پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۱۳۳۴

نامه ایران به رئیس شورای امنیت: حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است

نامه ایران به رئیس شورای امنیت: حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است
سفیر ایران در سازمان ملل در نامه به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است، هشدار داد: ایران اقدامات قاطعی برای حفاظت از نیروها، منافع و تاسیسات خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدام غیرقانونی توسط آمریکا یا دیگران انجام شود، اتخاذ خواهد کرد.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل در پاسخ به نامه اخیر آمریکا و ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در سوریه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس آمریکا در سوریه، حملات نظامی غیرقانونی نیروهای آمریکا علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در سوریه در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه و خسارات شدید به زیرساخت‌های سوریه شد، به شدت محکوم می‌کند. آمریکا باید مسئولیت خود را برای ارتکاب چنین جنایت فجیعی که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، منشور ملل متحد و همچنین قوانین اساسی حقوق بشردوستانه بین المللی را نقض کرده است، بپذیرد.

ایروانی گفت: آمریکا باید بپذیرد که غارت مستمر منابع سوریه، اشغال مستمر خاک سوریه و حمایت این کشور از تجزیه طلبان ریشه اصلی مقابله مردم سوریه با نیروهای نظامی آمریکایی است. آمریکا نمی تواند مسئولیت اشتباهات و جنایات خود را بر عهده دیگران بیندازد.

وی تصریح کرد: دولت سوریه به صراحت و بارها اعلام کرده است که حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور غیرقانونی است و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. دولت سوریه بارها از آمریکا خواسته است که به اشغال و حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: استناد آمریکا به حق دفاع مشروع طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد برای توجیه حملات مسلحانه خود علیه زیرساخت های غیرنظامی در سوریه چیزی جز تفسیری خودسرانه و نادرست از ماده 51 منشور سازمان ملل نیست که غیرقابل دفاع، نامعتبر و فاقد هرگونه پشتوانه حقوقی است.

وی افزود: آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین المللی خود، از جمله قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، که همه کشورهای عضو را ملزم به رعایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می کند، پایبند باشد. این به نفع صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

ایروانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه تاکید می کند. حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است و بر اساس درخواست و رضایت رسمی دولت سوریه برای کمک و حمایت در مبارزه با تروریسم است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل هشدار داد: جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌المللی محفوظ می‌دارد و اقدامات قاطعی را برای حفاظت از نیروها، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدام غیرقانونی که توسط ایالات متحده یا دیگران انجام شود، اتخاذ خواهد کرد.

 
 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!