جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۱۱۷۸

استیبل‌کوین‌ها چیستند و چرا رگلاتورها نگران آنهایند؟

... هیچ قانون فدرالِ الزام‌آوری وجود ندارد مبنی بر اینکه: استیبل‌کوین‌ها باید ذخایر خود را در جایگاهی ایمن نگه دارند؛ همین‌طور که هیچ تضمینی نیست که صادر‎کنندگان استیبل‌کوین واقعاً چیزی را که ادعای داشتنش را دارند، داشته باشند...
نویسنده :
مونس نظری

کنترل‌گر ارز ایالات‌متحده (اساساً در معنای شخصی که تنظیم‌کننده بانک‌های ایالات‌متحده است) اخیراً بازار ارزهای دیجیتال ۲ تریلیون دلاری را با یک هرم وارونه مقایسه کرده است.

مفهوم اینکه: در بالای این هرم چیزهایی بوده است که احتمالاً در موردشان زیاد شنیده‌اید: بیت‌کوین و اتریوم و صرافی‌هایی که تمام تبلیغات Super Bowl را پخش می‌کنند.

و در قاعده این هرم نیز مطابق انتظار آن مؤلفه‌هایی قرار دارند که نقش‌شان پشتیبانی است: نظیر استیبل‌کوین‌ها، ارز‎های رمز‎پایه‌ای که معمولاً به یک ارز فیات متصل هستند، و قرار هم نیست در ارزش‌شان نوسانی به وجود بیاید... یک‌استیبل‌کوین برابر با یک‌دلار است.

لی راینرز که مدرس سیاست فناوری مالی در دانشکده حقوق دانشگاه دوک است، گفت: «چنان‌چه در آینده‌ای نزدیک، پایه‌ی این هرم فرو ریخته و بازار ارز‎های دیجیتال متلاطم گردد، احتمال دارد آنهایی که هرگز نام دوج‌کوین را نشنیده، و یا در تلاش برای کشف وب‌-‌دو هستند، تحت‌تأثیر قرار بگیرند.»

راینرز گفت: «همه ما باید به این موضوع اهمیت بدهیم... حتی اگر اصلاً روی ارز‎های دیجیتال سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.»

 

استیبل‌کوین که از نامش پیداست!

همان‌طور که از نام آنها بر‎می‌آید، استیبل‌کوین‌ها قرار نیست بی‌ثبات باشند. حدوداً ۸۰ درصد از تراکنش‌ها در پلتفرم‌های اصلی معاملاتِ ارز‎های دیجیتال و وام‌دهی شامل همین استیبل‌کوین‌ها می‌شوند. سرمایه‌گذاران کریپتو از استیبل‌کوین‌ها برای نگه‌داشت (پس‌انداز) موقت پول جهت خرید‎و‎فروش ارزهای دیجیتال ناپایدار استفاده می‌کنند. به خصوص در خارج کشور این کار بسیار ساده‌تر از آن است که تراکنش‌ها در یک حساب جاری سنتی به انجام برسند. اما موارد استفاده دیگری نیز وجود دارند که به بیان راینرز همین کاربردها خطر فرو‎پاشی را بالا می‌برند.

راینرز گفت: «استیبل‌کوین‌ها به طور فزاینده‌ای در دی‌فای یا همان [اکوسیستم مالی غیر‎متمرکز] کاربرد دارند... جایی که شما می‌توانید از استیبل‌کوین‌ها به عنوان وثیقه برای گرفتن وام ارز دیجیتال استفاده کنید.»

یا اینکه می‌توانید با استیبل‌کوین‌ها به طور مستقیم خرید خود را انجام دهید. و افراد نیز به تازگی شروع به استفاده از استیبل‌کوین‌ها برای خریدهای مستقیم کرده‌اند. مطابق گفته دانته دیسپارت: «این همان مقصدی است که صنعت یو‎اس‌دی کوین به سوی آن ره‌سپار است.»

یو‎اس‌دی کوین می‌تواند به بازرگانان، وام‌گیرندگان و سرمایه‌گذاران این اطمینان خاطر را بدهد که ۵۰ میلیارد دلار از سکه‌های دیجیتالش به همان اندازه‌ی دلارهای سبز امریکا قابل اعتماد است؛ و بر‎اساس توئیتی که ایلان ماسک منتشر کرده است: «ارزش آنها بالا و پایین نخواهد شد.»

و می‌توان گفت به این دلیل که یو‎اس‌دی کوین، توسط پول نقد یا سایر دارایی‌های امن و نقدی پشتیبانی می‌شود، لذا (مطابق بیان صادر‎کننده‌ی آن): به ازای هر دلار یو‎اس‌دی کوینِ در گردش، معادلی دلاری در یک حساب بانکی هست که این قابلیت را دارد به شخصی که می‌خواهد پول نقد دیجیتال را برای چیزی واقعی باز‎خرید کند (یا از رهن در‎بیاورد) قابل واریز‎شدن است.

