پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۱۹۳۰

ایران عرضه برق به ماینرهای کریپتو را متوقف می‌کند

به سبب کسری عرضه ملی ناشی از جهش فصلی تقاضای برق، از ابتدای تیر‎ماه، برق ۱۱۸ مرکز استخراج ارز دیجیتال از شبکه سراسری قطع خواهد شد...

ایران اعلام کرده است که برق اپراتورهای ماینینگ کریپتو را که پیش‌تر توسط دولت مجاز اعلام شده بودند، قطع خواهد کرد.

 

به سبب کسری عرضه ملی ناشی از جهش فصلی تقاضای برق، از ابتدای تیر‎ماه، برق ۱۱۸ مرکز استخراج ارز دیجیتال از شبکه سراسری قطع خواهد شد.

 

رجبی مشهدی، سخنگوی وزارت نیرو گفت: در هفته گذشته مصرف برق کشور در زمان پیک مصرف، به ۶۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات و به بالاترین حد خود رسید. که میزان قابل توجهی است.

 

او افزود: مطابق پیش‌بینی‌ها، نیاز مصرفی در این هفته از ۶۳ هزار مگاوات فراتر خواهد رفت و میزان مصرف برق باید محدود شود.

 

- صنعت معدن کریپتوی ایران

 

براساس گزارش دانشگاه کمبریج، ایران ۰.۱۲ درصد از نرخ هش شبکه بیت‌کوین را به خودش اختصاص داده است و پیش‌تر در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان از نظر بهره‌وری استخراج بیت‌کوین قرار گرفته است.

 

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین الیپتیک تخمین می‌زند که ۴.۵ درصد از کل عملیات استخراج بیت‌کوین در ایران انجام شده است؛ زیرا که پذیرش ارزهای دیجیتال به این کشور امکان دور‎زدن تحریم‌های تجاری، و انجام واردات را می‌دهد.

 

با این حال این کشور در سال ۲۰۲۱ سهم خود را در بازار استخراج بیت‌کوین از دست داد؛ دلیل آن هم کمبود گسترده‌ی برقی بود که ایران در این سال تجربه کرد... و نتیجه کاهش این میزان به ۰.۱۲ درصد بود.

 

دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را بر بخش مالی کشور ایران اعمال کرد و پس از آن بود که ارزهای دیجیتال برای ایرانیان اهمیت بالایی پیدا کرد؛ چون به شهروندان این کشور اجازه می‌داد که تحریم‌های اعمال‌شده غرب را دور بزنند.

 

تحریم‌ها، شوک دیگری را نیز به اقتصاد ایران وارد کرد؛ آن هم اقتصادی که از پیش با مشکلاتی جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده. طی دهه گذشته صادرات نفتی ایران ۷۰ درصد کاهش یافته و کشور را در رکودی عمیق فرو برد... رکودی که ایرانیان را با مشکلات متعدد اقتصادی-اجتماعی مواجه کرد.

 

طبعاً عرضه برق ارزان‌قیمت در این کشور، زمینه‌ای برای رونق استخراج کریپتو بوده است. با این حال ایرانیان به تدریج ماینرها را مقصر کمبودهای رایج برق و خاموشی‌ها بر‎شمردند... گر‎چه که به احتمال زیاد عامل اصلیِ این مشکل، فقدان یک شبکه برقی پایدار بوده است.

 

در سال ۲۰۲۰، دولت ایران خواستار ثبت رسمی ماینینگ در دولت شد و هویت دارندگان آن فاش گردید. همچنین که مالکان موظف شدند اندازه مزارع کریپتوی خود را اعلام کرده و تجهیزات معدنی مورد استفاده را ثبت نمایند.

 

تأسیسات ماینینگی که ثبت نشده باشند، غیر‎قانونی تلقی می‌شوند و عدم اطلاع چنین عملیاتی می‌تواند منجر به جریمه و مصادره دستگاه‌های مزبور شود.

 

دولت همچنین تعرفه برق ماینرها را از ۰.۱ دلار به ۴.۶ دلار در هر کیلو‎وات‌_‌ساعت افزایش داده است.

 

 

 

منبع خبر : دیلی کوین
منبع: دیلی کوین
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!