پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۰۷۹۸

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه: توافق با عربستان در سطوح بالا در کشور به نتیجه رسیده

محمدعلی سبحانی سفیر اسبق ایران در لبنان، اردن و قطر درباره تغییر محوریت مذاکرات به سمت شورای عالی امنیت ملی گفت: این اتفاق بسیار مهمی است. شاید به دلیل اینکه دولت آن اقتدار لازم را ندارد شورای امنیت ملی چنین تصمیمی را گرفته است که در سطوح بالای کشور در رابطه با آن بحث می‌شود.

 

مذاکرات ایران و چین و عربستان در سطوح اجرایی تا حدی با روند‌های گذشته تفاوت داشت، بخصوص از این جهت که شورای عالی امنیت ملی از سوی ایران مسئول مذاکره با عربستان شده بود، امری که حاوی پیام‌هایی روشن است.

محمدعلی سبحانی سفیر اسبق ایران در لبنان، اردن و قطر درباره تغییر محوریت مذاکرات به سمت شورای عالی امنیت ملی به «انتخاب» گفت: این اتفاق بسیار مهمی است. شاید به دلیل اینکه دولت آن اقتدار لازم را ندارد شورای امنیت ملی چنین تصمیمی را گرفته است که در سطوح بالای کشور در رابطه با آن بحث می‌شود.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه با اشاره به عدم توانایی دولت در انجام مذاکرات افزود: به نظر من خود این بحث مهم‌تر از این است که بخواهیم در مورد ناکارآمدی دولت صحبت کنیم. نتیجه این مذاکرات البته مهم‌تر از این حرف هاست و مسئله پیچیده‌تر از چیزی ست که نشان داده می‌شود. به نظر من در عالی‌ترین سطوح این بحث‌ها به نتیجه می‌رسد. الان می‌بینید که آدم‌هایی مانند شریعتمداری از آن تیتر‌های تند به تیتر معتدل رسیده اند. اشکالی هم ندارد در سطوح بالا این اتفاق بیفتد و باید به اصل موضوع بپردازیم که این یک تحول جدید و تاثیرگذار در سیاست خارجی و داخلی ایران است.

سبحانی سپس درباره نتایج مذاکرات با عربستان و نقش چین اشاره کرد: به نظر من روابط ایران و عربستان برقرار خواهد شد، ولی اینکه بقیه اهداف به چه نتیجه‌ای برسد را باید منتظر باشیم تا نتیجه آن را ببینیم. ما می‌توانیم امیدوار باشیم که گام اول یعنی بهبود روابط با عربستان اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: من امیدوارم که عقلانیتی وارد کار شده باشد البته نمی‌توان از اجبار‌ها هم چشم پوشی کرد، بالاخره ما مشکلات داخلی، اقتصادی و روابط خارجی داریم؛ الان چین در روابط خارجی ایران نقش پیدا کرده است و نظراتش ممکن است برای برخی مهم باشد. چین دنبال این است که عربستان و ایران رابطه خوبی داشته باشند، چون آمادگی دارد که ششصد میلیارد دلار در ایران و پانصد میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کند و به نفع اش است که این دو کشور رابطه خوبی داشته باشند تا امنیت سرمایه گذاری اش تامین شود.

سفیر اسبق ایران در لبنان در پایان درباره تاثیر آمریکایی‌ها و تحریم‌ها در نتایج توافقات ایران و چین و عربستان گفت: در مورد عربستان نیز سرمایه گذاری چینی‌ها سریعا به نتیجه می‌رسد، اما در مورد ایران شک نکنید اگر برجام و سایر مسائل مربوطه در روابط خارجی پیگیری نشود و به نتیجه نرسد امکان اینکه چین بتواند یک کار مهم برای ما انجام دهد غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین رویکرد چینی‌ها نیز در نوع خودش جالب است؛ با اینکه دیگران سعی می‌کردند میانجی گری انجام دهند، میانجی گری چین موضوعیت پیدا کرده است به این معنا که منافع چین و ایران و عربستان در این مسئله با هم یکی شده است. به نظر من این اتفاق نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا به سعودی اجرایی شده باشد. در این بین اسراییل تنها مخالف است که سعی می‌کند مشکل ایجاد کند و یک سری تندرو‌ها که دشمنان روند مفید در کشور‌ها هستند.

 
 

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!