جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۴۸۴۵۴

رمز ارزها در فهرست ۵ تهدید جدی علیه ثبات اقتصادی آمریکا

رمز ارزها در فهرست ۵ تهدید جدی علیه ثبات اقتصادی آمریکا
در گزارش اخیر ثبات اقتصادی که توسط بانک مرکزی آمریکا منتشر شده، نام استیبل کوین‌‌ها و رمز ارزها در میان ۵ تهدید اصلی درمقابل ثبات اقتصادی ایالات متحده آمریکا در بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهه آینده قرار گرفته است.

گزارش فدرال رزرو دوبار در سال (یکبار در بهار و یکبار در پاییز) منتشر می‌شود و در شماره منتشر شده اخیر، استیبل کوین‌ها را از نظر تهدید برای ثبات اقتصادی در رتبه پنجم و بین تنش آمریکا با چین و مشکلات اقلیمی قرار داده است.

 

چرا استیبل کوین‌ها یک تهدید محسوب می‌شوند؟

 

در قسمت اشاره شده در گزارش به این موضوع پرداخته شده است که استیبل کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که روی بلاکچین صادر و معامله می‌شوند و ادعا می‌کنند که از پشتوانه‌ای مانند طلا، واحدهای پولی فیات یا حمایت دولت‌ها برخوردار هستند. همچنین دراین گزارش اشاره شده است که ارزش استیبل کوین‌ها به صورت فزاینده‌ای در طی مدت ۱۲ ماهه گذشته و تا ماه اکتبر به رقم ۱۳۰میلیارد دلار رسیده است. در این گزارش دلایل ابراز نگرانی فدرال رزرو در خصوص استیبل کوین‌ها به این صورت منتشر شده است:

 

رمزارزها؛ آینده پول جهان یا بزرگترین کلاهبرداری تاریخ؟

 

بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار (تتر) مدعی شده است که در هر زمانی می‌توان آن را به همان ارزش دلار آمریکا بازخرید کرد؛ با این حال این رمز ارز لزوما به نسبت ۱ به ۱ پشتوانه‌ای از ارز فیات ندارد. از طرف دیگر بعضی از استیبل کوین‌ها پشتوانه‌‌ای ماننداوراق قرضه‌ دارند که ممکن است ارزش خود را از دست بدهند که در صورتی که این اتفاق بیفتد صادر کنندگان استیبل کوین‌ها قادر به کنترل جریان درخواست‌ها نخواهند بود.

 

استیبل کوین‌ها به صورت ساختاری ضعف دارند و مشابه با بعضی صندوق‌های مالی هستند که مستعد خالی شدن یکباره نقدینگی توسط سرمایه‌گذارانشان هستند. در این گزارش آمده است این رکودها می‌توانند به دلیل عدم شفافیت و استانداردهای حکومتی نسبت به دارایی‌های پشتوانه آنها، بزرگ‌ترنیز شوند. با توجه به پتانسیل استفاده از استیبل کوین‌ها در پرداخت‌ها و ظرفیت رشد آنها، ریسک‌هایی برای سیستم پرداختی و سیستم‌های مالی وجود خواهد داشت.

 

گزارش منتشر شده بیش از ۸۰ صفحه است و موضوعات بسیار دیگری در مورد رمز ارزها و استیبل کوین‌ها را بیان می‌کند. فدرال رزروبیان می‌کند هدف این گزارش، ارائه چشم اندازی در مورد انعطاف‌پذیری سیستم مالی ایالت متحده است به نحوی که تلاش می‌کند تاآگاهی عمومی را ارتقا بخشد و شفافیت و پاسخگویی در مورد دیدگاهش را افزایش دهد.

 

چه رفتار در مورد استیبل کوین‌ها واقعی باشد و چه ناشی از FUD (ترس، عدم قطعیت و شک) باشد، این دارایی‌ها آنقدر مهم هستند که در گزارش فدرال به آن‌ها اشاره شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!