جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۸۹۱۴
رپورتاژ آگهی، فردای درگیری مرزی

شرق سانسور کرد/کیهان: کار طالبان نبود!/جوان:‌ بزرگ‌نمایی بود!

شرق سانسور کرد/کیهان: کار طالبان نبود!/جوان:‌ بزرگ‌نمایی بود!
نحوه پوشش خبر حمله طالبان به کشاورزان و درگیری با مرزبانان ایرانی در روزنامه‌های شاخص اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در نوع خود جالب توجه و البته شگفت‌انگیز بود.

روزنامه «کیهان» به مدیر مسوولی حسین شریعتمداری در شماره روز پنج‌شنبه هیچ جایی در صفحه نخست خود به خبر حمله شبه نظامیان طالب به کشاورزان ایرانی و تبادل آتش میان آنان و مرزبانان کشورمان اختصاص نداد اما در عین حال در اقدامی شگفت‌انگیز، یک صفحه کامل را به گزارشی از وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان اختصاص داد که در آن با یادآوری فقر گسترده مردم و دسترسی نداشتن حکومت طالبان به منابع ارزی افغانستان، تلاش می‌کند به خواننده اینگوه القا کند که در صورت باز نشدن قفل کمک و تعامل جهانی با این گروه، خطر بالقوه تقویت داعش در افغانستان بسیار نزدیک است. 

 

در گزارش کیهان که «خطر فروپاشی اقتصادی و احیای داعش چالش این روزهای گروه طالبان» را بر پیشانی خود دارد نوشته شده : «...افغانستان این روزها به گفته کارشناسان و سازمان ملل با خطر فروپاشی کامل اقتصادی رو‌به‌رو است. طالبان برای افزایش ارزش پول ملی، کاهش تورم، تامین بودجه ادارات دولتی، مبارزه با کرونا‌، مبارزه با قحطی‌، مبارزه با گرسنگی، تامین کالاهای عمومی و همزمان مقابله با چالش‌های نظامی و امنیتی‌، نیازمند منابع گسترده مالی است.» کیهان در ادامه به زیر خط فقر بودن ۹۷ درصد مردم افغانستان و گزارش‌های فروش دختران به خاطر تنگدستی اشاره کرده و می‌نویسد: «...بحران اقتصادی و ناتوانی طالبان در مدیریت بحران بهترین فرصت برای گروه‌های تروریستی مثل داعش برای سربازگیری و جذب نیرو است. جغرافیای افغانستان همراه با یک دولت ورشکسته طی سال‌های اخیر کاملاً این شرایط را برای گروه‌های تروریستی مثل داعش و القاعده فراهم کرده است. طالبان تعهد داده است که خاک افغانستان پایگاه هیچ گروه تروریستی نشود. این گروه مجبور است برای شناسایی از سوی جامعه جهانی با داعش و القاعده مبارزه کند. اما دولت نوپای طالبان اولاً توان و منابع این کار را ندارد ثانیاً بسیاری از نیروهای میدانی داعش و القاعده طی سال‌های اخیر جذب طالبان شده‌اند و در صورت اعلام جنگ طالبان با داعش یا القاعده در افغانستان ممکن است شکاف داخلی در طالبان تشدید شده و جناح‌های ناراضی از طالبان جدا شده و با پیوستن به القاعده و همچنین شاخه «خوراسان» داعش، زمینه تقویت تروریسم در افغانستان بیش از پیش فراهم شود.»

 

جزییات درگیری مرزی نیروهای ایران با طالبان + فیلم

 

اطلاع‌رسانی شگفت انگیز جهت‌دار «کیهان» در هم‌دلی با طالبان به اینجا ختم نشد. این روزنامه در صفحه ۱۱ خود در خبری با تیتر «مقابله نیروهای مرزبانی ایران با اشرار مسلح در منطقه هیرمند» به کل، منکر دست داشتن طالبان در تیراندازی به کشاورزان و درگیری با مرزبانان ایرانی شد و نوشت:‌ «این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند. با توجه به تجاری ‌بودن مرز این منطقه و با توجه به نیازهای ضروری مردم افغانستان برای تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی خود به‌خصوص در فصل سرما، ضروری است مسئولان طالبان، بلافاصله با عوامل این تجاوز مرزی برخورد کنند.» این در حالی است که مقامات رسمی طالبان، درگیری نیروهای زیر فرمان خود با مرزبانان ایران را تایید کرده‌اند و روشن نیست کیهان چرا در پی لاپوشانی نقش طالبان در رخدادی است که خود این گروه آن را تایید کرده است.

 

جوان: بزرگ‌نمایی رسانه‌ای بود

 

روزنامه «جوان» نیز مانند «کیهان» خبر تیراندازی به کشاورزان و درگیری با مرزبانان ایرانی از سوی طالبان را آنقدر مهم ندانست که در صفحه اول خود آن را پوشش دهد. این روزنامه در صفحه داخلی در حد خبری کوتاه به این خبر پرداخته و جهت‌گیری شبیه به کیهان دارد. از جمله نوشته:‌ «...گفته شده این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.» این روزنامه البته به خبر کیهان یک جمله جالب نیز افزوده: «...برخی خبرگزاری‌ها با بزرگنمایی، مدعی درگیری مرزی میان نیرو‌های طالبان و مرزبانان ایرانی در ولایت مرزی نیمروز شده بودند.» 

 

شرق سانسور کرد!

 

آنچه روز چهارشنبه در سیستان و بلوچستان و در نقطه صفر مرزی رخ داد، برای روزنامه «شرق» حتا به اندازه یک خبر کوتاه چند خطی در صفحات داخلی نیز دارای اهمیت نبود. خودتان را خسته نکنید؛ با زیر و رو کردن ۱۲ صفحه این روزنامه، به هیچ اشاره‌ای به تیراندازی به سوی کشاورزان و درگیری میان مرزبانان ایرانی و شبه‌نظامیان طالب بر نخواهید خورد....

 

 

بازتاب درگیری ایران و طالبان در رسانه‌های خارجی

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!