جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۱۹۲۶

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: وزارت صمت بازار را به انحصار مطلق کشاند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: وزارت صمت بازار را به انحصار مطلق کشاند
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: متاسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.

مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تا چه میزان مافیا و لابی خودروی چینی در ایران می‌تواند برای واردات خودرو کارکرد به کشور مانع تراشی کند؟ گفت: به شدت این لابی تاثیرگذار است چراکه بازیگران صنعت خودرو می‌دانند که مسئولان اجرایی در این موضوع اشراف و آگاهی ندارند از این رو از عدم آگاهی آنها بیشترین استفاده را به نفع خود می‌برند.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی اطلاعی از هزینه تمام شده تولید خودرو در چین ندارند، افزود: دولت و وزارت صمت با ناآگاهی بازار را به سمت انحصار مطلق کشاند وقتی آگاهی نباشد امکان اینکه ندانیم چه بر ما می‌گذرد تقویت می‌شود. متاسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.

دادفر آشفتگی بازار خودرو را تاحدودی به تورم موجود در کشور نسبت داد و افزود: عدد تاثیر تورم به قیمت خودرو مشخص است و هرگز با این اعداد موجود در بازار نمی‌رسیم؛ مگان سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بود چرا امسال باید یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان بفروش برسد؟ ایا تورم موجود می‌تواند تا این میزان در افزایش قیمت‌ها نقش ایفا کند؟‌ بدون تردید پاسخ منفی است و این موضوع به ناکارآمدی و کارنابلدی مسئولان برمی‌گردد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ به نظر می‌رسد خودرو دسته دوم وارد کشور نشود چراکه این موضوع باهدف عدم استیضاح وزیر صمت طرح شده است. هم اکنون رسانه‌ها کشور مرعوب تبلیغات یک وزارتخانه شده‌اند؛ از سوی دیگر باتوجه به منافع اشخاص و افراد خاص قرار نیست که خودرو صفر کیلومتر و کارکرده وارد کشور شود.

وی با تاکید بر افزایش تولید خودرو داخلی و چینی، گفت: بازار با عرضه انبوه به شرایط تعادل می‌رسد چرا با عرضه انبوه دیگر خودرو ۳۰۰ میلیون تومانی بالای یک میلیارد تومان بفروش نمی‌رسد.

دادفر با طرح این پرسش که در کجای قانون آمده است که واردات خودرو کارکرده ممنوع است؟ گفت: در بودجه ۱۴۰۲ خودرو سواری کارکرده را از منابع درآمدی دولت حذف کردند اگر وزارت صمت بخواهد ثبت سفارش را برای افراد، بدون انتقال ارز باز کند اتفاقی رخ می‌دهد؟ بدون تردید مردم با این اقدام موافق خواهند بود.

وی با بیان اینکه حل بحران خودرو امکان عبور از سایر بحران‌ها را برای دولت مردان فراهم می‌کند،گفت: اگر دولت بتواند خودرو لوکس با قیمت واقعی را به دست مصرف کنندگان برساند می‌تواند سایر مسائل را نیز حل و فصل کند. اما دولت روحانی نتوانست و دولت فعلی نیز از نتوانستن هم گذر کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: هر روز شاهد از دست دادن سرمایه‌های خود هستیم و خرید خودرو با درآمد ماهیانه برای مردم به معجزه تبدیل شده است.

وی در پایان بیان کرد: من بعید می‌دانم که فاطمی امین این بار از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، اما بحران خوردو با او و بدون او حل نمی‌شود. فاطمی امین فرصت خروج نقش دولت از صنعت خودروسازی را داشت اما آن را عملیاتی نکرد. همچنین توجه بیش از اندازه وی به توان تولید داخلی و دل سپردن به اطلاعات غلط در بحث واردات خودرو باعث شد او نتواند به موقع بازار را تنظیم کند. اما در این یک پرسش اصلی مطرح است که اگر نمایندگان مجلس بحث واردات خودرو را باجدیت دنبال می‌کنند چرا اسفند ۱۴۰۰ که شرایط‌ش وجود داشت ایستادگی نکردند و چرا این زمان می‌خواهند پافشاری کنند؟

 

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!