جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۵۱۵۷۶

کریپتو یا سهام؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

کریپتو یا سهام؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟
متخصصان اقتصاد، همیشه توصیه می‌کنند که بهتر است تا سرمایه خود را، به جای این که به طور کامل در یک حوضه سرمایه‌گذاری کنید، آن را در قسمت‌های مختلف سرمایه گذاری کنید تا ریسک از دست دادن سرمایه را تا جایی که ممکن است کاهش بدهید.

متخصصان توصیه می‌کنند روی یک گزینه شرط بندی نکنید که تمام پس انداز خود را در آن‌جا قرار دهید. بهتر است سرمایه‌گذاری‌های متنوعی داشته باشید که بین شرط‌بندی‌های مطمئن‌تر و سرمایه‌گذاری‌هایی که احتمال ضرر بیشتری دارند، تعادل برقرار کند.یک سبد سرمایه‌گذاری باید دارای ترکیبی متنوع از دارایی‌ها باشد.

 

properties_first-min

 

قبل از رونق ارزهای دیجیتال، خرید سهام در شرکت های مرتبط با اینترنت نیز رونق گرفته بود. برای این که بتوانیم مزایا و معایب ارزهای دیجیتال و سهام را بشناسیم، در ابتدا لازم داریم تا تفاوت بین آن‌ها را بشناسیم.

 

ارزهای دیجیتال

ارز‌های دیجیتال در دهه‌ی اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند؛ با این حال، ماهیت غیرقابل تنظیم آن، ارز دیجیتال را برای حمایت از یک سیستم مالی کامل بسیار خطرناک می‌کند، زیرا فاقد حمایت دولتی است و ارزش آن توسط بازار تعیین می‌شود.

 

علاوه بر این، ارز‌های دیجیتال در شبکه‌های غیرمتمرکز رایانه‌هایی که در سرتاسر جهان پخش شده‌اند نگهداری می‌شوند و فقط از طریق رمز عبور حداقل ۱۶ کاراکتر قابل دسترسی هستند که فقط کسانی که آن‌ها را خریداری می‌کنند به آن دسترسی دارند، زیرا امنیت آن‌ها مبتنی بر رمزنگاری قوی است.

 

نکته دیگری که سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند این است که نوسانات یکی از ویژگی‌های بازار ارز‌های دیجیتال بوده است، با تغییرات ناگهانی در ارزش در دوره‌های زمانی کوتاه؛ بهترین مثال این است که ارزش بیت کوین در سال گذشته از ۶۵ هزار دلار گذشت و تا چند روز پیش حتی به زیر قیمت ۳۸ هزار دلار هم نمی‌رسید.

 

اکنون، زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مجوز داد و ستد یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مرتبط با بیت کوین را صادر کرد، این ارز دیجیتال به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری مشروعیت پیدا کرده است.

 

crypto_second-min

 

سهام

 

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، سهام مدت‌هاست سرمایه‌گذاری جذابی بوده است زمانی که یک شرکت به خوبی عمل می‌کند، افرادی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز همینطور هستند.

 

 اگر ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها افزایش یابد، آن‌ها می‌توانند آن را با سود بفروشند. البته، شرکت‌ها همیشه خوب عمل نمی‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران این خطر را دارند که ارزش سرمایه‌گذاری‌شان نیز کاهش یابد.

 

هنگام در نظر گرفتن ارز‌های دیجیتال در مقابل سهام، به یاد داشته باشید که سهام، مالکیت بخشی از یک شرکت را نشان می‌دهد.سرمایه‌گذاران زمانی سود می‌برند که ارزش سهام افزایش یابد که می‌تواند ناشی از عملکرد شرکت باشد. هر چه یک شرکت فروش و سود بیشتری کسب کند، ارزش سهام آن باید بیشتر شود.

 

ارز‌های دیجیتال و سهام گزینه‌های سرمایه‌گذاری معتبری هستند، اما اهداف متفاوتی را در یک سبد دارایی دنبال می‌کنند. شایان ذکر است که برای خرید و نگهداری سهام، خریدار معمولاً باید در یک کارگزاری حساب باز کند و اطلاعات شخصی مانند شماره، آدرس و دیگر اطلاعات شخصی خود را افشا کند.

 

در مقابل، یکی از مزایای درک شده ارزهای دیجیتال ناشناس بودن آنهاست. هیچ کس نیازی ندارد که بداند خریدار آن ارز کیست. صاحب یک ارز دیجیتال دارایی های خود را در یک کیف پول مجازی یا یک دستگاه ذخیره سازی مانند درایو USB نگهداری می کند.

