شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۱۲۵۲

پرسش‌های بی‌پاسخ خرید توییتر

پرسش‌های بی‌پاسخ خرید توییتر
«چه کسی این شرکت را اداره خواهد کرد.» و این بزرگ‌ترین سؤالی است که توئیتر با آن مواجه است.
نویسنده :
مونس نظری

-    هیئت‌مدیره توئیتر روز دوشنبه با خرید ۴۴ میلیارد دلاری از ایلان ماسک، مدیر‎عامل تسلا موافقت کرد. اما هنوز برخی جزئیات مانده‌اند که کاربران و کارمندان را در مورد آینده خود نامطمئن می‌سازد.

-    مدیر‎عامل تسلا توضیحاتی را در مورد طریق بهبود توئیتر ارائه داده، و اندک مواردی را نیز به اشتراک گذاشته است؛ اما انتقادات از او کماکان باقی‌اند.

-    هنوز معلوم نیست که چه کسی مدیریت و رهبری شرکتِ تحت مالکیت ایلان ماسک را عهده‌دار خواهد شد... همان‌طور که سرنوشت نیروی کار این شرکت نیز نامعلوم است.

 

مطابق شرایط قرارداد، ماسک به ازای هر سهم ۵۴.۲۰ دلار را به صورت نقدی به توئیتر پرداخت می‌کند. این اعلان به حماسه چندهفته‌ای ماسک از زمانی که پیشنهاد خرید شرکت را داد، پایان می‌دهد. ماسک این قیمت را «بهترین و آخرین پیشنهاد خود» اعلام کرد.

بنابراین شکی وجود ندارد که ماسک کنترل را به دست گرفته است. اما تقریباً تمام سؤالات کلیدی در مورد آینده پلتفرم محبوب رسانه‌های اجتماعی بی‌پاسخ می‌ماند. کاربران و کارمندان و سرمایه‌گذاران و سیاست‌مداران مشتاقانه در انتظار توضیحات بیشتر در مورد موضوعات زیر هستند:

«چه کسی این شرکت را اداره خواهد کرد.» و این بزرگ‌ترین سؤالی است که توئیتر با آن مواجه است.

پاراگ آگراوال، مدیر‎عامل فعلی توئیتر، پس از جانشینی یکی از بنیان‌گذاران جک دورسی، تنها به مدت پنج‌ماه این شرکت را رهبری کرده است. اگراوال بلافاصله با برخوردی تهاجمی با ایلان ماسک، ۹ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده و بدین‌ترتیب خود را از اعضای هیئت‌مدیره جا زد.

اما ماسک این توافق را ملغی کرده و در عوض تصمیم گرفت مالکیت کل شرکت را به دست بگیرد... و آگراوال هم منفعل نمانده و در مورد «مزاحمت‌های احتمالیِ پیشِ‌رو» به ایلان ماسک هشدار داد.

حالا دیگر بعید به نظر می‌رسد که این زوج آینده مشترکی داشته باشند. آگراوال در اظهار‎نظر خود در بیانیه شرکت گفت: «توئیتر اهداف و ارتباطاتی دارد که بر کل جهان تأثیر می‌گذارد. ما عمیقاً به تیم‌های خود افتخار کرده و از فاکتوری مهم الهام می‌گیریم.»

 

«چه کسانی در هیئت‌مدیره حضور خواهند داشت». این یک پرسش کلیدی دیگر است.

هیئت‌مدیره به رهبری برت تیلور، مدیر‎عامل شرکت سیلز‎فورس، رویکردی سمی را جهت جلوگیری از تصرف خصمانه‌ی احتمالی ماسک اتخاذ کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که ماسک از توافق خود برای پیوستن به هیئت‌مدیره صرف‌نظر نمود.

ماسک این شانس را دارد که لیست نامزدهای احتمالی خویش را برای این سفر طولانی داشته باشد. او و دورسی اخیراً رویکرد دوستانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند. آیا او می‌تواند با همکار خود، بنیان‌گذار میلیاردر فناوری، در انتخاب اهالی هیئت‌مدیره نقشی داشته باشد؟

 

«میزان کنترل ماسک چقدر خواهد بود؟»

توئیتر اعلام کرد که این شرکت به طور کامل از سوی ماسک خریداری خواهد شد. اما این عبارت، دانشی در مورد میزان کنترل این مگامیلیاردر در اختیار قرار نمی‌دهد.

ماسک در حال‌حاضر مدیر‎عامل تسلا است؛ که ارزش بازار آن ۱ تریلیون دلار است. او همچنین اسپیس‌ایکس را در اختیار دارد که در بازار خصوصی ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد. او همچنین استارت‌آپ‌های Neuralink و The Boring Company را در اختیار دارد.

