جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۰۲۷۴

بانک مرکزی: دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای دارو و تجهیزات و پزشکی و کالای اساسی حذف نشده

بانک مرکزی: دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای دارو و تجهیزات و پزشکی و کالای اساسی حذف نشده
امیرهامونی مدیر پژوره مرکز مبادله طلا و ارز در بانک مرکزی با تأکید براینکه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نشده و برای تأمین نیازهای اساسی پرداخت می شود، توضیحاتی درباره محدودیت‌های ارز وارداتی به کشور ارائه کرد.

امیرهامونی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه علی‌رغم ابلاغ بخشنامه‌های رسمی مبنی بر آزاد و معاف از مالیات شدن ارز به کشور، محدودیت‌هایی برای دارندگان ارز ایجاد شده تا فقط ارز وارد شده را به بانک ملی بفروشند و نمی توانند بیشتر از مدت مشخصی ارز را نزد خود نگه دارند چراکه قاچاق محسوب می شود!؛ آیا این محدودیت‌ها در تضاد با اهداف ارزی بانک مرکزی نیست؟ اظهار داشت: مشکل خاصی در مبادی اسکناس ارز وجود ندارد. قبلاً این ارز را صادرکننده عرضه می کرده ولی الان صادرکننده به بانک ملی ارز را ارائه کند و نهایتا می تواند با افتتاح حساب ارزی در مرکز مبادله بفروش برساند.

وی در پاسخ به این سوال که شاید فردی که ارز را وارد کشور کرده، قصد فروش آنرا نداشته باشد، با این احتمال تا چه زمانی نگه داری ارز واردشده وجود دارد؟ تصریح کرد: طبق مقررات و براساس فرصت‌های زمانی که تعیین شده می توانند اسکناس ارز را در اختیار داشته باشند.

* دلار 28500 تومانی حذف نشده است

مدیر پژوره مرکز مبادله طلا و ارز درباره اینکه شیوه جدید حوالجات ارزی چطور خواهد بود؟ گفت: درسامانه نیما تأمین ارز کالاهای سیاسی، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ 25800 تومان انجام خواهد شد ولی مازاد آن در تالار حواله ارز مرکز مبادله عرضه خواهد شد.

وی درباره حذف ارز 28500 تومانی هم اینطور توضیح داد که خیر؛ برای تأمین نیازهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات و پزشکی و کالای اساسی کماکان نرخ دلار 28500 تومان است. برای مابقی نیازهای ارزی از طریق بازار حواله مرکز مبادله ارزی اقدام خواهد شد.

هامونی در خصوص مقاصد ارز خدماتی گفت: بیش از60 سرفصل است که شامل ارز مسافرتی، دانشجویی، فرصت‌های مطالعاتی، بیماران، شرکت‌های هواپیمایی، حمل و نقل و ... می شود.

او درباره اینکه بنابراین ارز سهمیه‌ای 5000 یورو حذف شده است؟ تصریح کرد: بله؛ ارزهایی در سرفصل‌های جدید اختصاص خواهد شد جایگزین همان ارز با کارت ملی است. بالغ بر 60 سرفصل که برخی از آنها بدون سقف است جایگزین ارز سهمیه‌ای شده است. هزینه درمان، فرصت های مطالعاتی و ... بدون سقف هستند. البته بخش درمانی سرفصل‌های جداگانه ای دارد که برای هر بخش تفکیک شده است.

طبق سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

هامونی در ادامه خصوص محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید و فروش ارز در صرافی‌ها گفت: بانک‌ها و صرافی‌های بانکی مجاز نیستند که ارز شرکت‌هایی که به این بخش فروخته می شود را به صرافی‌های تضامنی بفروشند.یکسری صنایع خاصی هستند که می توانند مراجعه کنند که جزئیات این بخش را در مرکز مبادله ارزی اعلام خواهیم کرد.

در مرکز مبادله طلا و ارز، در وهله اول بانک ملی و بعد سایر بانک‌ها و صرافی‌های بانکی فعال خواهند بود و صرافی‌های تضامنی نیز به این چرخه وارد خواهند شد.

 
 

 

منبع خبر : تسنیم
منبع: تسنیم
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!