دیسپارت گفت: «بازیگران مرسوم، بانک‌ها و دیگران کم‌کم به یو‎اس‌دی کوین به چشم واسطه‌ای دلاری در اینترنت نگاه می‌کنند. امروزه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار یو‎اس‌دی کوینِ در گردش وجود دارد که تمامش از سوی محافظه‌کار‎ترین دارایی‌های مرجع دلار نقدی موجود، و اسناد خزانه‌داریِ کوتاه‌مدت ایالات‌متحده پشتیبانی می‌شود.»

 

دغدغه‌ها و سؤالات مطرح‌شده

اما هیچ قانون فدرالِ الزام‌آوری وجود ندارد مبنی بر اینکه: استیبل‌کوین‌ها باید ذخایر خود را در جایگاهی ایمن نگه دارند؛ همین‌طور که هیچ تضمینی نیست که صادر‎کنندگان استیبل‌کوین واقعاً چیزی را که ادعای داشتنش را دارند، داشته باشند.

نلی لیانگ، معاون وزیر دارایی داخلی در وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده گفت: «سؤالاتی هم در این زمینه به وجود آمده که آیا [ناشران استیبل‌کوین] می‌توانند تراکنشی دلاری را درست در زمانی که سرمایه‌گذار خواهان آن است، فراهم کنند؟»

لیانگ گفت که استیبل‌کوین‌ها، نویدهای تکنولوژیکی خوبی جهت سرعت‌بخشیدن به پرداخت‌های دیجیتال و سایر نو‎آوری‌های مالی دارند. اما او در عین‌حال نگران عواقب اجرای استیبل‌کوین است... این نگرانی هم مربوط به زمانی می‌شود که سیلی از دارندگان استیبل‌کوین، اعتماد خود را به یک کوین از دست داده و ارز واقعی را از صادر‎کننده استیبل‌کوین باز‎پس می‌خواهند.

صادر‎کنندگان استیبل‌کوین (بر‎خلاف صندوق‌های مالی و یا بانک‌های سپرده‌گذاری‌ای که به شدت تحت نظارت هستند)، این امکان را دارند که ذخایر خود را هر جا که بخواهند نگه‌داری کنند: سایر ارز‎های رمز‎نگاری، صندوق‌های پوشش ریسک و یا اوراق تجاری.

دغدغه لیانگ این است که در صورت اجرای یک استیبل‌کوین بزرگ، چه اتفاقی ممکن است برای شرکت‌هایی که متکی به قرضه‌های کوتاه‌مدت هستند، بیفتد؛ خصوصاً زمانی که ناشران استیبل‌کوین ناچارند تعداد زیادی از اوراق تجاری را برای باز‎خریدها به فروش برسانند.

او گفت: «شرکت‌هایی که برای تأمین مالی به آن اوراق تجاری متکی هستند، احتمال دارد به سرعت دسترسی خود را به آن وجوه از دست بدهند.»

 

علائم هشدار (رِد ‎فِلَگ‌ها) و مشکلات قانونی

مطابق افشاگری‌های اخیر، تتر، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین، با ۸۰ میلیارد دلار در گردش، یکی از بزرگ‌ترین صاحبان اوراق تجاری در جهان محسوب می‌شود. اما این شک و تردید همیشه وجود داشته که دقیقاً چه چیز‎هایی در ذخایر تتر وجود دارد.

دوک لاو راینرز گفت: «اساساً از همان ابتدای امر، سؤالات و نگرانی‌هایی در باب ذخایر تتر وجود داشته است.»

علائم هشدار در همه‌جا به چشم می‌خورند. تتر جزئیات قرضه‌های تجاری خویش را افشا نمی‌کند. ضمن آنکه شایعات مربوط به ارتباطش با توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات چینی را نیز رد نکرده است.

تتر با دادستان کل نیویورک مشکلی قانونی داشت و باز‎خرید مستقیم تتر برای دلار می‌تواند فرآیندی مبهم باشد.

راینرز گفت: «تتر پایدار است؛ زیرا معامله‌گران به پایدار بودن آن احتیاج دارند... بنابراین طوری رفتار می‌کنند که انگار همین‌طور هم هست.»

تتر تمامی در‎خواست‌های اظهار‎نظر را بی‌پاسخ گذاشته است. حامیان تتر بار‎ها به این موضوع اشاره داشته‌اند که علی‌رغم هیاهویی که به وجود آمده است، ارزش تتر بدون تغییر باقی مانده... و کماکان هم‌رده با یک دلار است. این شرکت همچنین گواهی‌های مربوط به ذخایر خود را که توسط یک شرکت حسابداری مستقر در جزایر کیمن تأیید شده است، منتشر می‌کند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : مارکت‌پِلِیس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!