چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۱۶۵۵

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی: اگر تورم همچنان افزایشی باشد، در سه سال به ابرتورم می‌رسیم

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی: اگر تورم همچنان افزایشی باشد، در سه سال به ابرتورم می‌رسیم
مولوی: ما در رده ۱۵۹ جهان در بحث آزادی اقتصادی قرار داریم. یکی از مشکلات دقیقا همین رتبه ماست که ما را جز بسته‌ترین اقتصاد‌های جهان تعریف کرده است. این رتبه به لحاظ میزان مالکیت، رشد اقتشصادی، کاهش نقدینگی، سرمایه گذاری و... تعیین می‌شود. اکنون بعد از لیبی و سودان و زیمباوه و ونزوئلا قرار داریم. کشور‌هایی که بالای رتبه صد قرار می‌گیرند جز ذی نفعانه‌ترین اقتصاد‌ها هستند که پایداری اقتصادی و رشد اقتصادی پایینی دارند.

پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددان ایران به «انتخاب» گفت: اگر واقع بینانه بخواهیم فکر کنیم، ما تا نقطه ای که ریال کاملا حذف شود، فاصله داریم، امری که خیلی از کشور‌ها در آمریکا مرکزی آن را انجام دادند.

وی افزود: اگر تورم در ایران حدود ۵۰ درصد باشد و آمریکا هم تورم اش ۵ درصد باشد، در سال ۱۴۰۲ متوسط رشد دلار ۴۵ درصد خواهد بود درحالیکه متوسط ارزش ریال در میانگین ۱۴۰۱ حدود ۳۵ هزار تومان بوده است. در واقع، در سال ۱۴۰۲ نزدیک ۴۵ درصد افزایش رشد دلار و ریزش ریال خواهیم داشت. کاهش ارزش ریال در طولانی مدت بدون تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی و رشد اقتصادی، همچنان تداوم خواهد شد، منتهی سرعت آن فرق می‌کند.

مولوی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم و به اعداد بالاتر برسد، در سه سال، آن چیزی که تحت عنوان تورم صد درصد است در چرخه اقتصاد ایران می دانیم، اتفاق می‌افتد. از سال ۹۶ اقتصاددانان ابر تورم را پیش بینی کرده اند؛ ما آرام و گا‌ها تند به سمت آن می‌رویم.

وی ادامه داد: متوسط رشد نقدینگی ۳۵ درصد با رشد اقتصادی ۲ درصد فاجعه بار خواهد بود. رشد اقتصاد ۷ درصد با نقدینگی زیر بیست درصد با رفع تحریم‌ها مشکل را حل می‌کند.

مولوی خاطرنشان کرد: اکنون در خیلی از کالا‌ها دلار جانشین شده است. همانطور که رئیس بانک مرکزی دلار را در بازار واقعی نمی‌داند، بازار هم نرخ ایشان را واقعی نمی‌داند. وقتی رئیس بانک مرکزی نمی‌خواهد این مسئله را متوجه شود نرخ تعیین می‌کند، اما با این نرخ کالا دست مردم می‌دهند؟ در تمام وسایلی که می‌خرید، از وسایل خانگی و خودرو و گوشی، بازار‌ها دلاری شده است و بدون کنترل تورم، فیتیله آن پایین نمی‌آید.

وی در ادامه درمورد اصلاحات اقتصادی گفت:  آن چیزیکه ما را نجات می‌دهد بازگشت به سمت عقلانیت است. تحریم نه تنها نعمت نیست بلکه با تحریم، هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. هر کاری که بخواهید با این اقتصاد انجام دهید باید آن را به یک بازی برد-برد با کشور‌ها تعریف کنید و مسائل کلان بین المللی را حل کنید. با این وجود به سمت رشد اقتصادی نخواهیم رفت.

مولوی تاکید کرد: با پشت کردن به علم اقتصاد هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. ما باید به سمت یک اقتصاد آزاد حرکت کنیم، اما در رده ۱۵۹ جهان در بحث آزادی اقتصادی قرار داریم. یکی از مشکلات دقیقا همین رتبه ماست که ما را جز بسته‌ترین اقتصاد‌های جهان تعریف کرده است. این رتبه به لحاظ میزان مالکیت، رشد اقتشصادی، کاهش نقدینگی، سرمایه گذاری و... تعیین می‌شود. اکنون بعد از لیبی و سودان و زیمباوه و ونزوئلا قرار داریم. کشور‌هایی که بالای رتبه صد قرار می‌گیرند جز ذی نفعانه‌ترین اقتصاد‌ها هستند که پایداری اقتصادی و رشد اقتصادی پایینی دارند.

 
 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!