آیا او رویکرد جف بروس در واشنگتن‌پست را اتخاذ کرده و به تیمی مستقل اجازه خواهد داد عملیات را اجرایی کند؟ یا خود به تنهایی مالکیت عملی کار را عهده‌دار خواهد شد؟ پاسخ تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه انتظاری باید از تعدیل محتوا داشت و اینکه آیا بسیاری افراد طردشده از سایت مجدداً بازگشت خواهند داشت یا خیر.

 

«توئیتر چگونه خواهد بود؟»

ماسک سعی کرده نظرات خود را در مورد ویژگی‌های توئیتر جمع‌آوری کرده و از بیش از ۸۳ میلیون دنبال‌کننده‌اش خواسته در مورد اینکه آیا خواهان تغییراتی خاصی نظیر «دکمه ویرایش» هستند یا خیر، اظهار‌نظر کنند. اما آیا او براساس خواسته‌های فالوورهای خود تصمیم خواهد گرفت؟

ماسک در توئیتی گفته است: «آزادی بیان، بستر یک دموکراسی کار‎آمد است و توئیتر میدان دیجیتال شهر است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشر به بحث گذاشته می‌شود. هدفم این است که توئیتر را با با ویژگی‌های جدید بهبود بخشیده، و الگوریتم‌ها را متن‌باز کنم. می‌خواهم با احراز هویت افراد، هرزنامه‌ها را شکست بدهم. توئیتر پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد. و من مشتاقانه در انتظار همکاری با این شرکت و جامعه‌ی کاربران آن هستم.»

منظور ماسک از آزادی بیان چیست؟ او روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «امیدوارم منتقدانم در توئیتر باقی بمانند... چون آزادی بیان یعنی همین.»

اما آیا او اجازه می‌دهد که همه بمانند؟ تعدیل محتوا برای جلوگیری از تبدیل‌شدن یک شبکه‌ای اجتماعی به هرز‎نامه اهمیت زیادی دارد. آزادی بیان برای یک شرکت خصوصی لزوماً به آن معنایی نیست که در ابتدای کار لفظش می‌آید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، سال گذشته به سبب نقض قوانین از توئیتر اخراج شد... اقدامی که به خشم ترامپ و بسیاری از سیاست‌مداران محافظه‌کار انجامید. ماسک اعلام کرده است از آنچه در مورد سیاست‌های سانسور این شرکت متوجه شده، خوشش نمی‌آید. پس آیا ترامپ باز‎خواهد گشت؟ و در نتیجه آن کاربرانی توئیتر را ترک خواهند کرد؟ آیا متن‌باز کردن الگوریتم به ما کمک خواهد کرد بفهمیم کی می‌آید و کی می‌رود و چرا؟

ترامپ روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت که حتی اگر ماسک ممنوعیت سابق او را بردارد هم به توئیتر باز‎نخواهد گشت. او گفت که در عوض «در عرض یک هفته» شبکه خودش یعنی «حقیقت اجتماعی» را رو‎نمایی خواهد کرد.

ترامپ گفت: «وقتی در کاخ سفید بودم خدمات زیادی برای توئیتر انجام دادیم و من از برخورد این شبکه اجتماعی با خود ناامید شدم و دیگر به آن باز‎نخواهم گشت.»

 

«برای نیروی کار چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

با خصوصی‌سازی شرکت، ایلان ماسک باید ساختار کاملاً تازه‌ای را برای دستمزد کارمندان پیدا کند. کمک‌های مالی موجود و پاداش‌های سهم دیگر معنایی نخواهند داشت.

ماسک چه کسانی را نگه می‌دارد؟ چنان‌چه او شیوه‌های تعدیل محتوا را حذف کند، ناگهان حضورِ بسیاری از کارمندان، بی‌منطق خواهد شد. آیا ارتش ماسک به نیروی کار توئیتر تبدیل خواهند شد؟ سرمایه‌گذاران تسلا چطور؟

چنان‌چه روی تسلا شرط بسته‌اید، یحتمل روی ماسک نیز شرط‌بندی کرده‌اید که به جادوی خود ادامه دهد. آیا این طریق جدید سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌دارانِ بزرگ خواهد بود؟ سهام تسلا روز دوشنبه اندکی کاهش داشت و از زمان پیشنهاد ماسک در ۱۴ آوریل نیز کاهش ۲.۳ درصدی را تجربه کرد. اما میزان سقوط نزدک بیشتر بوده است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : سی‌ان‌بی‌سی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!