پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۶۱۹۸۲

عضو کمیسیون صنایع مطرح کرد؛ تلاش فاطمی امین برای ابقا با اختصاص خودرو به نمایندگان

عضو کمیسیون صنایع مطرح کرد؛ تلاش فاطمی امین برای ابقا با اختصاص خودرو به نمایندگان
استیضاح وزیر صمت در اواخر سال گذشته مطرح شد، اتفاقی که این روزها با حواشی روبرو شد و تعدادی از نمایندگان مجلس ادعا کردند که اختصاص حواله خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس از سوی وزارت صمت مانع استیضاح او شده است.

به گزارش فراز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت در اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ هم به منظور پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و نتوانست نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص «علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن» قانع کند و بدین ترتیب نخستین کارت زرد نمایندگان مجلس یازدهم به دولت سیزدهم نصیب وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

وی برای بار دوم نیز در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ در صحن مجلس حاضر شد و این بار نیز با کارت زردی دیگر جلسه نظارتی مجلس را ترک کرد. فاطمی امین دومین کارت زرد خود را به دنبال ناکامی در اقناع نمایندگان درباره «علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس» دریافت کرد.

 

استیضاح وزیر صمت یک مطالبه عمومی است

 

درحالی که بحث‌هایی درباره استیضاح وزیر صمت مطرح بود، اما این اتفاق رخ نداد و تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که اختصاص حواله خودرو به تعدادی از موافقان استیضاح نمایندگان مجلس مانع موفقیت استیضاح وزیر شده است.

احمد رسولی نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: در دوره قبل که موضوع استیضاح وزیر صمت مطرح شد، طبق برآوردهایی که داشتیم تا شب آخر تعداد موافقان استیضاح ۶۰ به ۴۰ بود و تنها ۴۰ درصد از نمایندگان مجلس مخالف استیضاح وزیر صمت بودند.

وی افزود: در روزی که قرار بود وزیر استیضاح شود، اسناد زیادی با خود به همراه آورده بودم و دفاع ما با سند و مدرک بود اما دفاع وزیر شعاری با آمارهای ساختگی بود. در آن روز اگر یک نماینده مجلس بی‌طرف هم بود و صحبت‌های موافقان استیضاح را می‌شنید کاملا با استیضاح وزیر موافقت می‌کرد. در آن روز قبل از شروع سخنرانی من یکباره اعلام شد که رای‌ها به استیضاح وزیر برگشته است و در همان روز مباحثی مطرح شد که شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه در ساختمان وزارت صمت حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان مجلس داده شده است.

رسولی نژاد بیان کرد: بعد از این اتفاق تعداد موافقان استیضاح ۸۵ و مخالفان ۱۸۵ نفر شد، که در تاریخ مجلس این اتفاق در آرای استیضاح رخ نداده بود، اگر استیضاح وزیری مطرح می‌شد یا وزیر برکنار می‌‎شد یا با اختلاف کمی برکنار نمی‌شد نه با ۱۰۰ نفر اختلاف. همیشه این سوال برای من بود که ما موافقین استیضاح با دست پر وارد مجلس شدیم، چرا این اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من آن روز را روز سیاه در تاریخ مجلس می‌دانم. البته امیدواری زیادی به جلسه بعدی استیضاح دارم و این بار ما دست رو می‌کنیم. این هشدار را به مسئولان می‌دهم که توقع نداشته باشند در دفاع از مردمی که بی کیفیت‌ترین خودروها را سوار می‌شوند، با ملاحظه صحبت کنیم.

 

رئیس جمهور وزیر صمت را برکنار کند 

 

وی با اشاره به اینکه وزیر صمت فقط مربوط به خودرو نیست،‌ گفت: در لوازم خانگی نیز صدای مردم در آمده است. استیضاح وزیر صمت یک مطالبه عمومی است. استیضاح در این دوره برخلاف جلسه قبل که ۴ صفحه داشت،  ۲۹ صفحه در ۴ محور دارد. 

رسولی نژاد عنوان کرد: هنوز دیر نشده وزیر صمت ظرف امروز و فردا استعفا دهد یا رئیس جمهور محترم او را عزل کند. عزل یک وزیر ناکارآمد نه تنها لطمه‌ای به دولت نمی‌زند بلکه سبب تقویت آن می‌شود.

 

استیضاح وزرا بین دولت و مجلس به یک تابو تبدیل شده است

 

به گزارش فراز، احمد علیرضابیگی نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلسی است که موضوع اختصاص حواله خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس برای مخالفت با استیضاح را مطرح کرده است.

علیرضابیگی مدعی شده که بنا ندارد از امتیازاتی که داده شده است صحبت کند، اما خوب است هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند، چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.

وی با طرح این ادعا که این خودروها در استیضاح گذشته داده شده است، ادامه داد: تکلیف آن ۷۰ خودرو شاسی‌بلندی که در اختیار مجلس قرار گرفت و ارتباطش با منتفی شدن استیضاح باید مشخص شود، انتظار این است که هیات رئیسه در این خصوص ورود پیدا کند و موضوع ۷۰ دستگاه را به صورت نقد مشخص کنند که چه بوده است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد خودروهایی که عنوان شد، اسناد و مدارکی برای اثبات دارید، گفت: یک نماینده مجلس دارد این را به شما عنوان می‌کند که ۷۰ خوردو شاسی بلند به نمایندگان و تعدادی از کارکنان مجلس تحویل داده شده است. بیایند مشخص کنند که مبنایش چه بوده است. عاشق چشم و ابروی چه کسی بودند؟ به چه کسانی داده شده است؟

 

منبع خبر : ایسکانیوز
منبع: ایسکانیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!