چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۱۴۵۹

چیز‌هایی که باید در مورد سقوط کریپتو و لونا بدانید

چیز‌هایی که باید در مورد سقوط کریپتو و لونا بدانید
طی یک هفته‌ی گذشته ارز‌های دیجیتال سقوط شدیدی را تجربه کردند. با این که استیبل کوین‌ها ارز‌هایی هستند که قرار است نوسانات شدیدی را تجربه نکنند، طی روز‌های گذشته شاهد این بودیم که ارز لونا ترا به صورت کلی ارزش خود را از دست داد.

طی چند روز گذشته، دنیای ارز‌های دیجیتال به دلیل سقوط شدید یک استیبل کوین به نام TerraUSD و ارز خواهرش Terra Luna، با یک تکان شدید مواجه شده است. این سقوط بازار گسترده‌تر ارز‌های دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است و سایر توکن‌ها از جمله بیت کوین و تتر نیز با مشکل مواجه شده‌اند. Terra Luna اکنون تقریباً بی‌ارزش است. تنها در هفته گذشته، بیت‌کوین حدود ۲۵ درصد کاهش یافت. در شش ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. برخی این سقوط را با فروپاشی مالی سال ۲۰۰۸ مقایسه کرده‌اند.

 

BTC_FeatureImage

 

رکود بازار ارز‌های دیجیتال در چند روز گذشته نشان‌دهنده ریسک‌های بالایی است که می‌تواند همراه با یک سیستم مالی نوپا باشد که عمدتاً بدون نظارت ر‌ها شده‌ است. اما در واقع چه اتفاقی افتاد؟ این چگونه بر بقیه اکوسیستم کریپتو تأثیر می‌گذارد؟ ترا چیست و چرا ارز خواهری به نام لونا دارد؟ 

 

استیبل‌کوین چیست؟

 

stablecoin_pic


استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که برای اتصال به دارایی دیگری مانند دلار آمریکا یا یورو طراحی شده است. این ارز‌ها نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین یا اتر که می‌توانند در طول روز به شدت نوسان داشته باشند، نوسان کمتری دارند.

استیبل کوین‌ها به عنوان یک پیوند به سیستم مالی سنتی عمل می‌کنند و به عنوان یک ارز با ارزشی عمل می‌کنند که بسیاری از مردم آن را درک می‌کنند. سرمایه‌گذاران، می‌توانند برای جلوگیری از فراز و نشیب‌های بازار به استیبل کوین‌ها روی آورند.

 

برخی از استیبل کوین‌های محبوب عبارتند از تتر، استیبل کوین با بیشترین ارزش بازار، و کوین USD که در ارتباط با صرافی Coinbase Global تأسیس شده است. از نظر تئوری، یک استیبل کوین ثابت شده بر روی USD باید ارزش خود را ۱ دلار در هر توکن حفظ کند - اما این چیزی نیست که این هفته اتفاق افتاد.

 

Terra Luna و TerraUSD چیست؟؟

 

lunaaas

 

در حالی که برخی از استیبل کوین‌ها، مانند تتر، قرار است توسط دارایی‌ها پشتیبانی شوند، برخی دیگر برای حفظ پیوند خود با دلار آمریکا به الگوریتم‌های پیچیده متکی هستند. TerraUSD یکی از این استیبل کوین‌های الگوریتمی است. این توکن سعی می‌کند با استفاده از مکانیزم پیچیده تراشیدن با یک ارز رمزنگاری مرتبط، که Terra Luna (یا فقط Luna) نامیده می‌شود، همان ارزش دلار آمریکا را حفظ کند. در حالی که ۱ TerraUSD همیشه دقیقاً ۱ دلار ارزش دارد، ارزش Luna می‌تواند در نوسان باشد. در اصل، TerraUSD از لونا به عنوان وزنه تعادل برای حفظ ارزش دلاری خود استفاده می‌کند.

