پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۳۲

قتل‌های مرموز در کریپتو بعد از سقوط بازارها

چه اتفاقی می‌افتد اگر میلیاردها دلار به سود سرمایه‌ای تحقق‌نیافته اضافه کنید؟ منظور یک صنعت جهانی بی‌نظم، یا یک بازار نزولی فاجعه‌بار، و یا یک جامعه آنلاین بسیار تخیلی است! خوب شاید خودتان جواب را بدانید... مواجهه با شمار زیادی از مرگ‌های مرموز! و این دقیقاً همان چیزی است که در کریپتو اتفاق می‌افتد...
نویسنده :
مونس نظری

کریپتو قرار بود یک صنعت تریلیون دلاری باشد. در اواخر ۲۰۲۱، تقریباً همه در کریپتو درآمدزایی می‌کردند. بیت‌کوین در همه‌حال در حال افزایش بود... آن هم افزایشی باورنکردنی و سرمایه‌گذارانِ پذیرای ریسک تا دل‌تان بخواهد به سمت بیت‌کوین پول سرازیر می‌کردند.

 

کریپتو سرزمین عجایبی از رشد و ثروت بود. اما با هجوم بازار خرسی همه‌چیز تغییر کرد.

 

پروژه‌هایی که درآمد میلیونی داشتند، ناگهان دست به انجام خیلی کارها زدند. پروتکل‌هایی که وابسته به اعتماد بالای بازار بودند، به تلی از خاکستر بدل شدند و به موازات آن خیلی چیزهای دیگر هم از بین رفت.

 

خیلی طول نکشید که ارزش بازار ارزهای دیجیتال دچار سقوطی سهم‌آگین شد... کریپتو از ارزش بازار ۲ تریلیون دلاری به ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. به بیان دیگر، بازار کریپتو به همان سرعتی که گرم شده بود، به سردی گرایید. و نتیجه جمعیتی هاج‌و‌واج‌مانده بود.

 

بعد مرگ‌و‌میرها شروع شد. اولین مرگ مربوط می‌شد به نیکولای موشگیان؛ کسی که به گفته پلیس، جریان آب دریا او را با خود برده و غرق کرده بود. اما اوایل همان روز، موشگیان ادعا کرده بود که نیروهایی قلدر خواهان مرگ او شده بودند.

 

دومین مرگ مربوط می‌شد به تیانتیان کولاندر. او مدیرعامل گروه امبر بود و در خواب دار فانی را وداع گفته بود. کولاندر در زمان مرگ تنها ۳۰ سالش بود.

 

و بعد مرگ سوم. و این بار ویاچسلاو تاران. تاران در پروژه‌های بلاک‌چین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده بود... اما ناگهان فهمیده بود که بر عبث می‌پاید.

 

دلیل مرگ او؟ سقوط هلی‌کوپتر. این میان نظریه‌پردازان توطئه، بلافاصله شروع به داستان‌بافی در مورد این مرگ‌ها کردند. استدلال برخی این بود که این افراد به دلیل ضررهای هنگفت در بحث ارزهای دیجیتال، خودکشی کرده‌اند.

 

در حالی که برخی دیگر بر این باور بودند که این مرگ‌ها نشانه‌ای از مبارزه نهادها در مقابل کریپتو بوده‌اند.

 

اما توطئه‌های مزبور تا چه حد صحت داشتند؟ آیا نیروهای خارجی باعث این مرگ‌ها شده بودند یا طبیعت تنها یک شوخی تلخ و مسخره با آنها راه انداخته بود؟ هیچ‌کس نمی‌داند. اما ما می‌توانیم اندکی آنها را باز کرده و بفهمیم این میان چیزی ارزش جستجو‌کردن دارد یا خیر.

 

نیکولای موشگیان

 

 

در ساعات ابتدایی ۲۸ اکتبر، فالوورهای نیکولای موشگیان با توئیتی ناراحت‌کننده مواجه شدند. توئیتی که نوشته بود سازمان‌های اطلاعاتی او را تعقیب کرده و خواهان مرگ او هستند.

 

 او گفته بود: سیا و موساد در حال اجرای یک حلقه باج‌خواهی قاچاق جنسی، در خارج از مرزهای پورتوریکو و جزایر کارائیب هستند. آنها مرا با لپ‌تاپی که توسط جی‌اف سابقم، که فهمیده‌ام جاسوس بوده، هک شده، تحت نظر دارند و قرار است تا سر حد مرگ شکنجه‌ام کنند.

