رسید. به نظر می‌رسد طرف‌های غربی مذاکره ایران، منتظرند تا پیروز انتخابات ریاست جمهوری روشن شود سپس در مورد چگونگی تعامل با دولت آینده تصمیم بگیردند.

 

از سوی دیگر و در تهران همه نامزدهای انتخابات، حتی آنان که تا پیش از این به مخالفت با برجام شهره‌ بودند در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از پایبندی خود به توافق هسته‌ای سخن می‌گویند. اما به نظر نمی‌رسد چنین موضع‌گیری‌های توانسته باشد طرف مقابل را به شتاب‌بخشیدن به مذاکرات ترغیب کند. در چنین شرایطی و در حالی که پیش از این قیمت دلار با دریافت نشانه‌های مثبت از وین، در شیب نزولی قرار گرفته بود، بار دیگر منجمد شده و نشانه روشنی از کاهش آن  در کوتاه مدت به چشم نمی‌رسد.

 

دکتر حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «نامزدهای انتخابات در مناظرات خود در خصوص کاهش قیمت دلار یا برنامه‌ روشنی ارایه نداده و یا کمتر به این موضوع پرداختند» به فراز می‌گوید: «به نظر می‎‌رسد نامزدها برنامه اقتصادی خود را براساس قیمت فعلی دلار پایه‌گذاری کرده‌اند. اگر به مناظره سوم نگاهی داشته باشیم به این نتیجه می‌‎رسیم که نامزده‌ها به اتفاق، همگی می‌گفتند با قیمت دلار مشکلی ندارند و هر کدام که رییس دولت آینده باشند می‌توانند این مشکل را حل کنند.»

 

راغفر گفت: «فرض ناگفته‌ای که در لابلای صحبت‌های همه نامزدها مستتر بود و کسی متوجه آن نشد این بود که  همه‌ وعده‌های انتخاباتی نامزدها، برپایه دلار حداقل ۲۵ هزار تومانی تعیین شده است. با این فرض اساسی آنها سیر نزولی اقتصاد کشور ادامه خواهد داشت.» راغفر هشدار می‌دهد: «اگر این چنین شود دولت آینده در دی یا بهمن آینده باید منتظر حاد شدن مشکلات اقتصادی، اعتراضات و ناآرامی‌ها‎‌ در کف جامعه باشد.»

 

این استاد دانشگاه معتقد است: «سرمایه گذاری در بازار سرمایه و افزایش تولیدات کشور وابسته به قیمت ارز است و ارز تعیین کننده قیمت بیشتر کالاهای داخلی است. این در حالی است که متاسفانه خیلی از اشخاص وسازمان ها در داخل هستند که نمی‌خواهند قیمت ارز کاهش بیابد و فکر می‌کنند اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند سرمایه‌ آنها هم کاهش پیدا می‌کند»

 

راغفر یادآور می شود:‌ «یک دهه است که بخش خصوصی نمی‌تواند سرمایه لازم را برای توسعه تولید خود فراهم کند زیرا منابع ریالی کافی برای تامین ارز خود را ندارد و بسیاری  از محصولاتی که در کشور تولید می‎‌شود به قیمت ارز آزاد محاسبه می‌‎شود. باید به این موضوع بیشتر پرداخت که قیمت ارزی که به سیاست های داخلی بستگی دارد باید چگونه کنترل شود که به تولید کننده و سرمایه گذار آسیب نرساند ولی متاسفانه هر چه بیشتر در محتوای  مناظره‌ها و شعارهای نامزدها دقت می‌کنیم، بیشتر متوجه می‎‌شویم که این رقیبان ریاست جمهوری، هیچ برنامه برای کنترل قیمت ارز ندارند.»

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
-
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
0
فرض مستتر در صحبت ایشان این است که اگر قیمت ارز کاهش یابد، سرمایه‌گذاری در تولید افزایش می‌یابد چون نیاز به منابع ریالی کمتری برای واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید خواهد بود؛ ولی ایشان به این مسئله دقت نکرده‌اند که با کاهش یا کنترل دستوری قیمت دلار، کالاهای تولید داخل به مرور مزیت خود را نسبت به کالاهای خارج از کشور از دست می‌دهند و در نهایت با تولیدکنندگانی روبرو خواهیم شد که نه به دلیل کمبود نقدینگی بلکه به دلیل ناتوانی در فروش تولید را متوقف می‌کنند.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!