سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۱۲۷۷

چرا طلا در سال ۲۰۲۲ بیت کوین را شکست می‌دهد؟

چرا طلا در سال ۲۰۲۲ بیت کوین را شکست می‌دهد؟
بیت کوین همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه می‌دهد زیرا یک احساس عمومی وجود «ریسک» سرمایه گذاران را به سمت طلا به عنوان یک دارایی امن سوق داده است.

نگرانی ها در مورد جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. ایالات متحده با بالاترین تورم خود در چهار دهه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند و نگرانی فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره بیشتر است. عدم اطمینان به اقتصاد جهانی گسترش می‌یابد زیرا به جای بهبودی، رکود اقتصادی انتظار می رود. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، این وضعیت را «بحرانی در بالای بحران» توصیف می‌کند.

 

جنگ یک شوک عرضه است که تولید اقتصادی را کاهش می دهد و قیمت‌ها را افزایش می دهد. پیش‌بینی می‌‌شود که تورم در اقتصادهای پیشرفته به ۵/۵درصد و در اقتصادهای نوظهور اروپایی به استثنای روسیه، ترکیه و اوکراین به ۹/۳ درصد افزایش یابد (تورم در کشورهای یاد شده بسیار بیش از این خواهد بود).

 

رویترز اخیراً به نقل از دانیل بریزمان، تحلیلگر «کامرزبانک» که در یادداشتی به تحلیل عواملی که «در روزهای اخیر به افزایش قیمت طلا کمک کرده است» پرداخت و نوشت: «به نظر می رسد روسیه در حال آماده شدن برای راه اندازی یک حمله بزرگ در شرق اوکراین است. {دورنمای تداوم و افزایش سطح تنش نظامی} تقاضای قابل توجهی برای طلا به عنوان پناهگاه امن ایجاد می‌کند.

اگر بخواهیم شرلیط موجود را در یک عبارت خلاصه کنیم می‌توان آن را «احساس خطر کردن» توصیف کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، از آنجایی که سرمایه‌گذاران دارایی‌های پرریسک را می‌فروشند و دارایی‌هایی را می‌خرند که همبستگی منفی با بازار سنتی دارند، سهام آسیب می‌بینند. بنابراین، فضای کریپتو در کنار بازار سهام با مشکل مواجه است و طلا در حال افزایش است.

 

داده های آخرین گزارش هفتگی Arcane Research نشان می‌دهد که سال جاری، سال غم‌انگیزی برای «طلای دیجیتال» بوده است. در سه هفته اول سال ۲۰۲۲، بیت کوین ۲۵ درصد سقوط کرد و علیرغم بهبود جزئی، قیمت آن هنوز ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به طور مشابه، شاخص نزدک در سال ۱۹ درصد کاهش را به ثبت رسانده است که «با توجه به اینکه بیت‌کوین گرایش به دنباله‌ر وی از نزدک دارد، این شگفت آور است.»

 

هراس عمومی از عدم قطعیت ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان، طلا را بار دیگر در کانون توجه دارایی‌های امن قرار داده است. 

 

Screen-Shot-2022-04-27-at-8.10.24-PM

 

در همین حال، بازار ارز با «الگوهای کاهش ریسک یکسان» عمل می‌کند. دلار با افزایش ۷ درصدی شاخص دلار آمریکا (DXY) تسلط «خطرناک» خود را ثابت کرده است. یوان چین به دلیل نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های مقابله با همه‌گیری کووید این کشور - که مشکلاتی را برای زنجیره تامین جهانی ایجاد می کند - و کند شدن اقتصاد چین ضربه خورده است. در مقابل، سرمایه گذاران برای امنیت به سمت دلار آمریکا حرکت کرده‌اند.

 

حامیان بیت‌کوین معمولاً از این کوین به عنوان «طلای دیجیتال» یاد می‌کنند و ادعا می‌کنند که یک دارایی امن به شمار می‌رود. این روایت زمانی که بیت‌کوین با بسیاری از کلاس‌های دارایی اصلی دیگر مرتبط نبود، خوب بود، اما موج با سناریوی ۲۰۲۲ تغییر می کند؛ اکنون سرمایه‌گذاران بیشتر این راز دیجیتال را «در سبد ریسک» طبقه‌بندی می‌کنند.

 

گزاارش قبلی Arcane Research نشان داد که همبستگی ۳۰ روزه بیت‌کوین با نزدک در حال نزدیک شدن به اوج‌های جولای ۲۰۲۰ است در حالی که همبستگی آن با طلا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به گفته یکی از معامله‌گران: «با ادامه پذیرش بیت کوین و ورود سرمایه گذاران نهادی بیشتر به بازار، همبستگی بیت کوین و سهام تنگ‌تر و تنگ‌تر می شود. این پارادایمی است که دنیای رمزارز در گذشته برای کنار آمدن با آن تلاش می کرد، اما اکنون واقعی تر از همیشه است. بازار سهام سالم برای بیت کوین خوب است.»

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!