جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۶۲۶۳۰

معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم

معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم
محمود کریمی بیرانوند,‌ معاون اشتغال وزارت کار تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌‌ میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترویج فرهنگ کار و مهارت‌آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور دانست و گفت: سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار تا شهریور ماه امسال راه‌اندازی می‌شود.

 

مطابق آمار زمستان 1401سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران37.2درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل0.9 درصد کاهش داشته است.

در زمستان 1401 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.4 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8درصد افزایش داشته است.

فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.

بیکاری یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یک‌سو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص می‌کند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همین‌رو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولت‌هاست.

محمود کریمی بیرانوند,‌معاون اشتغال وزارت کار در نشست تخصصی کنگره ملّی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اظهار کرد: این همایش ملّی با هدف تصویرسازی بازارکار دانش‌آموختگان در قالب زیست‌بوم ملّی اشتغال و تحلیل نقش دانش‌آموختگان در برنامه‌ ایجاد یک میلیون شغل در سال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مفهوم زیست‌بوم، مسأله اشتغال را یک فرآیند و موجود زنده دانست و افزود: همه متغیر‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تأثیر مستقیمی بر مسأله زیست‌بوم ملّی اشتغال کشور دارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مسیر‌های مهم یافتن راه‌حل مسأله بیکاری دانش‌آموختگان در کشور رسیدن به یک اجماع در سطح سیاست‌گذاری ملّی است.

وی گام اول را شناخت دقیق و عمیق مسأله بیکاری دانش‌آموختگان عنوان و اضافه کرد: خلأ مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان یکی چالش‌های اساسی مسأله بیکاری این قشر است.

کریمی‌بیرانوند تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌‌ میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله است.

وی فعال کار کردن را یک فضلیت انسانی دانست و افزود: فرهنگ کار با هدف ایجاد انگیزه و با محوریت کارگروه اشتغال استان‌ها و مشارکت دانشگاه‌ها و نهادهای غیردولتی در سراسر کشور باید ترویج شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال تأکید کرد: موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف و حل کرد.

کریمی‌بیرانوند از راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار تا شهریور‌ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: باید حل مسأله اشتغال دانش‌آموختگان را به یک یا دو مشوق مثلاً معافیت بیمه‌ای  یا مالیاتی تنزل داد.

 

 

منبع خبر : تسنیم
منبع: تسنیم
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!