جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۴۸۷۶۱
آیا تجمع مال‌باختگان به جایی می رسد؟

کینگ‌مانی؛ بادران و پایانی تلخ!

کینگ‌مانی؛ بادران و پایانی تلخ!
بازار ارزهای دیجیتالی داغ است؛ هم در زمینه تولید، هم خرید و فروش. با وجود رونق گرفتن تولید و خرید و فروش کوین‌ها و توکن‌‎ها و سرمایه‌گذاری بسیاری در این بخش، اما هنوز نمی‌توان نظر قطعی در مورد آینده رمزارزها داد.
نویسنده :
آذر فخری

گرچه برخی کشورها، ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته‌‎اند، اما از سوی دیگر کشورهایی هم هستند که به‌طور کلی تولید و خرید و فروش رمزارزها را ممنوع کرده‌اند. معتبرترین رمزارزها، آن دسته ارزهایی هستند که تحت«بلاکچین» تولید شده و معمولا با عنوان «کوین» شناخته می‎‌شوند.

 

آینده پول جهان یا بزرگترین کلاهبرداری تاریخ؟

 

ارزهای تحت بلاکچین، به دلیل عملیات بسیار پیچیده و طولانی که در تولید آن‌ها صورت می‎گیرد، ارزهایی هستند که نه می‎‌توان آن‎ها را دزدید و نه قابل هک و جعل هستند و امکان کلاهبرداری در مورد آن‌ها وجود ندارد، زیرا برای خود بلاکچینی کاملا اختصاصی دارند. از سوی دیگر، رمزارزهایی هم تولید می‌شوند که پشتوانه بلاکچین اختصاصی برای هر کدام از آنها وجود ندارد. به این نوع رمزارزها، «توکن» گفته می‌شود؛ هر شرکتی می‌تواند در شبکه  بلاک‌چین، توکن اختصاصی‌اش را تولید کند؛ اما این توکن‌ها ارزش کوین را ندارند و فقط برای پرداخت یا به‌کارگیری درون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به کار می‌‎روند. با این تفاصیل، می‌توان توضیح داد که چرا رمزارز تولید شرکت بادران، آن‌هم با نام پرطمطراق «کینگ‌مانی (KingMoney)»، با عرضه و فروش فراوان، ناگهان انبوهی از مالباختگان را در پی داشته است!

 

شرکت شبکه‌ای بادران!

بادران خود را یک شرکت تولیدی ایرانی با کارخانه‌های متعدد معرفی می‌کند که کالاهای مختلف بسیاری از قبیل سلولزی، آرایشی بهداشتی، غذایی و ... تولید می‌کند. فعالیت این شرکت بر پایه بازاریابی شبکه‌ای استوار است. اما گول این اصطلاح «شبکه‌ای» را نخورید؛ شبکه ای در قاموس این شرکت، یعنی همان «هرمی» و آنچنان که خود شرکت هم اذعان کرده، به وسیله مشتریانش برای خود مشتری جذب می‌کند؟ هر مشتری که در فروش کالای این شرکت، همکاری کرده و مشتریان بیشتری به این شرکت معرفی کند، تخفیف دریافت می‌کند. شرکت بادران، با وجود هرمی بودنش (که در مقطعی برخی از شهروندان ما زخم این شرکتها را خورده و هنوز آن زخم ها و مالباختگی‌ها را فراموش نکرده‌اند) مدعی است که هم قانونی است و هم شرعی! هم از سوی  مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن، تجارت، مجوز دارد و هم از علمای اعلام، در مورد شرعی بودن فعالیتش، استفتاء کرده است.

 

ارتباط کینگ‌مانی و شرکت شبکه‌ای بادران

 

بادران به عنوان پورسانت برای مشتریانی که به صورت هرمی، مشتری به شبکه معرفی می‌کردند و موجب افزایش فروش محصولات این سایت می‌شدند، ارز دیجیتالی با نام کینگ مانی پرداخته (به اختصار کیم) و آنان را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق می‌کرد و از آنان می‎‌خواست برای خرید این ارز دیجیتال از سایت utbyte  به‌عنوان کیف پول خود استفاده کنند.

 

رمز ارزها در فهرست ۵ تهدید جدی علیه ثبات اقتصادی آمریکا

 

در واقع این سایت، به‌عنوان صرافی کینگ‎‌مانی و بادران فعالیت می‌کرد؛ بادران، به اعضا یا مشتریان خود، با وعده تبدیل به بیت کوین، کینگ مانی می‌فروخت و در مقاطعی که با استقبال مردم مواجه شد، ارزش کینگ مانی به ۱۲ هزار دلار هم رسید. اما وقتی خریداران کینگ مانی به کیف پول utbyte مراجعه کردند تا دارایی خود را بیت کوین تبدیل کنند، این سایت مسدود شده و دسترسی به آن ناممکن شده بود!