 

بنابراین، در حالی که سهام ثبات مالی بیشتری را فراهم می‌کند. رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تری هستند که در عین اینکه پتانسیل پاداش‌های بزرگ را ارائه می‌دهند، ریسک بیشتری را نیز نشان می‌دهند.

 

stock_third-min

 

پنچ تفاوت کلیدی بین ارز دیجیتال و سهام.

 

تفاوت عمده بین ارز‌های دیجیتال و سهام چیست؟ و این تفاوت‌ها برای شما چه معنایی دارد، به عنوان کسی که سعی می‌کنید از پول خود بیشترین استفاده را ببرید؟

 

۱. تاریخچه

سهام و بورس اوراق بهادار تاریخ طولانی و برجسته ای دارند؛ اولین بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار آمستردام، در سال ۱۶۱۱ تأسیس شد. بازار‌های بورس لندن و بورس نیویورک به ترتیب در سال‌های ۱۶۹۸ و ۱۷۹۲ دنبال شدند. از آن زمان، بورس‌ها خود را به عنوان ستونی از سیستم مالی ما تثبیت کردند و در حال شکل دادن به دنیای مالی بودند که ما امروزه آن را می‌شناسیم.تنها بورس لندن روزانه نزدیک به یک میلیون تراکنش دارد و بورس نیویورک روزانه ۲/۴ میلیارد سهم را تجربه می‌کند.

 

london_stock-min

 

برای سرمایه‌گذاران، سهام به طور کلی بازدهی نسبتاً ثابتی را ارائه می‌دهند. اگرچه سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند بالا و پایین شوند و نوسان داشته باشند. به عنوان مثال، متوسط بازده سالانه بازار سهام برای شاخص S&P از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، ۱۳/۹ درصد بود.

 

برخلاف سهام، کریپتو بسیار جدید است، که از سال ۲۰۰۹ وجود داشته است. با شروع انتشار مقاله سفید ساتوشی ناکاموتو در مورد بیت کوین در سال ۲۰۰۸، ارز‌های دیجیتال از نظر آگاهی و علاقه عمومی به سرعت محبوبیت یافتند.

 

در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰، بیت کوین بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تراکنش روزانه را شاهد بود و اتریوم (اتر) حتی بیش از یک میلیون تراکنش در روز را در جولای ۲۰۲۱ انجام داد.

 

۲. نوسانات قیمت

 

اصطلاح نوسان به میزان نوسان قیمت دارایی در طول زمان اشاره دارد. دارایی‌های با نوسان زیاد می‌توانند نوسانات قیمتی بزرگی را تجربه کنند (هم به سمت بالا و هم نزولی)، در حالی که دارایی‌های با نوسان کمتر احتمالاً ثبات بیشتری را نشان می‌دهند. بنابراین، تفاوت بین کریپتو و سهام از نظر نوسان چیست؟

 

به طور کلی، عدم اطمینان در مورد ارزش آتی ارز‌های دیجیتال و این واقعیت که آن‌ها اغلب توسط دارایی‌های فیزیکی پشتیبانی نمی‌شوند، به این معنی است که آن‌ها معمولاً بی‌ثبات‌تر از سهام در نظر گرفته می‌شوند.

 

و از آنجایی که بازار کریپتو شامل تعدادی نهنگ کریپتو، افراد یا شرکت‌هایی است که مقدار بسیار زیادی از یک سکه خاص را در اختیار دارند، این‌ها در برابر اقدامات سرمایه‌گذاران آسیب پذیرتر می‌شوند.

 

volatility-min

 

با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی سرمایه‌گذاری‌هایی که نوسانات کمتری دارند، مانند سهام، می‌توانند دوره‌های غیرمنتظره‌ای از نوسان را تجربه کنند.

 

۳. قانون و مقررات

 

اکثر بازارهای سهام در سراسر جهان تحت نظارت دولتی هستند. نهادهای اداری مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ایالات متحده، دارای قدرت گسترده ای برای تحقیق و مجازات هر گونه تخلف هستند.

 

اینها هم از سرمایه گذاران و هم از بازار به طور کلی محافظت می کنند و همانطور که SEC بیان می‌کند تضمین می‌کند که "افرادی که به دنبال دلارهای سرمایه گذاری شما هستند باید حقیقت را در مورد تجارت خود به شما بگویند". و " افرادی که اوراق بهادار می فروشند باید با شما منصفانه و صادقانه رفتار کنند."

