جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۶۱۳۲۷

روایت المانیتور از تشدید جنگ در سایه تل‌آویو با تهران

درگیری اخیرا اسرائیل با ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه هفته گذشته تشدید شد. اسرائیل مظنون به انجام سه حمله هوایی به اهداف ایرانی در داخل سوریه در مدت چهار روز بود. از سوی دیگر، ارتش اسرائیل روز یکشنبه شیئی را که از سوریه از طریق مرز شمالی خود می آمد سرنگون کرد.

به گزارش «فراز»؛ در ادامه این مطلب آمده است: نشریه اسرائیلی یدیعوت آحارونت روز دوشنبه گزارش داد که پهپاد سرنگون شده در مرز شمالی اسرائیل به صورت الکترونیکی رهگیری شده است، نه توسط موشک یا هواپیمای بدون سرنشین. این پهپاد ظاهراً در واکنش به افزایش حملات هوایی که اخیراً به اسرائیل نسبت داده شده بود، از سوریه به خاک اسرائیل نفوذ کرده بود. ارتش اسرائیل اکنون در حال تجزیه و تحلیل بقایای این پهپاد است تا مشخص کند که آیا این پهپاد در ایران ساخته شده است یا خیر.

این حادثه تنها آخرین مورد از تشدید تنش ها برای اسرائیل و سوریه است. رسانه های دولتی سوریه هفت حمله اسرائیل در ماه گذشته و 9 حمله از ابتدای سال را شمارش کردند.

بر اساس گزارش‌ها در سوریه، آخرین حمله اسرائیل یک فرودگاه نظامی را هدف قرار داد که توسط حزب‌الله برای انجام آموزش در منطقه مرکزی حمص سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت. گفته می شود که پنج سوری مجروح شده اند. به گزارش خبرگزاری های دولتی سوریه و ایران، روز جمعه، حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق، یک انبار تسلیحاتی را که گزارش شده توسط ایران مورد استفاده قرار می گیرد، هدف قرار داد و دو مستشار نظامی ایرانی را کشت (شهید) کرد.

اسرائیل به طور رسمی در مورد فعالیت های خود در سوریه اظهار نظر نمی کند، اما هدف قرار دادن پایگاه حزب الله در روز یکشنبه نشان می دهد که این حمله با انفجار بمب در 13 مارس در شمال مرکزی اسرائیل که منجر به زخمی شدن یک راننده اسرائیلی شد، مرتبط بوده است. اسرائیل می گوید که مواد منفجره توسط یک شبه نظامی کار گذاشته شده بود که از لبنان به خاک این کشور نفوذ کرده و خود را به المجیدو رسانده بود. این فرد هنگام بازگشت به مرز لبنان توسط نیروهای ویژه شناسایی و کشته شد. اسرائیل از اشاره مستقیم به حزب‌الله خودداری کرد و به یک بیانیه کلی مبنی بر اینکه دخالت حزب‌الله در حال «بررسی» است، بسنده کرد.

حمله غیرمعمول از سمت لبنان و ایکه عامل آن از حصار مرزی به سهولت عبور کرده و وارد قلب اسرائیل شد، تنش‌ها را در شمال اسرائیل افزایش داده و باعث ایجاد یک سری رایزنی‌های امنیتی شده است.

اسرائیل به دنبال پاسخ دادن به این حمله بدون ایجاد درگیری گسترده با حزب الله بود. حمله مستقیم اسرائیل به این گروه در لبنان احتمالاً باعث انتقام گیری و یک رویارویی ناخواسته خواهد شد. به نظر می‌رسد تصمیم آشکار اسرائیل برای حمله به اهداف حزب‌الله و ایران در خاک سوریه به همین نتیجه ختم خواهد شد اما باعث درگیری مستقیم نمی‌شود.

پهپاد اعزامی به اسرائیل نیز ممکن است با تهدیدات ایران برای انتقام از کشتن دو مستشار تهران در سوریه مرتبط باشد. در آخر هفته، سپاه پاسداران اعلام کرد که یکی از افسران آن - میلاد حیدری - در حمله روز جمعه کشته (شهید)  شده است. روز یکشنبه، سپاه گفت که یک افسر دیگر - سروان مقداد مهقانی جعفرآبادی - در این حمله کشته (شهید) شده. به گفته خبرگزاری تسنیم، جعفرآبادی به عنوان مستشار نظامی در سوریه خدمت می کرد.

شی پرنده ای که وارد حریم هوایی اسرائیل می شود شاید به وعده انتقام تلفات اخیر مرتبط باشد. پس از انتشار خبر مربوط به جعفرآبادی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد «خون این شهدای بزرگوار هدر نخواهد رفت».

اگرچه این پهپاد رهگیری شد و خسارتی در پی نداشت، اما بعید است اسرائیل آن را نادیده بگیرد. به گفته منابع امنیتی اسرائیل، این پهپاد در بحبوحه تداوم محکم شدن جای پای ایران در سوریه، نشانه ای از افزایش اعتماد به نفس از سوی تهران است، زیرا این کشور شاهد شکاف داخلی اسرائیل بر سر اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت است. به گفته این منابع، به نظر می رسد ایران اختلافات داخلی را که بر ارتش تأثیر می گذارد، فرصتی برای به چالش کشیدن اسرائیل می بیند و همچنین ممکن است به دلیل تنش در روابط اسرائیل و آمریکا بر سر پرونده قضایی، جسورتر شود.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو این فرض را رد کرد. وی روز یکشنبه گفت: «مجادله داخلی اسرائیل به عزم، شدت یا توانایی‌های ما برای اقدام علیه دشمنان لطمه نمی‌زند و آسیبی نمی‌رساند». یوآو گالانت، وزیر دفاع نیز گفت: ما اجازه نخواهیم داد ایرانی ها و حزب الله به ما آسیب برسانند.

موضع گالانت، با این حال، نامشخص است و همچنین منبع تنش در ارتش و دیگر سازمان‌های امنیتی است که در حال حاضر به دلیل حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها در کرانه باختری و ناآرامی‌ها در اماکن مقدس اورشلیم شرقی در حالت آماده باش هستند. 

ده روز پیش، نتانیاهو اعلام کرد که گالانت را به دلیل اظهاراتش مبنی بر توقف اصلاحات قانونی اخراج می کند، اما او هنوز نامه رسمی برکناری را ارائه نکرده است که احتمالاً به دلیل نگرانی از پیامدهای احتمالی باشد. گزارش شده است که مذاکراتی در مورد عذرخواهی گالانت برای ماندن در سمت خود در جریان است.

ژنرال هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نامه ای ویژه به نیروهای خود خاطرنشان کرد که اجازه نخواهد داد هیچ تحولات سیاسی یا اجتماعی ماموریت ارتش را تضعیف کند.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!