سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۱۵

آیا سقوط کریپتو در دیگر بازارهای مالی تاثیز گذار است ؟

آیا سقوط کریپتو در دیگر بازارهای مالی تاثیز گذار است ؟
ارزش بازار کریپتو تقریباً ۲ تریلیون دلار کاهش یافته است و نگرانی هایی را ایجاد کرده است که می تواند به اقتصاد کلی کشور آمریکا آسیت وارد کند.با این حال کارشناسان هنوز خیلی نگران این موضوع نیستند.

از دست دادن ارزش نزدیک به ۲ تریلیون دلار در بازار ارز‌های رمزپایه یک سؤال دشوار را ایجاد می‌کند: آیا ارز دیجیتال می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی گسترده‌تری شود؟

این یک نگرانی است که عدم اطمینان ذاتی در بازاری را که هنوز در مراحل ابتدایی خود است برجسته می کند. اما اکنون به اندازه کافی در جریان اصلی برای الهام بخشیدن به تبلیغات و توجه موسسات مالی اصلی است.

ماه گذشته، Fidelity Investments، بزرگترین ارائه‌دهنده برنامه بازنشستگی کشور، گفت که از امسال به مردم اجازه می‌دهد بیت‌کوین را در حساب‌های خود قرار دهند.

این سوال همچنین به بحران مالی که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد اشاره دارد، زمانی که افت در بازار مسکن، ایالات متحده را وارد یک رکود عمیق کرد و برای مدت کوتاهی سیستم مالی جهانی را تهدید کرد.

 

Economic-Crash

 

در حالی که دلایل زیادی برای بدبینی در مورد بازار کریپتو و برخی از بازارهای اصلی سهام و اوراق قرضه وجود دارد، کارشناسانی که با ان‌بی‌سی نیوز صحبت کردند، هنوز نشانه‌هایی از سرایت ناشی از سقوط کریپتو که می‌تواند اقتصاد بزرگ‌تر را تحت تاثیر قرار دهد، مشاهده نکرده‌اند.

جاشوا گانز، اقتصاددان در دانشگاه تورنتو، گفت که او معتقد است بیشتر بانک ها و سایر موسسات مالی به شدت کمی در معرض نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال قرار دارند، زیرا اخیراً شروع به کار با دفاتر جدید متمرکز بر کریپتو کرده اند و در موارد محدودی توکن های دیجیتال را به عنوان وثیقه برای وام می‌پذیرند. او همچنین در پاسخ به این سوال که ایا امکان دارد یکی از این بانک‌ها کار احمقانه‌ای انجام داده باشد گفت: «بله، ولی به نظر محتمل نیست. همه آنها بخش‌های رمزنگاری خود را دارند، ولی من واقعاً فکر نمی‌کنم که همچین چیزی احتمال داشته باشد.» او همچنین افزود که حتی اگر یک بانک کار احمقانه ای کرده باشد ما توانایی مدیریت کردن آن را داریم.

 

crypto-bitcoin-bank-us-uk

 

بر اساس داده‌های CoinGecko، شرکتی که داده‌های کریپتو را جمع‌آوری می‌کند، ، کل بازار کریپتو در اوج خود در ماه نوامبر ۳/۱  تریلیون دلار ارزش داشت. اما این بازار  روز دوشنبه به ۱/۳  تریلیون دلار کاهش یافت. قیمت بیت کوین بیش از نیمی از بالاترین قیمت خود کاهش یافته است. ارز دیجیتال لونا در حال حاضر تقریباً بی ارزش است و TerraUSD در وضعیت متزلزلی قرار دارد. تتر، توکنی که به دلیل ثبات قیمت آن برای نحوه تجارت ارزهای دیجیتال اهمیت فزاینده‌ای دارد، هفته گذشته برای جلوگیری از معادل آنلاین یک بانک، نیاز به نجات فوری داشت.

 

tether-issues-another-250m-worth-new-usdt-tokens-1200x900

 

 بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در ماه سپتامبر، معاملات کریپتو در میان مردان ۱۸ تا ۲۹ ساله رایج است، که ۴۳ درصد از آنها گفتند که در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری، معامله یا استفاده کرده‌اند. به صورت کلی ۱۶ درصد از بزرگسالان گفته‌اند که در بازار رمز‌ ارزها فعالیت می‌کنند.

به گزارش سرویس املاک و مستغلات آنلاین Zillow، بازار کریپتو هنوز به دلیل بخش‌هایی مانند بازار مسکن ایالات متحده که سال گذشته ۴۳/۴  تریلیون دلار ارزش داشت، که ۳۰  برابر ارزش بازار فعلی ارزهای دیجیتال است ، ضعیف است.

