شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۴۸۱۰
تحلیل دکتر حسین راغفر از سیر نزولی قیمت دلار:

حقه بازی در قیمت ارز!

حقه بازی در قیمت ارز!
تصمیمات مجامع خارجی چقدر در اقتصاد کشور موثر است. آیا مافیای در قیمت ارز دست دارند؟دولت بعدی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای چگونه می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.
نویسنده :
هانیه احمدی

این روزها مسائلی همچون موج پنجم کرونا، تعطیلی بازار، تغییر ساعات کاری ادارات و البته گرمای هوا بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی سایه افکنده‌ است. همزمان شاهد کاهش محسوس قیمت دلار در بازار آزاد هستیم. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تنها موضوعی که توانست شوک کاهشی را به بازار ارز تزریق کند، خوش‌بین شدن فعالان این بازار در خصوص به سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای پیرامون احیای برجام است.

 

کارشناسان اقتصادی، معتقد هستند که بازار ارز در حال حاضر به طور کامل از شکستن سقف قیمتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار ناامید شده است و حال با توجه به شکسته شدن کف قیمتی ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته گذشته که پس از نزدیک به ۲۰ روز اتفاق افتاد، اگر در هفته آینده بازار بتواند در ادامه روند روزهای پایانی این هفته محدوده مقاومتی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را هم بشکند، می‌توان محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را کف قیمتی جدید برای دلار در هفته‌های آتی بازار تصور کرد. امری که تحقق آن بیش از هر چیز معطوف به تحولات سیاسی است.

 

تاثیر آزادسازی اموال بلوکه شده برقیمت ارز

 

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در مورد  تاثیر اخبار منتشر شده درخصوص آزادسازی اموال بلوکه شده در ژاپن و کره جنوبی بر کاهش قیمت ارز به فراز می گوید: «آمریکا انتقال پول به ایران را مجاز نمی‌‌داند. اگر این خبر صحیح باشد آزاد سازی اموال بلوکه شده به تنهایی باعث کاهش ارز در کشور نمی‌شود. این بازی است که مافیای قیمت ارز پشت آن است. البته تصمیمات سیاسی مرتبط با برجام بر اقتصاد ایران تاثیر گذار است و آزاد سازی اموال بلوکه شده بر کاهش نرخ ارز  بی‌تاثیر نیست اما آن تاثیری که خیلی‌ها مدعی آن هستند وجود ندارد . ضمن اینکه این در واقع مثل سیاست‌های( هویچ وشیرینی) یا (هویچ و چماق )است. شاید اندک گشایشی در نقطه‌ای از مسایل اقتصادی رخ بدهد ولی از طرفی امتیازات دیگری می‌گیرند و این امتیازات را چماقی بالای سر ایران می‌کنند.»

 

این اقتصاددان درادامه بیان می‌کند: «امریکا صادقانه به دنبال حل مشکلاتش با ایران نیست. اقدامات ترامپ  ضربه‌‌ای جدی به اعتبار آمریکا بود و دولت‌مردان جدید آمریکا  به دنبال بازسازی چهره جهانی آمریکا و جبران اقدامات ترامپ هستند. آن‌ها می‌خواهند ایران را به برجام بازگردانند و تعهدات سخت‌تری را وضع کنند. به همین دلیل معتقدم ایران نباید خیلی امید به حل مسئله از جانب آمریکا  باشد. ایران باید برای خنثی کردن اثر بخشی این سیاست‌های تحریمی، به ظرفیت های داخلی و منطقه‌ای توجه کند. تنها دراین صورت است که ایران می‌تواند با خنثی سازی تحریم‌ها عملا اثربخشی سیاست‌های تحریمی را کاهش دهد.»

 

دیگر جنگ ولشگر کشی تاثیری ندارد

 

حسین راغفر در ادامه توضیح می‌دهد: «امروزه جنگ و لشگرکشی در دنیا مدت‌هاست به پایان رسیده است. قدرت جهانی قادر به لشگرکشی و تحمل هزینه‌های انسانی حیثیتی و مالی  را دیگر ندارند به همین دلیل است که آمریکا بعد از بیست سال  جنایت از افغانستان خارج می‌شود چرا که دیگر امکان تداوم رویاروی برایش وجود ندارد. امروزه ابزارها تغییر کرده است. ابزار جنگیدن به تحریم بدل شده است. البته این تحریم‌ها زمانی اثر بخش است که شما ظرفیت‌های داخلی کشور را عملا نابود کرده باشید. این کاری است که از دولت نهم تا دولت دوازدهم در ایران اتفاق افتاده است.»

 

چرایی شیب نزولی قیمت ارز

در اخبار منتشر شده هفته گذشته در خصوص قیمت ارز آمده بود معاملات سه‌شنبه، شیب نمودارها تغییر مسیر داده و روند نزولی به خود گرفت، تا جایی که در پایان معاملات روز چهارشنبه دلار نسبت به صبح سه‌شنبه، حدود ۴۰۰ تومان و یورو نیز حدود ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

 

این کارشناس اقتصادی در خصوص این سوال که آیا کاهش قیمت ارز از(۴۰۰تا۶۰۰) تومان بر اقتصاد کشور موثر است یا خیر می‌گوید؟ «عملا این کاهش قیمت یک بازی است. مافیای ارزی که منافعی در قیمت ارز در کشور دارند می‌خواهند ثابت کنند  خیلی ازتصمیم‌گیری‌ها در مجامع خارجی در اقتصاد ایران تاثیر گذار است و اقتصاد ایران به تصمیمات بیرونی حساس است. این یک «حقه‌بازی» به تمام معنا است. این «حقه‌بازی» فقط در قیمت ارز اتفاق نمی‌افتد. مافیای خودرو سازی هم می‌گویند برای تولید هر خودرو ۴۰میلیون تومان متضرر می‌شوند. این فضا سازی علیه دولت بعدی است. دولت کنونی شرایط را مرعوب می‌کند تا سیاست‌گذاران  بعدی در جلوگیری از سیاست های مخرب سه دهه گذشته  نتواند کاری انجام دهد و همین سیاست ها را ادامه دهند.»

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!