 

چرا«کینگ مانی (KingMoney)»، موجب مالباختگی شد؟

 

هر رمزارزی، برای خود یک سند دارد به نام وایت پیپر، که در آن به اطلاعات فنی هر ارز دیجیتالی در قالب یک مقاله، از سوی تیم سازنده اشاره می‌شود. در وایت پیپر ۶ صفحه‌ای کینگ‌مانی، هیچ اطلاعات فنی‌ به مشتری داده نشده و این وایت پیپر مستقیما به سراغ بازاریابی شبکه‌ای این پروژه رفته است. با این‌که وایت پیپر کینگ‌مانی،به زبان انگلیسی نوشته شده، اما اشتباهات گرامری و املایی بسیاری هم دارد که عدم تسط تهیه‌کنندگان آن، به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد. در واقع کینگ‌مانی منشوری از ادعا‌های کذب، گاف‌های نرم‌افزاری و باگ‌های فنی است که با ادعای ارز دیجیتال اموال مردم را تصاحب کرده است. در حالی‌که هیچ‌گونه پشتوانه بلاکچینی در این پروژه وجود ندارد، اما ارزش بازار ارز کینگ‌مانی طبق ادعای سایت utbyte برابر با ۲۸میلیارد یورو و معادل تقریبا ۳۱میلیارد دلار اعلام شده! با این حساب، ارزش بازار این ارز، بعد از بیت‌کوین در رده دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد! عجب الماسی! ولی هیچ مشخصات دقیقی برای آن وجود ندارد. برای افرادی که کمی سواد بازارهای مالی داشته باشند، این مورد بسیار عجیب است و تاییدی بر کلاه‌برداری بودن این پروژه است.

 

برای خرید رمزارز، سواد دیجیتالی لازم دارید!

 

ورود به بازار رمزارز، آن‌هم رمزهایی که این روزها مانند قارچ از همه جا سردرمی‌آورند، چندان آسان و ابدا بدون ریسک نیست. پیش از سرمایه‌گذاری در زمینه رمزارز، بسیار تحقیق کنید و بر اطلاعات فنی خود در این زمینه بیفزائید. فضای ارزهای دیجیتال به دلیل تازه و نوظهور بودن، بستر مناسبی است برای کلاهبرداران. بسیاری از مردم، با مشاهده سود سرمایه‌گذاری در رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم طی چند سال گذشته، تصمیم گرفتند وارد این بازار شوند، و طبعا اولین پروژه داخلی که سر راه آن‌ها قرار گرفت و اعتماد آنان را جلب کرد؛ نتوورک مارکتینگ بادران بود، این فروشگاه اینترنتی، کینگ‌مانی و کیف پول یوت‌بایت utbyte، را عرضه کرد. این شرکت بازاریابی به‌طور غیرمستقیم به تمام کاربران و زیرمجموعه‌های خود پیشنهاد می‌داد روی ارز دیجیتال کینگ‌مانی یا کیم از طریق کیف پول یوت‌بایت سرمایه‌گذاری کنند. اما پس از مدتی سایت هرگونه فروش کیم (کینگ‌مانی) را مسدود کرد و اموال افراد بلوکه شد. شرکت بادران در اطلاعیه‌ای هرگونه ارتباط با رمزارز کینگ‌مانی را تکذیب کرد.

 

آیا تجمع مالباختگان به جایی خواهد رسید؟

این کلاهبرداری میلیاردی موجب شده بیش از هزاران نفر نیز سرمایه‌های خود را در این ماجرا از دست بدهند. وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود اعلام کرد، این باند با فریب افکارعمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمزارز جعلی «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را از زیر مجموعه‌های خود کسب کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمزارز ادعایی، اقدام به خریدوفروش آن کرده است. با گذشت بیش از یک ماه از ماجرای دستگیری اعضای این باند هنوز وضعیت رسیدگی به شکایات مال‌باختگان مشخص نیست، البته به دلیل حجم بالای شکایت‌ها، فعلا این پرونده به مرحله رسیدگی نهایی نرسیده و مال‌باختگان می‌توانند شکایت خود را در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۱ ثبت کنند و البته منتظر بمانند!

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجيد
-
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰
0
بهتر بود شما یک تعریف از شرکتهای هرمی میکردین بعدش میومدین فعالیت این شرکت کذایی را در این قالب میزاشتین. بادران هر غلطی کرده بجای خودش اما شما یا تعریف شرکتهای هرمی را نمیدونی یا داری مغلطه میکنی. اگر خواستین من حاظرم با شما با تکیه بر مطالب و تيوری علم بازاریابی بشینم و صحبت کنیم
سیاوش
-
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰
0
بادران با پروژه کینگ مانی کلاهبرداری کرده و این درسته اما همه اطلاعات مخصوصا اطلاعات آماریتون غلطه... شرکتهای بازاریابی شبکه ای یا همون هرمی که شما به اشتباه میگی الان قانونمند شدن و طبق قانون فعالیت میکنن... بلاکچین و کوین ها و توکن ها هم خودشون به خودیه خود هیچ مشکلی ندارن و اتفاقا خیلی هم فناوری خوبی هستن و جز یکی دو کشور جایی ممنوع نیستن... کینگ مانی پروژه کلاه برداری بود چون کسانی که اونو بوجود اوردن بازارش رو دستکاری کردن که دستکاری بازار توی همه بازارها وجود داره... موضوع آخر هم اینکه کینگ مانی که میگن ۳۱ میلیارد سرمایه گذاری در اون انجام شده در صورت صحت خبر هم بعد از بیت کوین دومین نمیشه... یا نویسنده اطلاعت نداره که نمیتونم قبول کنم یا برای دیده شدن بیشتر در حال بزرگ نمایی و اطلاعات غلطه...
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!