 

شما TerraUSD را می‌سوزانید یا نابود می‌کنید تا Luna ایجاد کنید و بالعکس. سوزاندن یک TerraUSD همیشه به شما یک دلار لونا می‌دهد و سوزاندن یک دلار Luna همیشه یک TerraUSD به شما می‌دهد. این مانند یک الاکلنگ است که در یک طرف TerraUSD و در طرف دیگر Luna قرار دارد.

 

بیایید تصور کنیم که ارزش TerraUSD اندکی کاهش یابد، بنابراین اکنون ارزش آن ۰/۹۹ دلار است. از آنجایی که شما همیشه می‌توانید ۱ TerraUSD را با ۱ دلار لونا مبادله کنید، افراد باهوش بلافاصله از فرصت خرید چیزی به ارزش ۱ دلار به قیمت ۹۹ سنت استفاده می‌کنند و سود ناچیزی معادل ۱ سنت به دست می‌آورند. بنابراین آن‌ها TerraUSD خود را می‌سوزانند تا لونا را برش دهند و سود کسب کنند.

 

از آنجایی که افراد بیشتری که TerraUSD دارند سعی می‌کنند با سوزاندن آن برای لونا، آن ۱ سنت سود را به دست آورند، عرضه TerraUSD کاهش می‌یابد و قیمت آن تا زمانی که به قیمت ۱ دلاری خود برسد، افزایش می‌یابد.

حال تصور کنید افراد زیادی از آربیتراژ استفاده می‌کنند که قیمت یک  TerraUSD در واقع به ۱/۱  دلار افزایش می‌یابد. اکنون این بدان معناست که افرادی که لونا را نگه می‌دارند متوجه می‌شوند که اگر ۱ دلار لونا را بسوزانند، می‌توانند TerraUSD را دریافت کنند و یک سنت اضافی سود ببرند. بنابراین هر چه بیشتر و بیشتر افراد Luna خود را برای ایجاد TerraUSD می‌سوزانند، عرضه TerraUSD افزایش می‌یابد و قیمت آن تا زمانی که به ۱ دلار برسد کاهش می‌یابد.

 

arbit

 

بیایید صادق باشیم: اگر شما جزء اکثریت قریب به اتفاق افرادی هستید که مکانیسمی را که ما به شما توضیح دادیم را درک نمی‌کنید، احتمالاً نباید روی استیبل کوین سرمایه‌گذاری کنید.

 

پس این هفته چه اتفاقی برای TerraUSD و Terra Luna افتاد؟

 

اساساً، تعادل بین TerraUSD و Luna از بین رفت.بزرگترین دلیلی که اکثر مردم TerraUSD را داشتند به دلیل چیزی به نام پروتکل لنگر بود. Anchor را به‌عنوان یک حساب پس‌انداز برای TerraUSD خود در نظر بگیرید، اما ۲۰% سود به شما می‌پردازد – که معامله بسیار خوبی برای یک حساب پس‌انداز است.

در ماه‌های گذشته، منطقی بود که به سادگی TerraUSD را در یک حساب Anchor بگذارید و بازدهی ۲۰% را مشاهده کنید، به خصوص به این دلیل که چیز زیادی وجود ندارد که بتوانید واقعاً برای آن از رمزنگاری استفاده کنید. طبق گزارش Coindesk، تا شنبه گذشته، ۷۵ درصد از کل TerraUSD در گردش در Anchor سپرده می‌شد.

اما انکر در ماه مارس سال جاری مصوبه‌ای برای جایگزینی نرخ ۲۰ درصدی با نرخ متغیر به تصویب رساند. وال استریت ژورنال می‌گوید سپس در آخر هفته، مقادیر زیادی TerraUSD از Anchor برداشته شد که باعث نگرانی معامله‌گران شد و آن‌ها را وادار کرد تا توکن‌های TerraUSD و Luna خود را بفروشند. گروه دیگری از سرمایه‌گذاران از یک پروژه بلاک چین به نام Curve Finance برای مبادله TerraUSD با سایر استیبل کوین‌ها استفاده کردند.​

anchor_pic

 

مردم با سوزاندن TerraUSD در ازای لونا به سمت خروجی‌ها حرکت کردند. عرضه لونا به شدت افزایش یافت و باعث کاهش شدید قیمت شد. به یک معنا، لونا از الاکلنگ رانده شد.

