پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۵۱۹۴۱

نوسانات بازار ارز دیجیتال در دوران پیش از کووید و اکنون

نوسانات بازار ارز دیجیتال در دوران پیش از کووید و اکنون
شیوع کرونا به صورت کلی برای اکثر بازارهای مالی بسیار ویرانگر بود؛ اما بازار ارزهای دیجیتال از این ویرانی در آن زمان در امان ماند. در این مقاله به مقایسه بازار در زمان قبل و بعد از کرونا می‌پردازیم.

بازار ارزهای دیجیتال و نوسانان دو اصطلاحی هستند که دست به دست هم می‌دهند و در کنار یک دیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کنند. بازار جهانی ارزهای دیجیتال در چند روز گذشته به آرامی در مسیر بهبودی خود قرار گرفت و بیت کوین به مرز ۲۰ هزار دلار بازگشت.

 

بر اساس داده‌های CoinMarketCap در زمان نگارش مقاله، ارزش بازار ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته و به ۹۰۲ میلیارد دلار رسیده است.

 

first-min

بزرگترین ارز دیجیتال موجود در بازار، بیت کوین، به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ ماه گذشته رسیده بود، در حالی که اتریوم شاهد افت بیش از ۵۵ درصدی بود. با این حال، این اولین بار نیست که بازار ارز دیجیتال شاهد افت شدید شده است. امروز قصد داریم با یک دیگر به برسی، تمام دفعاتی که ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۹ شاهد نوسان بوده‌اند بپردازیم.

 

دوران قبل از کرونا (۲۰۱۹)

 

سال ۲۰۱۹ سال بزرگی برای ارزهای دیجیتال بود، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری از بازار سهام بیرون می‌رفتند تا به بازار رمز ارزها ملحق شوند و از آن لذت ببرند. بر اساس Coinmarket، کل سرمایه بازار ارز دیجیتال در ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود.

 

افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال، باعث شد تا سرمایه بازار ارزهای دیجیتال تا پایان جولای، به ۱۸۰ میلیارد دلار برسد. در دسامبر ۲۰۱۹، بیت کوین تمام موانع خود را پشت سر گذاشت و پذیرش گسترده‌تر رمزارزها، بازار را به آستانه ۲۰۰ میلیارد دلار رساند.

 

شایان ذکر است که دوره قبل از کووید شاهد نوسانات با حرکات معمول و چند جهش در قیمت ارزهای دیجیتال بود. اصلاحی بین ۱۵ تا ۵۰ درصد را می‌توان در دارایی‌های کریپتو مشاهده کرد.

 

زمان کرونا (۲۰۲۱-۲۰۲۰)

 

شیوع کووید باعث ویرانی بازارهای مالی شده بود و به صورت مداوم ارزش خود را از دست می‌دادند. با این حال، یک بخش در حال رونق بود؛ بخش کریپتو. ژانویه ۲۰۲۰ با افزایش حجم معاملات از ۲۰۰ میلیارد دلار به ۲۵۵ میلیارد دلار، ماه خوبی برای دارایی‌های بازار ارزهای دیجیتال بود.

 

سرمایه گذاران دو سکه مورد علاقه داشتند: بیت کوین و اتریوم. طبق Coinmarketcap، بیت کوین به بازار غالب بود به طوری که بیش از ۶۵ درصد از سرمایه گذاران را جذب کرده بود. اتریوم نیز همچنین سرمایه‌گذاران زیادی را برای ارزهای دیجیتال جذب کرد. سرمایه گذاران در مورد سقوط آینده اطلاعی نداشتند. 

 

bitcoin-ethereum-1

 

موج دوم ناشی از کووید سرانجام به بازار ارزهای دیجیتال رسید. طبق آمار Coindesk، در ۱۳ مارس، بیت کوین بیش از ۵۰ درصد از سال ۲۰۱۹ به زیر ۴۰۰۰ دلار سقوط کرد. سایر ارزهای دیجیتال نیز در همان زمان کاهش یافتند - اتریوم ۴۶ درصد و XRP نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافت. 

 

ولی سال ۲۰۲۱ اصلاً برای دارایی‌های رمزنگاری بد نبود. در ژانویه ۲۰۲۱، بیت کوین به مرز ۲۹ هزار دلار بازگشت که بر اساس گزارش CoinDesk، رشدی ۵۹.۸ درصدی از سال ۲۰۲۰ داشته است. ارزش بازار کل بخش کریپتو ۱۸۷.۵ درصد رشد کرد. در همین حال سولانا ۱۱ هزار درصد و Terra نزدیک به ۱۲ هزار درصد رشد کردند.

 

بازار در می‌۲۰۲۱، دوباره شاهد کاهش ۵۳ درصدی بود. این در زمانی بود که ایلان ماسک ۱.۵ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد و گفت که تسلا ارز دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرد.

 

اما ماسک چند ماه بعد، در چرخشی عجیب و با استناد به «نگرانی‌های زیست محیطی» بیت کوین‌های خود را فروخت. قابل ذکر است، این زمانی بود که چین نیز به صورت همزمان از سرکوب ارزهای دیجیتال و ممنوعیت ارزهای دیجیتال خبر داد. بازار کریپتو به دلیل‌عدم قطعیت نظارتی و نگرانی‌های زیست محیطی، سرمایه سرمایه گذاران را، ۱ تریلیون دلار کاهش داد. 

 

با این حال، قیمت بیت کوین و اتریوم پس از چند ماه در آگوست ۲۰۲۱ افزایش یافت. اتریوم ۲۰۰ درصد و بیت کوین ۴۰۰ درصد افزایش یافت. این نیز زمانی بود که ظهور NFTها و میم کوین‌ها مانند Doge و Shiba Inu توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. 

 

اما نوع omicron در دسامبر ۲۰۲۱ خبر بدی برای ارزهای دیجیتال بود. قیمت اتریوم، ریپل و بیت کوین بار دیگر کاهش یافت.

 

اوضاع بازار ارزهای دیجیتال در زمان حال (ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۲)

 

سال ۲۰۲۲ بهترین سال برای دارایی‌های کریپتو نبوده است. بازار کریپتو در این مدت با ۱۰ درصد کاهش به میزان ۲۰۵ میلیارد دلار سقوط کرد. برخی حتی آن را «تصحیح بازار» نامیدند. با این حال، روند جدید سرمایه‌گذاری در سکه‌های سازگار با محیط زیست افزایش یافت.

 

Crypto-2022-BPD-20211210

 

در می‌۲۰۲۲، سکه‌هایی مانند سولانا و کاردانو از بیت کوین بهتر عمل کردند و ۲۷ درصد افزایش یافتند. این نشان داد که سرمایه‌گذاران مایلند روی سکه‌های جدید سازگار با محیط زیست نیز سرمایه‌گذاری کنند. 

 

ماه گذشته برای دارندگان کریپتو سخت بود و بازار بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد. این کاهش همچنین می‌تواند با شکست اخیر Luna-Terra مرتبط باشد. جایی که قیمت یک دارایی (لونا) صفر شد و باعث یک رویداد تلخ شد، که در نهایت باعث از دست دادن اعتماد در بین سرمایه گذاران و نهنگ‌هایی شد که به سرعت دارایی‌های دیجیتال خود را فروختند و در نهایت به سمت سقوط بازار حرکت کردند.

 

منبع: ایندین اکسپرس

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!