جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۱۳۳۶

ترامپ برای حضور در دادگاه وارد نیویورک شد/ حضور رسانه‌ها ممنوع

ترامپ برای حضور در دادگاه وارد نیویورک شد/ حضور رسانه‌ها ممنوع
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و چهره پیشتاز نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور که با اتهاماتی از جمله پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مواجه است، جهت حضور در یک دادگاه تاریخی وارد شهر نیویورک شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره پلیس نیویورک تدابیر امنیتی را در این شهر اتخاذ کرده و شهردار نیویورک هم از اعتراضات احتمالی "آشوبگران" در این شهر خبر داده است. پیشتر اعلام شده بود که دونالد ترامپ قرار است امروز (سه‌شنبه) در دادگاه ناحیه منهتن نیویورک در حضور دادستان پاسخگو شود و احتمال می‌رود پیش از حضورش در محضر قاضی و تفهیم اتهامش، مراحل مربوط به انگشت‌نگاری انجام شود.

دونالد ترامپ ۷۶ ساله اولین رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکاست که با اتهامات کیفری مواجه است.

اواخر روز دوشنبه یاهو نیوز گزارش داد که این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در دادگاه با ۳۴ فقره جرم برای "دستکاری سوابق تجاری" مواجه خواهد شد. این سرویس خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت که هیچکدام یک از اتهامات علیه ترامپ، جرائمی نیستند که مجازاتشان با کمتر از یک سال زندان انجام شود.

هواپیمای ترامپ که به رنگ قرمز، سفید و آبی است و نوشته‌ای به اسم خودش "TRUMP" و پرچم آمریکا بر روی آن قرار دارد، پس از ۳.۵ نیم ساعت پرواز از "پالم بیچ" در نزدیکی منزلش در فلوریدا وارد فرودگاه "لاگواردیا" در منطقه کویینز نیویورک شد.

وی که کت‌وشلواری آبی و کرواتی قرمز رنگ به تن داشت، به تنهایی از پله‌های هواپیمایش پایین آمد و به "برج ترامپ" در منهتن رفت؛ جایی که این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای مردم دست تکان داد و بدون هیچ اظهار نظری از مقابل آن‌ها رد شد.

دو منبع آگاه به این موضوع گفتند، ترامپ برای تقویت تیم حقوقی خود، «تاد بلانچ» وکیل برجسته و دادستان فدرال سابق را برای دفاع از خود استخدام کرده است.

وکلای ترامپ مخالفت خود را با هرگونه فیلمبردای، عکاسی و پوشش رادیویی ابراز کردند و طی درخواستی به دادگاه گفتند که چنین چیزی "فضای تقریبا سیرک مانندی را که در این پرونده شکل گرفته، تشدید می‌کند و از شان و منزلت دادگاه می‌کاهد."

قاضی خوان مرکان روز دوشنبه دستور داد تا پنج عکاس پیش از شروع تفهیم اتهام به مدت چند دقیقه عکسبرداری کنند.

پس از آنکه هفته گذشته اتهامات علیه دونالد ترامپ مشخص شد، "کارزار ترامپ" ۷ میلیون دلار را طی سه روز جمع‌آوری کردند و در عین حال این کارزار در اظهار نظری اعلام کرد: کشور ما سقوط کرده است اما ما می‌توانیم و خواهیم توانست آمریکا را در سال ۲۰۲۴ نجات دهیم.

یک مقام رسمی دادگاه اظهار کرد، جلسه تفهیم اتهام قرار است امروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۴:۱۵ به وقت محلی آغاز شود. سپس آلوین براگ، دادستان ناحیه‌ای منهتن نیویورک در یک کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد. دفتر ترامپ هم اعلام کرده که این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نهایت به فلوریدا بازخواهد گشت و امروز ساعت ۲۰:۱۵ به وقت محلی از منزلش در مارالاگو سخنرانی خواهد کرد.

هفته گذشته هیئت منصفه دادگاهی در منهتن به اتهام حق‌السکوتی که ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی پرداخت کرده، علیه او اعلام جرم کرد. گفته می‌شود که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این زن را تهدید کرده بود که رابطه غیراخلاقی‌اش با او را فاش نکند و در اسناد مالی، حق‌السکوتی که به او پرداخت کرده را ذیل حقوق وکیل خود نوشته تا ردی از ماهیت واقعی این تراکنش باقی نماند.