همانطور که افراد بیشتری سعی کردند TerraUSD خود را کنار بگذارند، مکانیسم تعادل از کار افتاد - TerraUSD از کار افتاد و لونا نیز همینطور. استیبل کوین در روز جمعه به ۰. ۱۴ دلار سقوط کرد. لونا تقریباً بی‌ارزش شده است و در روز جمعه نیز به کمتر از ۱ سنت رسیده است.

Do Kwon، خالق TerraUSD و Terra Luna، روز چهارشنبه یک طرح نجات برای رسیدگی به سقوط را ارائه کرد. او در توییتر نوشت: «می‌دانم ۷۲ ساعت گذشته برای همه شما بسیار سخت بوده است - بدانید که من مصمم هستم با هر یک از شما برای عبور از این بحران کار کنم، و ما راه خود را برای خروج از آن ایجاد خواهیم کرد. »

 

این برای سایر ارز‌های دیجیتال چه معنایی دارد؟

 

بازار کریپتوکارنسی، مانند سایر سیستم‌های مالی، به طور پیچیده‌ای در هم تنیده شده است. با سقوط TerraUSD، زیان به سایر ارز‌های رمزپایه وارد شد. تتر در روز پنجشنبه به ۰. ۹۶ دلار کاهش یافت، اگرچه بعداً دوباره برگشت و دوباره با ارزش دلار آمریکا مطابقت داشت. با کاهش تتر، بیت کوین در روز پنجشنبه به حدود ۲۵ هزار و ۴۰۰ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین ارزش آن از دسامبر ۲۰۲۰ بود، قبل از اینکه در روز جمعه به حدود  ۲۹ هزار و ۵۰۰  دلار رسید.

 

بر اساس داده‌های CoinMarketCap، کل بازار کریپتو از نوامبر تا کنون از ۲/۹ تریلیون دلار به ۱/۲ تریلیون دلار کاهش یافته است.

علاوه بر این، سقوط به طور بالقوه می‌تواند بر سیستم مالی سنتی تأثیر بگذارد. همانطور که مت لوین از بلومبرگ اشاره می‌کند، برخی از معامله گران سنتی صاحب ارز‌های دیجیتال هستند. اگر دارایی‌های کریپتو آن‌ها کاهش یابد، می‌تواند بر نحوه عملکرد آن معامله‌گران در جا‌های دیگر تأثیر بگذارد.

 

 

همه این‌ها چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

 

به نظر می‌رسد که افراد پول بسیار زیادی را از دست داده‌اند. در Reddit، اعضای انجمن Terra Luna در مورد خودکشی پست‌هایی ارسال کرده‌اند. " من بیش از ۴۵۰ هزار دلار ضرر کردم، نمی‌توانم به بانک پرداخت کنم. به زودی خانه‌ام را از دست خواهم داد. بی‌خانمان خواهم شد. " یکی از اعضا نوشت: " خودکشی تنها راه نجات من است. " سایر اعضا داستان‌های شخصی از اقدام به خودکشی گذشته و منابع پیشگیری از خودکشی را به اشتراک گذاشته‌اند.

 

این اتفاق همچنین منجر به درخواست‌های بیشتری برای تنظیم مقررات شده است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، روز سه شنبه در برابر کمیته امور بانکی، مسکن و امور شهری سنا، به کاهش TerraUSD اشاره کرد. او گفت: "من فکر می‌کنم این به سادگی نشان می‌دهد که این محصول به سرعت در حال رشد است و خطراتی برای ثبات مالی وجود دارد و ما به چارچوبی مناسب نیاز داریم."

 

در همین حال، سقوط کل بازار کریپتو را با تردید مواجه کرده است. و اکنون واضح است: حتی به اصطلاح استیبل کوین‌ها آنقدر که ادعا می‌کردند پایدار نیستند.

منبع: buzzfeednews

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش چالشی کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!