سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۰۴

جواد مرندی، میلیونر ایرانی به پولشویی در انگلیس متهم شد

جواد مرندی، میلیونر ایرانی به پولشویی در انگلیس متهم شد
جواد مرندی، میلیونری که بصورت گسترده‌ای در امور خیریه و کمک به حزب محافظه‌کار انگلیس فعال بوده، متهم به دست داشتن در یکی از بزرگترین پرونده‌های پولشویی این کشور شده است. این تاجر که هم‌زمان صاحب‌ امتیاز «مک دونالد»، بزرگترین شرکت فست فود زنجیره‌ای جهان در آذربایجان است، متهم شده که ده‌ها میلیون دلار «پول کثیف» شرکت‌های متعلق به اولیگارشهای آذربایجانی به حساب او واریز شده است.

به گزارش «فراز» به نقل از رادیو اروپای آزاد، روزنامه ایونینگ استاندارد بریتانیا گزارش داد که پرونده او از سال ۲۰۲۱ در جریان بوده، اما این تاجر سرشناس که متولد ایران و بزرگ‌شده بریتانیا است، از دادگاه خواسته بود که نامش در این پرونده علنی نشود؛ چرا که این موضوع به تجارت و شهرت او لطمه «جبران‌ناپذیر» وارد می‌کند.

اکنون دادگاه به این خاطر که او «فرد تاثیرگذاری» بوده، تصمیم گرفته است نامش در پرونده پولشویی علنی شود.

این تاجر که هم‌زمان صاحب‌ امتیاز «مک دونالد»، بزرگترین شرکت فست فود زنجیره‌ای جهان در آذربایجان است، متهم شده که ده‌ها میلیون دلار «پول کثیف» شرکت‌های متعلق به اولیگارشهای آذربایجانی به حساب او واریز شده است.

پرونده معروف به «پولشویی دولت آذربایجان» در سال ۲۰۱۷ در مرکز دقت و تحقیقات نهادهای جنایی بریتانیا قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها این پرونده مربوط به خروج ۲.۹ میلیارد دلار پول از جمهوری آذربایجان و از طریق اولیگارش‌ها در راستای پولشویی و دادن رشوه به مقامات اروپایی بوده است.

مرندی که مالک چندین شرکت بزرگ و مطرح مد لباس و اثاثیه لولس منزل در بریتانیا است، طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ بیش از ۶۳۰ هزار پوند برای کارزارهای تبلیغاتی حزب محافظه‌کار کمک مالی کرده و در امور خیره نیز فعال بوده است.

دادگاه لندن می‌گوید یک شرکت در جمهوری آذربایجان که متهم به پولشویی است، ۴۹ میلیون دلار مستقیما به حساب شخصی او و ۱۰۷ میلیون دلار به حساب یکی از شرکت‌هایش پول واریز کرده است.

خود مرندی مدعی است که هیچ کار غیرقانونی و اشتباهی مرتکب نشده است.

 
 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!