جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۰۷۶۴

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب: دولت رئیسی در حل مسائل اقتصادی وامانده

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز هیچ کس پول نقد نگه نمی دارد، سریع می خواهد این پول را تبدیل به ارز، طلا، خودرو یا ملک تبدیل کند. طبیعتا وقتی نقدینگی به این بازارها وارد می شود تعادل عرضه و تقاضا در آن بازارها به هم می خورد.

دولت رئیسی در حل مسائل اقتصادی وامانده/ کاهش قیمت ارز موقت است

 

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مدیریت اقتصادی دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: وقتی حرف های آقای رئیسی را گوش می کنیم، می بینیم حرارتی در صدور فرمان ها و دستوراتش است که نباید این طور یا آن طور باشد و مشکلات باید ظرف مدت کوتاهی برطرف شوند مثلا سال گذشته اعلام کرد آثار فقر مطلق باید سریع از جامعه جمع آوری شود. اتفاقا برخی تصمیماتش نیز مثل سواحل دریا مثبت بود.

 

به گزارش فراز، مهمترین بخش های این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

 

  •  نگاه آقای رئیسی به مدیریت عرصه اجرایی کشور مبتنی بر اقدامات سریع و فیزیکی برای رفع مشکلات است اما راه حل همه امور را در این شکل و قالب نمی توان دنبال کرد. به طور روشن مسائل اقتصادی پیچیدگی ها و ظرافت های دارند که باید نخست آنها را درنظر گرفت و بعد برای هر موضوع راه حل مطلوب را تعریف کرد اما دولت سیزدهم قدرت درک چنین واقعیتی را ندارد و حتی از نیروهای متخصص در این حوزه ها نیز مشورت نمی گیرد.
  • دولت در حل مسائل اقتصادی وامانده، آنچه امروز در حوزه اقتصادی اتفاق می افتد، حاصل درماندگی دولت در حل مسائل این حوزه است. در واقع زمام کار از دست دولت در رفته و مثل یک کشتی اسیر طوفان دریایی بی اختیار بر اثر امواج سهمگین بالا و پایین می رود.
  • در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی هم قیمت ارز نوسان می کرد اما اوضاع در کنترل دولت بود و اتاق فکر اقتصاد در دولت او براساس سیاست لیبرالی یا نئولیبرالی طوری فضای بازار را هدایت می کرد تا عرضه و تقاضا همدیگر را کنترل کنند چون باور دولت آقای روحانی این بود که بعد از مدتی تعادل بین عرضه و تقاضا به وجود می آید و وضع بهتر می شود اما در حال حاضر این بالا و پایین رفتن ها هیچ کدام نشان از اراده و کنترل دولت بر اوضاع نیست.
  • کسانی امروز در دولت هستند که اصلا بلد نیستند و درکی از واقعیت های عرصه اقتصادی ندارند بنابراین زمام کار از دست شان در رفته و برای کنترل اوضاع وامانده اند. شاهدیم قیمت ارز یکدفعه جهشی شد و این اتفاق فشار اجتماعی و سیاسی همچون نمایندگان مجلس و تریبون های نمازجمعه را در پی داشت بنابراین دولت دست و پایش را گم کرد و به بانک مرکزی فشار آورد تا ارز به بازار تزریق کند؛ همین باعث شد دلاری که 60 هزار تومان بالا رفت، به کمتر پنجاه هزار تومان کاهش یابد.
  •  کاهش قیمت ارز موقت است چون مگر دولت چقدر ارز دارد که به بازار تزریق کند. در بلندمدت کنترل بازار مستلزم آن است که دولت مسائل بین المللی را حل کند و از طریق فروش نفت درآمد ارزی به دست آورد. در این صورت جامعه از التهاب بیرون می آید و فضای نگرانی ها برطرف شود. امروز هیچ کس پول نقد نگه نمی دارد، سریع می خواهد این پول را تبدیل به ارز، طلا، خودرو یا ملک تبدیل کند. طبیعتا وقتی نقدینگی به این بازارها وارد می شود تعادل عرضه و تقاضا در آن بازارها به هم می خورد.

 

منبع خبر : نامه نیوز
منبع: نامه نیوز
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!