ترامپ خودش این پرونده را به عنوان "شکار موهومات" توصیف می‌کند و در عین حال حامیان ارشدش از جمله «مارجوری تیلور گرین» نماینده جمهوری‌خواه جورجیا می‌گویند که امروز برای اعتراضات به نیویورک می‌روند.

شماری از کلان رسانه‌های ایالات متحده و همچنین موسسات نظرسنجی در این کشور، با برگزاری نظرسنجی‌هایی مجزا، اعلام کرده‌اند ارزیابی‌های آنها نشان می‌دهد اکثریت شهروندان آمریکا اتهامات وارد شده به دونالد ترامپ را واقعی می‌دانند، اما بر این باورند که به جریان افتادن این پرونده ناشی از مداخلات سیاسی مخالفان رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

در هفته‌های اخیر، که موضوع رسیدگی قضایی به اتهام‌های ترامپ بیش از هر زمان دیگری داغ شد، ترامپ نیز بارها تاکید کرد کیفرخواست صادر شده علیه او اقدامی سیاسی از جانب مخالفانش به‌حساب می‌آید که قصد دارند کارزارش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را ملغی کنند و مانع راهیابی مجددش به کاخ سفید شوند.

به‌گزارش شبکه خبری «ان.بی.سی»، نزدیکان مایک پامپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ از قول او گفته‌اند وزیر خارجه سابق آمریکا باور دارد صدور کیفرخواست دادستانی منهتن علیه ترامپ می تواند زمینه به‌چالش کشیده شدن رئیس جمهوری سابق به‌دست دیگر چهره‌های جمهوری‌خواه را فراهم آورد و دلیلی محکم در اختیار آنها بگذارد تا در رقابت‌های درونی حزب متبوع‌شان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، ترامپ را به چالش بکشند.

به‌گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، وکلای ترامپ بر این باورند که چند روز آینده روزهای حیاتی و سرنوشت‌سازی برای موکل‌شان به حساب می‌آید و پافشاری ترامپ بر بیان اظهارات خارج از عرف سیاسی باعث می‌شود تا نتیجه رسیدگی به پرونده به‌نفع او تمام نشود.

به این ترتیب برخی شواهد نیز نشان می‌دهد ترامپ هشدار تیم حقوقی‌اش را پذیرفته است. به‌عنوان مثال، دو روز قبل ترامپ در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی «سوشال تروث» مقاله‌ای را به اشتراک گذاشت که تصویر آن طعنه‌ای تحریک‌آمیز به الوین برگ، دادستان پرونده، بود – مقاله‌ای که رئیس جمهوری سابق آمریکا کمی پس از به اشتراک گذاشتنش، آن را از حساب کاربری‌ خود حذف کرد.

از این‌رو برخی ناظران بر این باورند که بسیار احتمال دارد تا ترامپ نه تنها در صحن دادگاه، بلکه در سخنرانی روز سه‌شنبه خود نیز از اظهارات تحریک‌آمیز خودداری کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام ایالات متحده در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بابت ناآرامی‌های ناشی از محاکمه ترامپ نگران است یا خیر؟ گفت:«به اداره پلیس نیویورک ایمان دارم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در ادامه تاکید کرد به دستگاه قضایی و نظام حقوقی آمریکا نیز اعتماد کامل دارد.

اریک آدامز، شهردار دموکراتِ شهر نیویورک، نیز در اظهاراتی جداگانه اعلام کرد نیویورک در آستانه ورود رئیس جمهوری سابق به این شهر با هیچ مشکل یا تهدید مواجه نیست و اوضاع شهر بر روال همیشگی‌اش جریان دارد؛ هرچند آخرین اخبار نشان می‌دهد پلیس نیویورک دستکم یک نفر را نزدیکی محل برگزاری دادگاه روز سه‌شنبه بازداشت کرده است.

کارزار انتخاباتی ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود رئیس جمهوری پیشین آمریکا زمان زیادی در نیویورک نخواهد ماند و پس از پایان جلسه دادگاهِ روز سه‌شنبه، این شهر را به مقصد «مارالاگو»، محل اقامت خود در ایالت فلوریدا، ترک خواهد کرد تا در همان روز و همان مکان برای جمعیتی از حامیانش سخنرانی کند.

 
 

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!