جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۰۶۹۱

مرتضی افقه، اقتصاددان: اقتصاد ایران را رهاشده می‌دانم

مرتضی افقه، اقتصاددان: اقتصاد ایران را رهاشده می‌دانم
مرتضی افقه، استاد اقتصاد گفت: من هیچ نشانه‌ای که تدبیری در اداره امور اقتصادی باشد را نمی‌بینم و تماما انفعال است، البته قابل انتظار هم بود، زیرا افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند، دیگر چه برسد به شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران که حالا مسئول آن شده اند.

افزایش نرخ ارز در ابعاد خیلی شدید و به موازات آن افزایش نقدینگی و تورم، باعث شد دولت رئیسی در مواجهه با تمام وعده‌هایی که به طرفداران خود و جامعه داده بود درگیر سوالات جدی شود که هنوز هم پاسخی به آن‌ها نداده است و گویی که اقتصاد ایران به حال خود رها شده است. اقتصادی که درگیر ساختار‌های فسادزا و بیمار است و اصلاح آن با آزادسازی قیمت‌ها و جراحی اقتصادی رئیسی نه تنها روی خوشی به ملت نشان نداد بلکه با افزایش قیمت‌ها و عدم ارائه کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور، منجر به نارضایتی و بی اعتمادی بیشتر نسبت به دولت شد.

از سوی دیگر واکنش بخصوصی نیز از سمت رئیسی نسبت به وضعیت اقتصادی شنیده نمی‌شود و گویا با اعتماد به نفس نسبت به عملکرد خود در حال ادامه مسیری هستند که زیان آن بر دوش طبقات متوسط و محروم کشور است. سیاست خارجی نیز که رئیسی معتقد بود به سفره مردم گره نخواهد خورد، حالا به حدی به سفره مردم گره خورده است که حتی خبر سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز بر روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد.

مرتضی افقه، استاد اقتصاد به  خبرنگار «انتخاب» گفت: من هیچ نشانه‌ای که تدبیری در اداره امور اقتصادی باشد را نمی‌بینم و تماما انفعال است، البته قابل انتظار هم بود، زیرا افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند، دیگر چه برسد به شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران که حالا مسئول آن شده اند.

او ادامه داد: من اقتصاد ایران را رها شده می‌دانم و دولت نیز سردرگم است که در مقابل وعده‌های خود نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد، از طرف دیگر مشکلات نتایج بسیار زیادی دارد. اینکه دولت سیاستی را پیش می‌برد اصلا نشانه‌ای از آن نیست و فقط شاهد انفعال دولت هستیم که تلاش می‌کند نتایج حوادث را کم کند.

او افزود: مشکل اقتصاد ما در کوتاه مدت به تحریم وصل است، اما اینکه تا به این حد به تحریم وابسته شده است نتیجه ساز وکار‌های ضد تولید و فاسد است. کل کسانی که از بودجه مصرف می‌کنند ساختاری ضد توسعه‌ای دارند؛ حتی اگر مشکل تحریم‌ها هم حل شود تازه ابتدای راه می‌افتیم. آنچه باید اصلاح شود دولت اصلا به آن اعتقاد ندارد، چون باید نگرش‌ها اصلاح شود و بعد از آن باید تغییر اساسی در نظام انتخاب و انتصاب ایجاد شود و ساختار بروکراسی تغییر کند. مسئله تحریم‌ها نیز اگر حل شود تاثیراتی می‌گذارد، اما کوتاه مدت است.

افقه درباره راهکار‌های دولت برای توقف روند تورم و افزایش نرخ ارز گفت: دولت هرچه توان داشته است تا الان انجام داده و بیشتر از این دیگر توان ندارد و فعالیت هایش نیز فقط در راستای تغییر رئیس بانک مرکزی بوده و کار خاصی بلد نبودند. کاهش نقدینگی نیز صورت نگرفت و ثبات قیمت‌ها هم انجام نشد. این روند ادامه می‌یابد و فقط در زمان‌هایی که خبر‌های مثبت از سیاست خارجی می‌آید مدتی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!