 

آن زمان موشگیان یک توسعه‌دهنده دی‌فای بود و مشتاق پایان‌دادن به بانک‌داری متمرکز. او از توسعه‌دهندگان اولیه میکر دائو، بزرگ‌ترین پروتکل دیفای در کریپتو بود.

 

علاوه بر آن، Maker DAO یک بازیگر بزرگ در ایجاد استیبل‌کوین‌هاست؛ که اساساً جایگزین ارزهای دیجیتال برای ارز فیات محسوب می‌شود.

 

نکته دیگری که در مورد موشگیان وجود داشت این بود که او تا حدی ثروتمند بود؛ یعنی در یک خانه‌ی ساحلی ۶ میلیون دلاری در سن‌خوان، پرتوریکو، زندگی می‌کرد.

 

چند ساعت پس از نوشتن توئیت مزبور، جسد موشگیان میان امواج دریا پیدا شد. او لباسی کامل به تن داشت و کیف پولش هم همراهش بود.

 

با نشر خبر مرگ او، اینترنت پر شد از تئوری‌های توطئه... دلیل آن هم کاملاً معلوم بود.

 

مدت‌ها بود موشگیان به انتقاد از سیستم بانکی متمرکز می‌پرداخت. و او تنها چند هفته قبل از مرگش، بانک‌داران را دیوانه خطاب کرده و استدلال کرده بود که آنها تنها از راه «بدهی و باج‌گیری» است که کار می‌کنند.

 

موشگیان در هفته‌هایی که تا مرگش مانده بود در توئیتی نوشت که آینده را بسیار مبهم می‌بیند. او گفته بود که یا «خودش توسط سیا آسیب خواهد دید» و یا «دارایی‌هایش».

 

او با تکرار حرف‌های سابقش گفته بود: مشکل آنها این است که برای مدتی طولانی از همین دو مکانیسم ۱. بدهی و ۲. باج‌دهی استفاده کره‌اند و دیگر یادشان رفته که چطور باید جور دیگری کار کنند.

 

دو جور واکنش به مرگ موشگیان وجود داشت. اعضای جامعه آنلاین کریپتو بلافاصله استدلال کردند که مشکلی در مرگ او وجود دارد. امین سلیمانی، مدیرعامل اسپانک‌چین، بلافاصله در توئیتی نوشت که کاملاً مطمئن است که موشگیان به قتل رسیده.

 

استدلال سلیمانی هم این بود که موشگیان می‌توانسته هر روزی در سال غرق بشود... اما وقوع این حادثه، درست در روزی که به مرگ تهدید شده بود، خیلی مشکوک است.

 

البته رسانه‌هایی نظیر نیویورک‌پست به نقل از چند تن از نزدیکان موشگیان گفته بودند که او فردی بسیار پارانوئید بوده است. و بدین ترتیب هشدارها و توئیت‌های ارسالی او شاید ناشی از پارانوئید شدید بوده باشد.

 

ما دقیق نفهمیدیم دلیل مرگ موشگیان چه بوده؛ اما آنچه روشن است اینکه شرایط پیرامون او، حسابی رازآلود بوده‌اند.

 

تیانتیان کولاندر

 

 

در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲، زمانی که گزارش شد تیانتیان کولاندر، در حالی که خواب بوده، فوت کرده است، عالم ارزهای دیجیتال، شوکی بزرگ را تجربه کرد.

 

کولاندر تنها ۳۰ سال سن داشت؛ اما در عین حال یکی از موفق‌ترین نام‌های جوان در اکوسیستم رمزنگاری بود.

 

او رئیس گروه آمبر بود. یک شرکت خدمات مالی که در جامعه ارز دیجیتال فعالیت می‌کرد. مرگ او اما زمانی اتفاق افتاد که شرکتش در آستانه جمع‌آوری حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود.

 

کولاندر پیش از راه‌اندازی آمبر، با غول‌های مالی نظیر مورگان استنلی و گلدمن ساکس کار کرده بود. او گروه آمبر را به کمک همکاران سابقش در هر دو شرکت راه‌اندازی کرد.

 

کولاندر، سوای آنکه بنیان‌گذار گروه آمبر باشد، عضو هیئت‌مدیره فناتیک، یک شرکت ورزشی الکترونیکی نیز بود و از اعضای مؤسس روک‌لبز نیز محسوب می‌شد.

 

او مرد بسیار درون‌گرایی بود و بنابراین اطلاعات بسیار اندکی از زندگی‌اش وجود دارد. همین‌طور که او حضور چندان شاخصی در رسانه‌های اجتماعی نیز نداشت و بنابراین مرگش برای خیلی‌ها شوکه‌کننده بود.