اما ارز دیجیتال ممکن است یک اثر روانی داشته باشد که در مقایسه با ارزش آن بزرگ‌تر باشد، به‌ویژه زمانی که قیمت سایر دارایی‌ها از جمله سهام کاهش می‌یابد.

الی نوام، اقتصاددان در مدرسه بازرگانی کلمبیا در مورد ارزهای دیجیتال اشاره کرده است که: " تمامی این اتفاقات باعث بد‌بینی مردم و روند نزولی بازار می‌شود."

نوسانات قیمت کریپتو پدیده جدیدی نیست، اما یک تفاوت با نوسانات قیمت کریپتوهای قبلی، ظهور انواع جدیدی از دارایی‌هاست که حتی با بیت کوین و اتریوم، دو ارز دیجیتال ارزشمند، متفاوت هستند.

 

 توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT سال گذشته به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌ها شروع به کار کردند؛ اما در یک تغییر شدید، تعداد حساب‌هایی که به طور فعال خرید و فروش NFT را انجام می‌دهند، امسال بیش از ۵۰  درصد کاهش یافته است.

 

nft-use-cases-for-businesses.jpeg.optimal

 

و سپس "Stablecoins" وجود دارد که سال گذشته نیز شاهد افزایش محبوبیت بود. استیبل کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش ثابتی مانند ۱ دلار داشته باشند تا معاملات را تسهیل کنند و به عنوان یک پناهگاه امن عمل کنند، و هر استیبل کوین مانند لونا (که سقوط کرد) یا تتر (که هفته گذشته برای مدت کوتاهی به زیر ۱ دلار رسید) دارای ارزش متفاوتی است . Mati Greenspan، مدیر عامل Quantum Economics، یک شرکت تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری، گفت که در روزهای آتی نحوه عملکرد استیبل کوین‌ها در خطر است.

 

What-Is-a-Stablecoin

 

گرینسپن با اشاره به امور مالی غیرمتمرکز یا بلاک چین گفت: «کل بازار دی‌فای (DiFi) بر این اصل بنا شده است که یک استیبل کوین می‌تواند در برابر دلار ثابت نگه داشته شود».

او گفت: «این بسیاری از مشاغل، معیشت، استارت‌آپ‌ها و پروژه‌هایی که هستند را ناگهان زیر سؤال برده است». استخدام کریپتو قبل از آخرین افت قیمت کریپتو در حال کاهش بود. بر اساس داده های LinkedIn، آگهی های شغلی ایالات متحده با عباراتی مانند «کریپتو» یا «بلاک چین» در آگوست ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۶۱۵ درصد افزایش داشته است.

 

1434_aHR0cHM6Ly9zMy5jb2ludGVsZWdyYXBoLmNvbS91cGxvYWRzLzIwMjItMDEvNTNlZTQyNmUtZTRmYy00ODAzLWFmNGQtZWNhNDQ4YzViYmYyLmpwZw__

 

اکنون، قیمت سهام صرافی رمزارز کوین‌بیس در حال سقوط است و این شرکت به سپرده‌گذاران هشدار می‌دهد که در صورت اعلام ورشکستگی صرافی، دارایی‌های آن‌ها محافظت نمی‌شود، احتمالی که برایان آرمسترانگ، مدیر عامل شرکت، اضافه کرد، خطری از این جانب وجود ندارد.

اما شکست‌های مکرر برای تلاش‌های فناوری غیرمعمول نیست. استیبل کوین تیتانیوم سال گذشته به صفر سقوط کرد و خشم سرمایه‌گذاران از جمله میلیاردر مارک کوبان را برانگیخت و کارشناسان هفته‌ها پیش نگرانی خود را در مورد لونا و TerraUSD ابراز کرده بودند.

 گرینسپن گفت: " ما باید به عنوان استارت آپ به پروژه های رمزنگاری فکر کنیم. استارت آپ ها به طور کلی چیزی حدود ۹۵ درصد نرخ شکست دارند. بسیاری از پروژه های دیگر نیز از بین خواهند رفت. این چیزی است که اتفاق خواهد افتاد." او همچنین اشاره کرده است که:

از خسارات شدید غافلگیر نمی‌شود، اما او انتظار ندارد که این تلفات گسترده باشد یا اقتصاد جهانی را متزلزل کند.

 

منبع : ان بی سی نیوز

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!