پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۲۴۵۶

امیرعبداللهیان: بورل برای اولین‌بار از گزارش اخیر آژانس راضی بود

امیرعبداللهیان: بورل برای اولین‌بار از گزارش اخیر آژانس راضی بود
وزیر امور خارجه ایران گفت: دو روز پیش که با آقای بورل گفت‌وگو داشتم وی شاید بعد از مدت‌ها و برای اولین بار براساس گزارشاتی که اتحادیه اروپا از آژانس دریافت کرده بود ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت روند، روند بسیار خوبی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره روند گفتگوها و همکاری های ایران و آژانس و بحث نصب مجدد دوربین‌ها گفت: اولا اتفاق خوبی به وقوع پیوسته و آن این است که ما همیشه از رافائل گروسی انتقاد می‌کردیم که به جای رفتار سیاسی، تکنیکال و فنی در موضوع آژانس با ایران وارد تعامل شود حتی من در دیدار اخیری که با آقای گروسی داشتم به این موضوع تاکید کردم.

به گزارش فراز، بخش هایی از اظهارات امیرعبداللهیان را در ادامه می خوانید:

 

 

  • آقای رئیسی خیلی روشن و شفاف عنوان کردند که ما نسبت به اینکه با آژانس همکاری کنیم جدی هستیم. انتظار ما این است که آژانس هم رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد. هر اندازه که آژانس از رویکرد سیاسی فاصله می‌گیرد و به سمت همکاری فنی می‌آید مسیر برای توافقات ما بیشتر باز می‌شود.
  • ما واقعا به دنبال این هستیم که ضمن پایبندی‌مان به قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی هر آنچه را که می‌توانیم در چارچوب تعامل و همکاری سازنده و متقابل آژانس و ایران بتوانیم در مسیر فنی، ابهامات و اتهامات بی‌اساس آژانس را از مسیر همکاری‌های دو کشور کنار بزنیم و هم اینکه صفحه جدیدی از همکاری میان دو طرف گشوده شود.
  • ما در آستانه نشست آژانس هستیم و خیلی شفاف به آقای گروسی گفتیم که برای ما قابل درک است که اگر برخی طرف‌های خارجی مداخله نکنند ایران و آژانس می‌توانند همکاری خوب و اطمینان‌بخشی را رقم بزنند.
  • بگذاریم من ارزیابی خودم را نگویم. دو روز پیش که با آقای بورل گفت‌وگو داشتم وی شاید بعد از مدت‌ها و برای اولین بار براساس گزارشاتی که اتحادیه اروپا از آژانس دریافت کرده بود ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت روند، روند بسیار خوبی است.
  • البته این ابراز رضایت طرفینی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که ما رضایت آژانس را جلب کرده‌ایم اما آژانس در مسیر اتهاماتش باقی مانده است. آژانس هم واقعا هم گام‌های خوبی برداشت.
  • مجددا تاکید می‌کنم از آنجایی که رویکرد آژانس فنی است به اعتقاد من در مسیر فنی پیشرفت‌های خوبی حاصل می‌شود و طرفین ابراز رضایت می‌کنند. البته تبادل هیات‌ها بدون اینکه رسانه‌ای و هیاهو شود میان ایران و آژانس جریان دارد.
  • نوع گزارش و رفتار آژانس اگر به جمع‌بندی مثبت مانند الان منجر شود آثار مثبت خود را در گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها به دنبال دارد.
  • ما همچنان از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم و ‌پیام‌هایی را به آمریکایی‌ها می‌دهیم. ما در مسیر دیپلماسی یکی از کار ویژه‌هایمان در وزارت امور خارجه تلاش برای لغو تحریم‌ها است به موازات اینکه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، دولت طراحی بزرگی دارد و اقدامات خود را انجام داده است.
  • دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.
  • البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم.
  • دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.
  • امیدواریم که در چارچوب نگاه دولت آیت‌الله رئیسی برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه با کشور دوست و برادر مصر هم که در سیاست خارجی برای رابطه با این کشور اولویت قائل هستیم شاهد ایجاد گشایش و برداشته شدن گام‌های جدید و متقابل باشیم.
  • وزارت خارجه عربستان سعودی سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد. ما هم به زودی سفیر جدید خود [در ریاض] را به دولت عربستان معرفی خواهیم کرد. همکارانم چند هفته‌ای هست که در تلاشند سفارتخانه و سرکنسولگری‌مان آماده بازگشایی شود. به من گفته‌اند که طی روزهای آینده کارشان نهایی می‌شود و طبعاً وقتی آماده شود، سفارت بازگشایی خواهد شد.

 

منبع خبر : ایرنا
منبع: ایرنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!