جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۶۱۶۳۲
یک سند «خیلی محرمانه» آمریکا؛

جنگ اوکراین چگونه ممکن است به جنگ با ایران تبدیل شود؟

جنگ اوکراین چگونه ممکن است به جنگ با ایران تبدیل شود؟
اسناد اطلاعاتی «خیلی محرمانه» ایالات متحده که اخیراً فاش شده است، خطر فزاینده درگیری ایالات متحده با ایران و همچنین تلاش‌های آشکار اسرائیل را برای دخالت مستقیم ایالات متحده در عملیات‌هایی که منافع ایران در خاورمیانه را هدف قرار می‌دهند، روشن می‌کند. این اسناد حساسیت وضعیت ژئوپلیتیکی و چگونگی تشدید تنش بین روسیه و اسرائیل را در چارچوب جنگ روسیه در اوکراین آشکار می کند.

رسانه امریکایی اینترسپت نوشت: اسناد اطلاعاتی «خیلی محرمانه» ایالات متحده که اخیراً فاش شده است، خطر فزاینده درگیری ایالات متحده با ایران و همچنین تلاش‌های آشکار اسرائیل را برای دخالت مستقیم ایالات متحده در عملیات‌هایی که منافع ایران در خاورمیانه را هدف قرار می‌دهند، روشن می‌کند. این اسناد حساسیت وضعیت ژئوپلیتیکی و چگونگی تشدید تنش بین روسیه و اسرائیل را در چارچوب جنگ روسیه در اوکراین آشکار می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: مجموعه این اسناد طبقه بندی شده به صورت آنلاین در یک انجمن بازی به اشتراک گذاشته شده است. پلیس روز پنجشنبه یک عضو گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده که21 سال داشت را به ظن دست داشتن در افشای اطلاعات دستگیر کرد.

یک سند توجیهی به تاریخ 28 فوریه، در دسته بندی "خیلی محرمانه" و تهیه شده توسط آژانس اطلاعات دفاعی، جزئیات چهار سناریوی ممکن که در آن اسرائیل به اوکراین کمک نظامی ارائه کند را شرح می‌دهد. موضوعی که واشنگتن به دنبال آن بوده است، اما اسرائیل که با روسیه روابط دارد، از انجام دادن خودداری کرده است.

در یک سناریوی محتمل، در این سند آمده است: «روسیه همچنان به انتقال سلاح‌های متعارف پیشرفته ایران از طریق سوریه اجازه می‌دهد، امری که اسرائیل را بر آن می دارد تا در ازای کمک‌های نظامی به اوکراین، درخواست حمایت گسترده ایالات متحده از فعالیت‌های ضدایرانی اسرائیل را بکند.»

لازم به ذکر است که اسرائیل ایران را به انتقال تجهیزات نظامی به خاک سوریه متهم کرده است که می تواند در جنگ آینده علیه اسرائیل استفاده شود.

این سند همچنین «پیش‌زمینه» این سناریو را ارائه می‌کند، که به نظر می‌رسد به شرایط فعلی اشاره دارد که می‌تواند زمینه را برای چنین وضعیتی فراهم کند: «رهبران دستگاه دفاعی اسرائیل از افزایش ریسک‌پذیری برای مقابله با ایران، از جمله عملیات دوجانبه اسرائیل و آمریکا حمایت می‌کنند.” با افزایش تنش‌ها در منطقه، هر دو کشور در تمرین‌های نظامی برجسته شرکت کرده‌اند. ژانویه امسال، ایالات متحده و اسرائیل بزرگترین مانور نظامی مشترک خود را در تاریخ انجام دادند - مانوری که طبق گزارشات، حملات هوایی به سایت‌های هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی می‌کرد.

سناریوی محتمل دیگر، طبق این سند، این است که روسیه در اثر حمله دوره‌ای اسرائیل در سوریه "تلفاتی متحمل شود و مستقیماً هواپیماهای اسرائیلی را با کمک ایران هدف قرار می دهد.

این سند همچنین گزارش می‌دهد که اسرائیل به طور مرتب از ایالات متحده برای انجام حملاتی علیه منافع ایران در سوریه درخواست کرده است.

همین سند فهرستی از تسلیحات اسرائیلی را ردیف می‌کند که ایالات متحده به دنبال آن است به اوکراینی‌ها منتقل شود، مانند موشک‌های زمین به هوا و سیستم‌های ضد تانک ساخت اسرائیل. در این سند آمده است که چنین کمک های مرگباری ممکن است توسط اسرائیل "تحت فشار فزاینده ایالات متحده یا تضعیف روابطش با روسیه" نهایتا به اوکراین منتقل شود.

شورای امنیت ملی از اظهار نظر در مورد این سند که به طور خاص سناریوهای اسرائیل را شرح می دهد، خودداری کرد

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!