جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۰۳۱۷

رای دیوان بین‌المللی لاهه علیه باکو: مسیر لاچین باید بازگشایی شود

رای دیوان بین‌المللی لاهه علیه باکو: مسیر لاچین باید بازگشایی شود
دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی به نفع ارمنستان به جمهوری آذربایجان دستور داده که امکان عبور آزادانه از مسیر«لاچین» را فراهم آورد. این مسیر مهم از اواسط دسامبر گذشته توسط معترضان جمهوری آذربایجانی تحت پوشش «فعالان محیط زیست» مسدود شده است. در حکم این دادگاه به کمبود غذا، دارو و سایر تجهیزات پزشکی اشاره شده است. در بخشی از این حکم آمده است، باکو باید تمامی اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه به نفع درخواست تجدید نظر ارمنستان در ماه گذشته برای رفع انسداد این مسیر مهم رای مثبت داد.

بر اساس این گرارش، این مسیر مهم از اواسط دسامبر گذشته توسط معترضان جمهوری آذربایجانی تحت پوشش «فعالان محیط زیست» مسدود شده است. در حکم این دادگاه به کمبود غذا، دارو و سایر تجهیزات پزشکی اشاره شده است.

در بخشی از این حکم آمده است، باکو باید تمامی اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد.

دولت ارمنستان این محاصره را تلاشی برای «پاکسازی قومی» از سوی باکو توصیف کرده است.

باکو در هفته‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه روسیه و فرانسه با صدور بیانیه‌‌هایی خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی شده‌اند. روسیه بارها از باکو خواسته به مسدود بودن غیر قانونی مسیر لاچین خاتمه دهد، اما مقامات باکو تاکنون دست از اقدامات خود برنداشته‌اند.

جمهوری آذربایجان اخیرا نیز عملیات تنها خط لوله انتقال گاز از ارمنستان به بخش ارمنی نشین «قره باغ کوهستانی» را مختل کرد.به گفته تحلیلگران جمهوری آذربایجان با این رفتار و قطع گاز ارمنستان به منطقه ارمنی نشین قره باغ در هوای سرد قصد ایجاد مشکل و شرایط اضطراری را دارد. این منطقه ۱۲۰ هزار نفر جمعیت غیر نظامی دارد. جمهوری آذربایجان از زمان بسته شدن غیرقانونی مسیر راهبردی «لاچین» در دسامبر ۲۰۲۲، به طور دوره‌ای گازرسانی را مختل کرده است.

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!