شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۲۰۲
حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

امروز شرایط به گونه‌ای است که بجز رهبری و سران سه قوه کاری از کسی ساخته نیست

امروز شرایط به گونه‌ای است که بجز رهبری و سران سه قوه کاری از کسی ساخته نیست
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که از دست سایر مسئولان نظام به جز رهبری و تعدادی از سران سه قوه کاری ساخته نیست.

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور در جشن پیروزی انقلاب درباره بخشودگی هنرمندان، ورزشکاران و فعالان رسانه‌ای داخل و خارج از کشور که در ماه‌های گذشته مواضعی گرفته بودند و اینکه چقدر ضرورت دارد تا موضوع مطرح شده از سوی آقای رئیسی منتهی به این بخش‌ها نباشد و در فراهم آوردن مقدمات آزادی بیان، زمینه آزادی پس از بیان هم فراهم شود تا تمام گرایشات و عقاید بتوانند انتقادات و مواضع مختلف خود را مطرح کنند، گفت: آنچه که آقای رئیسی از آن به عنوان عطوفت و بخشودگی نظام یاد می‌کنند، بیش از آنکه ناشی از اقدامات ایشان باشد، برگرفته از انگیزه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه‌قضائیه و موافقت رهبری است که در نتیجه آن تعدادی از زندانیان و متهمان آزاد شدند. هر چند این اقدام کافی نیست، اما در جای خود قدمی مثبت و رو به جلو است.

به گزارش فراز، بخش هایی از گفت و گوی رسولی را در ادامه می خوانید:

 
  • تقریبا یکی از راهکارهای پیشنهادی اکثر تحلیل‌گران دلسوز حال و روز امروز کشور به مجموعه نظام، گام نهادن در مسیر تفاهم عمومی و آشتی ملی است که به شدت طی سال‌های اخیر از سال ۹۶، ۹۸ و این ۵، ۶ ماهه اخیر مورد تخریب قرار گرفته است. آثار و تبعات ناشی از این اتفاقات به رضایت عمومی مردم آسیب زده و بیهوده باعث امیدواری جریانات مخالف ایران عمدتا در خارج از مرزها شده است.
  • به هر میزانی که ما در عرصه داخلی تفاهم و رابطه متقابل رضایتمندانه‌تری بین اکثریت مردم و حکومت داشته باشیم، به همان میزان بر قدرت ملی کشور افزوده خواهد شد و در آن صورت نظام با تکیه بر این ظرفیت ملی، بهتر می‌تواند با چالش‌های عدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داخلی از یکسو و مواجهه با هجمه‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شود. آقای خاتمی که سال‌ها قبل آشتی ملی را مطرح کردند با پیش‌بینی چنین روزهایی بود.
  • هنوز افراد بی‌شماری مانند ایشان برای چندمین بار به حبس طولانی‌مدت محکوم شدند و خبری از آزادی آنان نیست. آشتی ملی که آزادی زندانیان و متهمین، قدم‌های آغازین این فرآیند است در صورتی می‌تواند کامل گردد که هم برای داخل کشور و هم برای ایرانیان خارج از کشور به صورت رسمی عفو عمومی عملیاتی صورت بگیرد و اعلام شود که هیچ شهروند ایرانی در داخل و خارج از کشور صرف انتقاد از حکومت و یا طرح پیشنهاداتی در ارتباط با آینده بهتر ایران مورد تعقیب امنیتی و قضایی قرار نخواهد گرفت. 
  • در آن صورت فکر می‌کنم آرامشی بر فضای عمومی کشور حاکم خواهد شد و در سایه این آرامش از شدت فشارهای بین‌المللی به خصوص اروپا و آمریکا کاسته خواهد شد و مجالی دست خواهد داد تا با تکیه بر این کسب رضایت بیشتر عمومی و نشان دادن ظرفیت کامل نظام برای تحمل منتقدان، اسباب پرداختن به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که امروز ایران ما با این دسته از مشکلات مواجه است، فراهم شود.
  • امروز شرایط به گونه‌ای است که از دست سایر مسئولان نظام به جز رهبری و تعدادی از سران سه قوه کاری ساخته نیست. من پیش‌بینی می‌کنم چنانچه دامنه آزاد کردن زندانی‌ها به نحوی که اشاره شد گسترش و توسعه پیدا کند، وجدان عمومی جامعه ایران و اکثریت مردم ناراضی فعلی با این رویکرد نظام برخورد و عکس‌العمل مشفقانه و همراهانه خواهند داشت و با همکاری دوسویه ملت و حاکمیت می‌توان امیدوار بود که با هزینه کمتر و ثمرات بهتری از تنگناهای عمیق و گسترده امروز کشور عبور کنیم.
  • به طور قطعی بخش زیادی از مردم ایران همچنان دل در گروی ارزش‌های انقلاب اسلامی دارند. اگر این دلبستگی نبود علیرغم فشارهای وارده به اصول و مبانی انقلاب، بر تعداد و گستره شعاردهندگان در میدان به شدت افزوده می‌شد.
  • این ۷۰، ۸۰ درصد بالقوه ناراضی هستند و همچنان به امید گشایش‌های بعدی و همچنان دلبسته انقلاب هستند. زیرا اعتقاد دارند بهترین عزیزان این کشور جان عزیزشان را فدا کردند تا انقلاب به ثمر برسد.
  • واقعیت اجتناب‌ناپذیر این است که نمی‌توان با تکیه بر این صحنه‌ها، نارضایتی بیش از چهار پنجم جامعه ایران از وضع موجود،‌ به ویژه در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و سیاسی را منکر شد.
 
 

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!