 آن‌ها از سرکوب افراد خاطی نیز خجالت نمی‌کشند؛ یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های SEC تا به امروز، ۱۳ میلیارد دلار از جی پی مورگان چیس به دلیل نقش آن در بحران مالی اخیر وضع شده است.

 

برخلاف سهام، بازار کریپتو می‌تواند کمی غرب وحشی باشد. این سیستمی است که به ماهیت غیرمتمرکز خود می‌بالد، بنابراین به سختی، تحت سطوح نظارت نظارتی قرار می‌گیرد. 

 

دولت‌ها در حال حاضر با موضوع همراستایی ارز‌های دیجیتال با سیستم‌های مالی موجود خود دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال، دولت چین اخیراً هرگونه تجارت در ارز‌های دیجیتال را ممنوع کرده است، و حتی صندوق بین‌المللی پول خواستار مقررات گسترده و گسترده در مورد ارز‌های دیجیتال برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار است.

 

۴. کلاهبرداری و خطرات امنیتی

 

بازار‌های ارز‌های دیجیتال با سرعتی سریع در حال تکامل و رشد هستند و این، همراه با ماهیت عمدتاً غیرقابل تنظیم آن‌ها، به این معنی است که آن‌ها کانونی برای کلاهبرداری‌های مختلف هستند. این کلاهبرداری‌ها اغلب حول تلاش برای به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد، مانند کد‌های مورد نیاز برای دسترسی به دارایی‌های رمزنگاری یک فرد، یا تلاش برای وادار کردن سرمایه‌گذاران به انتقال رمزارز به کلاهبردار که ممکن است جعل هویت نهاد‌های قانونی باشند، انجام می‌شود.

 

scam-min

ایالات متحده به تنهایی بیش از ۸۰ هزار گزارش از جرم و جنایت مربوط به ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۱ داشته است.

 

سهام نیز از کلاهبرداری و خطرات امنیتی مصون نیست. یکی از شناخته شده‌ترین کلاهبرداری‌های سهام، بالا و پایین کردن قیمت‌ها است، جایی که قیمت سهام به طور مصنوعی توسط اظهارات بسیار اغراق‌آمیز افزایش می‌یابد که سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید می‌کند، قبل از اینکه سازمان‌دهندگان این طرح دارایی‌های خود را به قیمت بسیار بالاتر بفروشند.

 

 انواع دیگر کلاهبرداری‌های سهام نیز وجود دارد. برنی مدوف را به خاطر دارید؟ طرح پانزی او در اوایل دهه ۲۰۰۰ حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه را درگیر کرد.

 

bernie madof-min

 

صاحبان بیت‌کوین! با آقای «چارلز پانزی» آشنا شوید

 

۵. تنوع بخشی

 

اگر سرمایه‌گذاری در سهام را به  ارز دیجیتال ترجیح می‌دهید، می‌توانید از بین شرکت‌ها، عملاً در هر بخش و هر کشوری انتخاب کنید. شما می‌توانید سهام‌دار صنعت خودروی ژاپن یا شرکت‌های فناوری مستقر در ایالات متحده باشید.

 

این به شما این امکان را می‌دهد که یک سبد بسیار متنوع را که به طور کامل به صنایع یا بازار‌های جغرافیایی خاصی وابسته نیست، جمع‌آوری کنید. به نوبه خود، خطر از دست دادن کلی سرمایه را کاهش می‌دهد.

 

در حالی که انواع مختلفی از ارز‌های رمزنگاری شده وجود دارد (بیش از ۱۶ هزار‌ تا ژانویه ۲۰۲۲، طبق coinmarketcap.com) و انواع مختلفی از دارایی‌های رمزنگاری مانند NFT برای انتخاب وجود دارد، گزینه‌های کمتری برای تنوع با ارز‌های دیجیتال نسبت به سهام وجود دارد. 

 

diversified_portfolio

 

در حالی که می‌توانید با اطمینان از اینکه فقط یک نوع سکه رمزنگاری را خریداری نمی‌کنید، ریسک را کاهش دهید، اما واقعاً هیچ راه آسانی برای تنوع کامل سرمایه‌گذاری‌هایتان وجود ندارد.اگر تمام پول خود را در یک نوع سکه یا تعداد انگشت شماری از آن‌ها قرار دهید، این شما را در موقعیت خطرناک‌تری قرار می‌دهد.

 

منبع: مارکا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!