جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۹۴۶۸

لیر ترکیه دوباره به سراشیبی افتاد

لیر ترکیه دوباره به سراشیبی افتاد
لیر ترکیه در بحبوحه نگرانی سرمایه گذاران از سیاست پولی دولت اردوغان حدود ۸ درصد در برابر دلار سقوط کرد.

به گزارش رویترز تازه‌ترین سقوط ارزش لیر پس از آن رخ داد که دولت ترکیه هفته پیش با تزریق میلیاردها دلار در بازار مداخله کرد و پس از هفته‌ها سقوط، موجب افزایش ۵۰ درصدی ارزش لیر شده بود. 

 

ارزش لیر ترکیه دوشنبه گذشته، به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسید و به ۱۸/۴ در برابر دلار سقوط کرد. در سطوح فعلی، ارزش لیر همچنان ۳۵ درصد کم‌تر از پایان سال گذشته است.

 

اردوغان اواخر دوشنبه گذشته از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه‌داری و بانک مرکزی ترکیه زیان سپرده‌های تبدیل شده لیر در برابر ارزهای خارجی را جبران می کنند.

 

اردوغان این‌بار دست در جیب مالیات‌دهندگان کرد!

 

بر اساس این طرح جدید، دولت ترکیه هر زمان که کاهش ارزش لیر از نرخ بهره ارائه‌شده توسط بانک‌هاشان بالاتر برود، به دارندگان سپرده‌ی لیر غرامت پرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر در یک سال، ارزش لیر در برابر دلار، ۳۰ درصد کاهش داشته باشد، یک دارنده حساب بانکی با نرخ سپرده‌ی ۱۴ درصدی، ما‎به‌التفاوت را با حسن نیت خزانه‌داری ترکیه به جیب خواهد زد.

 

بر اساس محاسبات معامله‌گران، مداخلات دولت در هفته گذشته بیش از ۸ میلیارد دلار برای بانک مرکزی ترکیه هزینه داشته است. اردوغان در همین پیوند گفت که ترک‌ها به پول ملی اعتماد کردند و پس از اعلام طرح ضد دلاری، سپرده ها ۲۳/۸ میلیارد لیر افزایش یافت. اما داده‌های ناظران مستقل نشان می‌دهد پس از انباشت شدید دلار در هفته گذشته، سپرده‌گذاران ترکیه در سه‌شنبه گذشته ۱۶۳/۷ میلیارد دلار ارز در اختیار داشتند که تقریباً نسبت به دوشنبه و جمعه که مجموع ۱۶۳/۸ میلیارد دلار بود، تغییر چندانی نکرده است.

 

سقوط لیر ادامه دارد

 

زیر فشار اردوغان، بانک مرکزی ترکیه علیرغم افزایش تورم به بیش از ۲۱ درصد، از سپتامبر تا کنون نرخ های خود را ۵۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۴ درصد رسانده است. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌های ترکیه در سال آینده از ۳۰ درصد فراتر رود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!