 

مردم جوری شوکه بودند که ماندند آیا در پس این مرگ، بازی کثیفی وجود داشته یا خیر.

 

البته که امبر گروپ هم هیچ کاری برای ردکردن این شایعات انجام ندارد. و تنها بیانیه مطبوعاتی آنها تأیید می‌کرد که کولاندر مرده است. و خانواده‌اش از مرگ او مغموم‌اند... هیچ توضیح دیگری داده نشده بود... فقط اینکه او به عنوان یکی از پیش‌گامان شناخته‌شده در رمزنگاری مورد تمجید قرار گرفت.

 

مرگ غیرمنتظره کولاندر در سن ۳۰ سالگی، به توطئه‌سازی‌های جدیدی در میان فعالان ضدواکسیناسیون انجامید. این فعالان ادعا کردند که واکسن‌های کووید۱۹ قطعاً در آینده به مرگ‌های غیر قابل توضیح بیشتری نیز خواهد انجامید.

 

با این حال هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنید این واکسن بوده که به این مرگ انجامیده است. ما حتی نمی‌دانیم کولاندر واکسینه شده بوده یا خیر. بدتر آنکه کسی نمی‌داند که آیا او پیش از مرگ از هیچ بیماری لاعلاجی رنج می‌برده یا نه.

 

آنچه پیداست این است که اطلاعاتی که از کولاندر وجود داشت، بیش از حد محدود بوده است.

 

ویاچسلاو تاران

 

 

نخبگان روسی همیشه نمونه‌های بدی از دفاع از خویش داشته‌اند. سال ۲۰۲۲ سال وحشتناکی برای این نخبگان بوده؛  زیرا بسیاری‌شان لااقل اسماً از پنجره به بیرون پرتاب شده بودند.

 

اما ویاچسلاو تاران از گروه این نخبگان نبوده است. کسی او را از پنجره به بیرون پرتاب نکرد. در عوض او از هلی‌کوپتر سقوط کرد.

 

در حالی که سفارت روسیه گفته است که مرگ تاران حادثه‌ای ناگوار بوده، مقامات اوکراینی، این فرضیه را دور از واقعیت توصیف کردند.

 

تاران تنها یک نخبه روسی نبود. او یک میلیارد ارز دیجیتال بود که در موناکو سکونت داشت. او کسی بود که در محافل مالی موناکو شناخته‌شده بود و بشردوستی مشهور به حساب می‌آمد. هم‌چنان که او بنیان‌گذار باشگاه فارکس و رئیس گروه لیبرتکس، یک پلتفرم اجتماعی و سرمایه‌گذاری نیز بود.

 

اما به گفته UNIAN، که یک خبرگزاری اوکراینی‌ست، تمام این‌ها موضع‌گیری‌هایی مغرضانه بوده‌اند. چرا که آنها ادعا کرده‌اند که او تنها یک میلیاردر معمولی نبوده که به خیریه‌ها پول اهدا می‌کرده؛ بلکه یکی از فعالان پول‌شویی هم به حساب می‌آمده. به بیان فرضیات پشت پرده، تاران این کار را از طریق رمزارز به انجام می‌رسانده است.

 

اما در حالی که ادعاهای ناپسندی در مرگ تاران وجود دارند، هنوز هیچ مدرک قاطعی از سوی هیچ‌کس ارائه نشده است... و هیچ جای داستان هم مشکوک به نظر نمی‌رسد. تاران از لوزان سوئیس سوار بر هلی‌کوپتر Monacair H۱۳۰ در راه بازگشت به موناکو بوده. این حادثه در شهر ویلفرانش-سور-می در فرانسه اتفاق افتاده و همه سواران هلی‌کوپتر نیز در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

 

تنها قسمت مشکوک داستان به آنجا مربوط می‌شود که آن روز هوا صاف و مطلوب بوده.

 

در حالی که معاون دادستان پس از بازدید از صحنه حادثه، هیچ اظهارنظری در باب این مرگ انجام نداده بود، همسر تاران، یعنی اولگا، خطاب به روزنامه‌نگاران نامه‌ای صمیمانه نوشته و با احترام خواهش کرده بود که دست از توطئه‌چینی پس از مرگ همسرش بردارند... چرا که او، یعنی تاران، با الیگارش‌های روسی، هیچ تجارت مخفی نداشته است.

 

 

 

منبع خبر : دیلی‌کوین
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!